A magyar gazdaság egyensúlyi problémái ma már nyilvánvalóan letagadhatatlanok. Nem ritka azonban az a nézőpont, amely szerint más tekintetben igen kedvező folyamatok figyelhetők meg: a növekedés robusztus, szárnyal a feldolgozóipari termelés és az export, erőteljes a külföldi működő tőke beáramlása, és élénk a beruházási aktivitás. Ezek a pozitívumok kétségkívül léteznek, és rövid távon, azaz a következő 2-3 évben jó okkal számíthatunk arra, hogy ezek a folyamatok fennmaradnak, és Magyarország gazdasági felzárkózása folytatódik. Nem feltétlenül igaz ez azonban hosszabb távon, még akkor sem, ha legkésőbb a parlamenti és az önkormányzati választások után, 2007-ben megtörténik az elkerülhetetlen fiskális kiigazítás (tegyük fel, hogy a piac türelme kitart addig). Komoly szerkezeti problémák vannak ugyanis a munkaerőpiacon.
Nem a munkanélküliség – részben egyszeri okok és a besorolás adminisztratív változásai miatt bekövetkező – kismértékű emelkedése a fő gond, hiszen eközben a munkaerő-piaci részvétel, az aktivitási arány nő. Sokkal elgondolkodtatóbb az, hogy a gyors növekedés mellett stagnál a foglalkoztatás. Szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy a jelenlegi szerkezetben a magyarországi növekedés forrása döntően a termelékenység növekedése, és a foglalkoztatás bővülése csak minimális szerepet játszik ebben. Sem a feldolgozóiparban, sem a mezőgazdaságban, sem pedig a közszolgáltatási ágazatokban nem valószínű, hogy tömegével jönnének létre új munkahelyek; mindhárom területen inkább a foglalkoztatottak számának csökkenése várható. A nemzetközi tapasztalatok egyértelműen arra utalnak, hogy az új munkahelyek keletkezése a fejlett országokban csak a piaci szolgáltatások területén haladja meg az elvesző munkahelyek számát. Egyértelműnek látszik, hogy a döntően a feldolgozóipari exportra alapozott növekedés előbb gyors növekedés mellett is a foglalkoztatás stagnálásához, majd magának a gazdasági növekedésnek a stagnálásához és a foglalkoztatás csökkenéséhez vezet. Mindez persze bekövetkezhet magasabb (Németország), de lényegesen alacsonyabb fejlettségi szinten (Portugália) is. A sikeres felzárkózásra ugyanakkor azok a gazdaságok mutatnak példát, amelyekben a növekedés motorját a piaci szolgáltatások jelentik: az Egyesült Királyságban ez jelentette a feldolgozóipar drámai leépülése után megindult gazdasági dinamizmus alapját, de mindez döntő jelentőségű volt az ír felzárkózásban is. Ezekben az országokban évről évre nagyszámú munkahely jön létre. Az új EU-tagországok közül ezt a mintát követi Észtország is.
A magyarországi munkaerő-piaci folyamatok viszont kifejezetten aggasztóak ebből a perspektívából. Az Európai Unióhoz most csatlakozott országok közül nálunk a legalacsonyabb a piaci szolgáltatások súlya a GDP-ben, és az elmúlt egy évben nálunk nőtt leggyorsabban a fiatalkorúak, a munkaerőpiacra újonnan belépők munkanélküliségi aránya (a többi új EU-tagországban éppenséggel csökkent). Ez persze nemcsak és nem is elsősorban szabályozási probléma, hanem annak a tükröződése is, hogy az iskolapadból kikerülők nálunk ma is a nagy bürokratikus szervezetekben alkalmazotti munkavégzésben praktikus munkakultúrára szocializálódnak, az öngondoskodás, a kockázat- és felelősségvállalás, a kezdeményezés készségei csökevényesek. Ezt mutatta be (nemcsak nálunk, hanem például Német- vagy Franciaországban is) az a bizonyos PISA-felmérés, amelyet persze Magyarországon sokan bagatellizálni igyekeztek. Márpedig ha nem változik oktatási rendszerünk ebből a szempontból, akkor a munkaerőpiacra bátortalan fiatalok tömege lép ki. Belőlük pedig nagy valószínűséggel tartós munkanélküliek lesznek, ez veszélyes társadalmi feszültségeket generálhat. A latens rasszizmus mellett a franciaországi zavargások mögött is felfedezhetjük ezeket az okokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.