Két érdekes, a lakossági ügyfelek terheinek csökkentésére vonatkozó indítványt fogalmazott meg Gyurcsány Ferenc kormányfő a Magyar Bankszövetség legutóbbi ülésén: ezek - bár már messziről látszik, hogy a jelen körülmények között megvalósíthatatlanok - ismét rávilágítanak arra, hogy nem minden van rendjén a hitelintézeti piacon.
A magyarországi bankszektor évek óta dinamikusan növekvő eredményt produkál úgy, hogy ezzel párhuzamosan a marzs (a kapott és a fizetett kamatok egyenlege) változatlanul magas, és folyamatosan nő a jutalékbevételek szintje is. Ez önmagában nagyon dicséretes teljesítmény, ám a tények arra engednek következtetni, hogy - leginkább a lakossági piacon - nem érvényesülnek maradéktalanul a piaci verseny feltételei, hiszen normális esetben a verseny erősödésével az ügyfélre hárított terheknek mérséklődniük kellene.
A hitelintézetek több szempontból is felelőssé tehetők a kialakult helyzetért. Évek óta megfigyelhető tendencia például, hogy a jegybanki kamat mérséklésére betéti oldalon azonnal, egyöntetűen reagál a piac, hiteloldalon viszont nagyon esetleges a változtatás, és fordított irányban a kamatemelésnél is rendszeresen megfigyelhető ez a tendencia. Hasonló a kép a különböző jutalék- és díjtételeknél is: bár a szolgáltatások egyre szofisztikáltabbak - egyre több a betéti, a hitel-, illetve a számlavezetési konstrukció -, a lakossági ügyfeleknek évről évre súlyosabb terhet jelentő bankolási költségekkel kell szembesülniük. (Akkor is igaz ez, ha az utóbbi egy-két évben drasztikus áremelésekre már nem akadt példa.)
Be kell látni ugyanakkor, hogy a hazai bankok nagyobb része több szempontból is kényszerpályán mozog. Tekintettel arra, hogy a hitelintézetek túlnyomó többsége egy nemzetközi bankcsoport ellenőrzése alatt áll, kénytelen alkalmazkodni a tulajdonos elvárásaihoz: ha az anyabank 20 százalékos eredménynövekedést ír elő, azt hozni kell, akár van erős árverseny, akár nincs. Jó példa erre a 2003-as esztendő: az, hogy a következő évi hitelkihelyezési tervszámok elkészítésekor még szó nem volt a lakástámogatási rendszer megváltoztatásáról, szinte kikényszerítette a deviza alapú kölcsönök megjelenését. (Ehhez persze ugyanúgy hozzájárult a jegybanki alapkamat drasztikus mértékű megugrása is.)
Nem kellemes dolog, de szintén megállapítható, hogy a lakossági ügyfelek maguk is hozzájárulnak a status quo fenntartásához. Ameddig a magyar fogyasztó leginkább a hitel várható törlesztőrészlete alapján választ konstrukciót - nem mérlegelve saját anyagi helyzetét és a rejtett költségeket -, nem várható el, hogy a bankok egymást lekörözve kezdenék csökkenteni a lakás- vagy fogyasztási hitelek kamatait. Egyelőre nem túl rugalmasak az ügyfelek a számlavezető hitelintézet kiválasztásánál sem: többnyire nagyon súlyos dolognak kell ahhoz történnie, hogy egy lakossági ügyfél bankot váltson.
A lakossági bankpiac fokozatos telítődésével ugyanakkor mutatkozik némi remény arra, hogy viszonylag gyorsan megváltozzon a helyzet: ha egy bank több éven keresztül két számjegyű állománybővülést akar elérni - ráadásul lehetőleg tehetősebb, "bankolható" ügyfelekkel - akkor hálózatának fejlesztésén túl előbb-utóbb a termékeinek árazását is át kell gondolnia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.