Két régi magyar óriásvállalat megmeneküléséről is olvashattunk a napokban: a Székely Péter-féle Transelektro csoportot az állam 2,25 milliárd forintos garanciavállalással mentette meg a csődtől, az Ikarus évek óta nem termelő székesfehérvári egységét pedig Széles Gábor vette vissza, újraindítást ígérve. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy jórészt mindkét cég jövőjét az államtól kapni remélt tetemes támogatásokra alapozzák.
A Transelektro csoport fellépése jól mutatja, hogy egy bizonyos adósságállomány felett már nem az adósnak, hanem a kölcsönadónak kell elsősorban aggódnia a vállalat teljesítménye miatt. A vezetés sikeresen zsarolta meg a kormányt azzal, hogy a választások előtt több százan kerülnének utcára, ha a Transelektro tönkremegy, ráadásul az államnak magának is 22 milliárdja van a cégben.
Egykoron az Ikarus is jókora alkalmazotti állományára építve próbálta elérni, hogy az állam előlegezze meg a gyenge fizetőképességű keleti exportpartnerek megrendeléseit, s így a költségvetés viselje a vevők teljesítési kockázatát. Amikor ez a konstrukció már nem működött tovább, a tisztán piaci körülmények közé került cég gyorsan tönkre is ment.
Most tehát bizakodjunk. A Transelektro immár összesen több mint 24 milliárdnyi közpénzt kockáztat, így lett mindenki érdeke, hogy egy magánkézben lévő társaság válságkezelése sikeres legyen.
Az Ikarus mostani tervei ugyanakkor teljesen piackonformnak tűnnek: a megrendelőkhöz közeli gyártóbázisok, diverzifikált értékesítési piacok. Csakhogy a jórészt ugyanerre építő NABI épp most kerül végelszámolás alá. Itt tehát annak kell szorítanunk, hogy az újabb szép tervek sikert hozzanak, s ne jussanak az ugyanezen gyártóbázison egykor létrehozni kívánt, de az impozáns ígéretek után elhaló magyar terepjárógyártáséhoz hasonló sorsra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.