Ha bárki a Világbank vagy a WTO tisztviselőivel beszélget, teletömik a fülét a sikeres dohai forduló előnyeiről szóló – erősen eltúlzott – állításokkal. Ezek a tisztviselők gyakorta hangoztatják, hogy a tét nem kisebb, mint a fejlődő országokban élő szegények százmillióinak megélhetése. Elég közelebbről megvizsgálni ezeket a kitételeket, és nyomban látható, hogy valójában homokra építették őket. A Világbank egyik legutóbbi becslése szerint a kereskedelem teljes liberalizálása alig fél százalékpontos jövedelemnövekedést eredményezne a fejlődő országok számára. Mindez azonban nem hátráltatja a bankot abban, hogy ezt a sovány eredményt hangzatos állítások mögé rejtse.
A tény valójában az, hogy a világgazdaság ma nyitottabb, mint valaha volt, és a dohai forduló összeomlása esetén is az marad. A legtöbb fejlődő állam már jelentősen megnyitotta a piacát a nemzetközi kereskedelem előtt, és nem alkalmazza tovább a múlt olyan káros gazdaságpolitikai eszközeit, mint a beviteli mennyiségi korlátozások.
A politikai erőviszonyok ezekben az országokban döntően a kifelé tekintő, kereskedelmet pártoló csoportok javára billentek. A fejlett államokban a feldolgozóipari import, illetve számos szolgáltatás körében is történelmi mélyponton vannak a kereskedelmi korlátok. Ezért nehéz lenne olyan szegény országot találni, amelynek fejlődési kilátásait súlyosan hátráltatnák a külső piacokhoz való hozzáférés korlátai. Bármely, kifinomult fejlesztési stratégiát követő ország ma ki tudja kényszeríteni gazdaságának növekedését, mégpedig a kereskedelem révén.
Ezzel szemben hogyan áll a mezőgazdaság ügye? Az Egyesült Államokban és az Európai Unióban folyósított agrárszubvenciók és más támogatások vajon nem ássák-e alá a fejlődő világ szegény termelőinek megélhetését? Vajon ezen támogatások megszüntetésével nem lehetne-e nagyot lépni a világ szegénységének visszaszorításában? Az igazság az, hogy a fejlett államok mezőgazdasági liberalizálása viszonylag csekély és egyenlőtlen hatással járna a fejlődő államokra nézve. Az ipari országokban alkalmazott támogatás talán árt a világ más részén a termelőknek, azonban előnyös a szegény városi fogyasztók számára. Az egyenleg itt az egyes államok szegénységi profiljától függ, továbbá attól, hogy az adott ország élelmiszer-exportőrként vagy -importőrként jelentkezik a világpiacon.
Természetesen lennének, akik sokat nyernének a mezőgazdasági reformon, ezek azonban főleg a gazdag országok fogyasztói és adófizetői közül kerülnének ki. Néhány, méreteit tekintve nagy – de közepes jövedelmi szintű – élelmiszer-exportőr (mint például Argentína és Brazília) szintén sokat nyerne a dolgon. Mindez azonban távol esik attól az összképtől, amelyet a szabadkereskedelmi fundamentalisták tárnak elénk.
A dohai forduló bukásának egyetlen komoly kockázata abban rejlik, hogy a gazdag országok elkezdik komolyan venni saját retorikájukat, és azt önbeteljesítővé teszik a reakcióikkal. Az Egyesült Államok lenne az első, amely a kétoldalú megállapodásokat erőltetné, amelyek révén a kisebb országok számára egyre hátrányosabb gazdaságpolitikai döntéseket kényszerítene ki. Ezért a helyes út az lenne, ha a kereskedelmi tárgyalásokat barátságos módon hagynák abba, s ezzel a tárgyalásvezetőknek esélyt adnának, hogy a fejlődő országok számára sokkal fontosabb ügyekre összpontosítsanak. Ily módon a következő alkalommal a ma meglévő, két legnagyobb hiányosság kezelését lehetne napirendre tűzni:
- Átfogó erőfeszítést kellene tenni, hogy létrejöjjenek a feltételek a szegény országok ideiglenes munkavállalóinak a gazdag országokba irányuló mobilitása számára. Ez az a pont, ahol a liberalizálásból származó előnyök a legnagyobbak lennének, mert ma itt a legnagyobbak a korlátok.
- A WTO-egyezményekben „politikai mozgásteret” kellene létrehozni a fejlődő államok számára, mert ezen országok egyre inkább beleütköznek a WTO által fenntartott korlátokba, amikor növekedésösztönző kereskedelmi és iparpolitikát akarnak követni. Az olyan növekedési szupersztárok, mint Dél-Korea, Tajvan, Kína és sokan mások nem tudták volna alkalmazni a stratégiáikat, ha rájuk a WTO ma létező megszorításai vonatkoztak volna. A kereskedelmi tisztviselőknek fel kell ismerniük az ezen országok tapasztalataiból adódó tanulságokat, és a szabályokat ennek megfelelően kell módosítaniuk.
Fennáll természetesen annak is a lehetősége, hogy a tárgyalásvezetők összetoldoznak valamilyen egyezséget Hongkongban, és győzelmet kiáltva állnak fel a tárgyalóasztaltól. Ez azonban egy erőteljesen túlreklámozott megállapodás lenne, és nagy bizonyossággal jövőbeni csalódásokhoz vezetne, különösen a fejlődő államokban. Egyúttal annak lehetőségét is feladnánk, hogy a következő alkalommal egy valódi fejlődési fordulót hajtsunk végre.
Időnként nincs jobb siker, mint a bukás. A dohai forduló ennek fényes bizonyítékát adhatná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.