Csak sikerült! Mármint a kisebb kiskereskedelmi cégeknek - nem hivatalos hírek szerint - elérni, hogy az áruk többségét a beszerzési ár alatt ne lehessen értékesíteni. Ezzel alighanem a mainál is több cikknél korlátozza majd az új kereskedelmi törvény a szabad árképzést. A lépés mindenképp rossz az így magasabb árat fizető vevőknek, miközben hosszabb távon érdemileg senkinek sem javul a helyzete.
A gyártóknak elvileg rövid távon lényegében közömbös, hogy a nagy láncok olcsóbban adják-e termékeit. A termelő ugyanis ugyanazt a pénzt kapja, s mindegy, hogy az eladott volumen hogyan oszlik meg értékesítési csatornák közt. Persze a gyakorlatban nem ilyen egyértelmű a helyzet: ha a nagyok többet adnak el, alkuerejük is nő, s a gyártónak további kedvezményeket kell adnia, míg a kisebb forgalmú cégeknek drágábban adhatná el ugyanazt. A tartósan alacsonyabb ár sok marketinges szerint ronthatja a termék arculatát is, ám az "örökös akció" a termékek döntő többségénél a kereskedőnek sem éri meg.
A szabályozásért lobbizó kisebb boltokat üzemeltető vállalkozók arra számítanak, hogy a lépés segít rosszabb hatékonyságuk ellenére is megtartani mai pozícióikat. Csakhogy az eddig beszerzési ár alatt eladó nagy láncok eztán jobb híján éppen bekerülési költségen adják majd tovább a termékeket, s ez a hasznot is felszámító kisebbek helyzetét hosszú távon ugyanúgy ellehetetleníti. Így a piac tisztulása lassul ugyan, de továbbra is elkerülhetetlen.
A fő probléma az, hogy sok kiskereskedő még mindig nem hajlandó szembenézni azzal, hogy csak annyival lehet drágább nagyobb versenytárasinál, amennyit az általa pluszban hozzáadott értékért a vevők fizetni hajlandók. A lakóhelyhez való közelség, az egyszerűbb megközelíthetőség vagy a kedvesebb és hozzáértőbb eladók mind a kisebb, belvárosi üzletek mellett szólhatnak. Ehelyett azonban sok cég a nagyokhoz hasonló kiszolgálási színvonallal, de jóval drágábban dolgozik. Így érthető, ha a magasabb árakért semmi pluszt sem kapó vevők máshová térnek be.
A boltosoknak a törvényi minimálár helyett inkább a versenyhátrány megszüntetésére kellene koncentrálniuk.
A vásárlói többletérték emelése mellett erre jó lehetőséget kínálna különféle beszerzési szövetségek létrehozása is, amelyekkel a nagy láncokhoz hasonló átadási árakat érhetnének el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.