BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kis pesti dübörgés

Gyalog siettem át tegnap az Erzsébet hídon Pestre, két pár is megállított. Kezükben térkép volt, a Váci utcát keresték. Udvariasan útba igazítottam őket, majd megkérdeztem, honnan érkeztek. Kiderült, hogy Dániából, illetve Írországból. Na ez az, ami néhány éve csak ritkán fordult volna elő, ma meg olyan természetes, mint annak idején a németek inváziója a Balatonnál.
2005.07.15., péntek 00:00



Miért idéztem fel ezt a tegnapi pillanatot? Azért, mert jelzi, hogy merrefelé tart a magyar turizmus. Egyrészt érzékelhető, hogy az állami kézben lévő turisztikai fő felelős szervezet, a Magyar Turizmus (MT) Rt. nem csupán a nagy küldő országokban iparkodik megerősíteni marketingjét, hanem több más európai államban is. Végre rájött, hogy hiába mosolyog Tony Curtis az amerikai képernyőkön és bulvárlapokon, a közönség megdolgozása sikeresebb lehet, ha Európán belül a magyar-magyar tehetségek európai népszerűsítésére helyezi a hangsúlyt, és ezeket az arcokat "nyomja" több tucat repülőtéren, pályaudvaron és óriásplakáton.

Nem lennék igazságos, ha megfeledkeznék a fapadosokról, hiszen a turistaszaporulat főleg nekik és nem elsősorban az MT Rt.-nek köszönhető. Az elmúlt egy évben kisebbfajta forradalmat indítottak el térségünk több fővárosában, így nálunk is. Ma már csapatostul hozzák-viszik a skótokat, íreket, északnémeteket vagy éppen az olaszokat. A tömegturizmust hajtják föl ezzel, s ennek egyelőre csak azért örülhetnek a hazai idegenforgalomból élő cégek, mert így kissé ellensúlyozhatják azt, hogy a magyar ügyfél ritkább, mint valaha. Sokkal fontosabb a fapadosok közvetett hatása: azzal, hogy hazájukban Budapest és Magyarország felkerült a térképre, később a többet költő, minőségi turista is előbb dönt az ideutazásról, mint egy ilyen előkészítés nélkül, hiszen szinte eszébe sem jut egy magyarországi kiruccanás. Az idegenforgalmi infrastruktúra egyelőre csak ezt a réteget képes úgy-ahogy fogadni. Négy- és ötcsillagos szállodából viszonylag jól állunk, bár kérdem én: mi lenne, ha hirtelen beindulna a magyar konferenciaturizmus úgy istenigazából? Jó, most is van valami kezdemény, de ha sorozatban, netán időben egymáshoz nagyon közel rendeznék az 5-7 ezer fős kongresszusokat, bajban lennének a szállodaigazgatók.

Vannak azért biztató jelek is. Néhány cég felfedezte magának a Balatont. A létesítmények zöme és szervezési háttere (utazási irodák) szinte egyetlen kézben összpontosul (SCD Group), s ez a kéz sok fejlesztést tartogat a közeljövőre. Mondhatjuk, ez már kvázi monopólium. De ha neki sikerül, talán más vállalatok is fantáziát láthatnak a tóban. Jót sejtetnek a néhány hete vázolt szállodai, kemping- és szolgáltatási fejlesztések, témaparkok, apartmanházak és téli-nyári élményfürdők. Azt, hogy nem csupán a két nyári hónapra tervező vállalkozók akarnak megélni a tóból, hanem főleg olyanok, akik az év nagy részében programot, szállást, szolgáltatást, bevásárlási lehetőséget nyújtanak és ehhez - zömmel saját pénzből - megteremtik a feltételeket.

Visszakanyarodnék azonban az államhoz, mert anélkül biztos nem megy. Módosítani kell ugyanis egy sor törvényt és rendeletet. Bármelyik befektetővel beszéltem a minap egy turisztikai konferencián, mindegyik azt mondta: nagyságrendekkel többet kellene áldozni a közforrásokból a vasútra, a hajózásra, a vidéki repülőterekre és természetesen a közutakra. Budapesten, a Balatonnál, a Tisza mentén, Mohácson, Sátoraljaújhelyen, Lentiben és mindenütt, ezen a kilencvenháromezer négyzetkilométeren. Egyetértett ezzel Kolber István miniszter is, aki tegnapi tájékoztatóján elismerte: "Dübörög, de csak a fővárosra koncentrálódik az idegenforgalom, ezért különösen fontos a régiók turisztikai fejlesztése."

Szerintem is. Ezért várom a vidéki dübörgést.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.