Mit tapasztalnak a turisztikai piac szereplői?
Niklai Ákos / A Magyar Szállodaszövetség elnöke
A fapadosok érdeme
"A vendégéjszakák száma országosan öt százalékkal emelkedett az első öt hónapban, ez pedig komoly növekedésre utal. Különösen a budapesti hoteleknek, illetve az öt- és a négycsillagos szállodáknak ment jól. A fővárosi turizmus fejlődésében az országmarketing, valamint a fapados légitársaságok játszották a legfőbb szerepet. Utóbbival kapcsolatban különösen érdekes, hogy az alacsony jegyárakból eredő megtakarítást a turisták rögtön el is költik helyben. Ha a vidéki szállodákat nézzük, a kép már jóval vegyesebb, a Balatonon nincs növekedés, a nyugat-dunántúli és az észak-alföldi régió pedig visszaesett. Országosan a fő küldő ország továbbra is Németország, és feljött a második helyre Nagy-Britannia. Dinamikusan nő az amerikai és a japán vendégek száma. A második fél évre nehéz prognózist adni, de azt gondoljuk, az eddigi trendek folytatódhatnak."
Csákvári Árpád / A Balatontourist Rt. vezérigazgatója
Pangó kempingek
"Sok jót nem lehet elmondani az idei balatoni nyárról. Kempingjeinkben az első fél évben mintegy 15-17 százalékos forgalomelmaradást regisztráltunk a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az okok a rossz időjárásban, a korai húsvétban és pünkösdben, a német gazdaság gyengélkedésében, valamint a német és a dán szabadságolások késésében keresendők. A második fél évben ugyanakkor élénkülést várunk, ha minden jól megy, talán megközelíthetők a tavalyi eredmények. Augusztus közepére mindenesetre többet fogunk tudni. Vendégeink kilencven százaléka egyébként külföldi, főként németek, dánok és hollandok. A belföldi turista továbbra is ritka nálunk, ennek azonban nem az az oka, hogy a magyarok elkerülik a Balatont, hanem hogy kevesen veszik igénybe a kereskedelmi szálláshelyeket. A többség ugyanis rokonánál, ismerősénél száll meg."
Hülvely István / A Hunguest Hotels Rt. vezérigazgatója
Vidéki gondok
"Nem jó az idei év. Mint ahogy a tavalyi sem volt jó. Különösen igaz ez a vidéki szállodákra, ahol még a tavalyi bázist sem lehet hozni. A fő ok a koncepciótlan szállodaépítésekben keresendő: rengeteg új hotel épült, ezzel a vendégszám növekedése messze nem tud lépést tartani. Nem vagyok optimista a második fél évvel kapcsolatban sem, nem várható számottevő javulás. Ez a tendencia ráadásul nem kategóriafüggő, az ágazat egészét érinti. A köztudatban ugyan az él, hogy a szállodáknak jól megy, ám ez nem igaz. Mint ahogy az sem, hogy Budapesten olyan jó lenne a helyzet. A hivatalos idegenforgalmi adatokat érdemes lenne közelebbről megnézni, a gyakorlati tapasztalatok ugyanis nem támasztják alá a számokat. Vendégeink között egyébként az év egészében továbbra is fele-fele arányban vannak bel- és külföldiek. A legnagyobb küldő ország Németország."
Renato Sandmeier / A Budapest Marriott Hotel igazgatója
Kedvező tendencia
"Szállodáinkban a vendégéjszakák számának mérsékelt növekedése jellemezte az első fél évet. A pozitív tendencia, amely mind az üzleti utazók, mind a szabadidős turisták számának emelkedésében megnyilvánul, 2004-ben kezdődött. Fő oknak a turizmus helyzetének világszerte megfigyelhető javulását tartjuk. Szerepet játszik ugyanakkor a trendben a fapados légitársaságok megjelenése is, ez jelentősen javította Budapest megközelíthetőségét. Változás érzékelhető az utazási szokásokban is; az emberek ismét utaznak távolabbi desztinációkra. A második fél évvel kapcsolatban optimisták vagyunk, és bízunk benne, hogy a kedvező trend folytatódik. Kedvezőnek tartanánk a szállodai szolgáltatások áfatartalmának a kormány által javasolt csökkentését, hiszen ez is hozzájárulna ahhoz, hogy mind Budapest, mind Magyarország vonzó legyen a turisták számára."
Laczkovszky András / Az Aquaréna Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója
Rossz időjárás
"Rosszul alakult az eddigi szezon. Mogyoródi csúszdaparkunk látogatottsága alacsony volt a rossz időjárás miatt. Május vége óta vagyunk nyitva, ám ez idő alatt nem volt olyan hét, amikor végig jó idő lett volna. Az embereknek 2-3 napos kánikulára van szükségük ahhoz, hogy meginduljanak a strandok felé. Rontott a csúszdaparkok helyzetén az időjárás kommunikációja is; elég volt egy pár fokos lehűlés, és a média rögtön hidegfrontot kiáltott. Ám ha az augusztus és a kora szeptember jól alakul, hozhatjuk a tavalyi teljesítményt. Forgalmunkat saját programokkal, versenyekkel próbáljuk fokozni, különösen sikeresek a kedvezményeket nyújtó akciók, amelyekre az árérzékeny magyarok nagyon fogékonyak. Vendégeink túlnyomó többsége hazai, a külföldiek elsősorban németek, de voltak az idén holland, ukrán, lengyel és angol vendégeink is."







