Amíg a szűksávos árfolyamrendszerben – annak sérülékenysége miatt – alapvető szempont a monetáris és a fiskális politika közötti koordináció, addig a jelenlegi keretben az inflációs célkövető rendszert a hatékony működés érdekében a piaci szerepelőknek kell eladni. Szigorításra, értve ezalatt a kamatemelést, akkor van szükség, ha a jegybank által készített és részleteiben is közzétett inflációs prognózis felfelé tér el a kinyilvánított céltól legalább egy százalékpontos mértékben és egy-másfél éves időhorizonton.
Az eddigi tapasztalatok alapján sikeresnek ítélhető az inflációs célkövető rendszer működése, ha csak azt nézzük, hogy legtöbbször – egy kényszerű kitérőtől eltekintve – sikerült a megadott célsávot elérni. Ha azt vizsgálnánk, hogy a gazdasági szereplők többsége hogyan látja az árstabilitás elérése és az MNB kamatlépései közötti kapcsolatot, akkor azt tapasztalnánk, hogy még egy néhány évig tartó tanulási folyamatra van szükség.
A nemzetközi tapasztalatok szerint ez máshol sem ment könnyen, de Magyarországon még a rendszer bevezetése első időszakában a jegybanki kompromiszszumkészségből fakadó következetlensége is nehezítette a tisztánlátást a külső szemlélő számára. Ugyanis a kormányzat a forint erősödésének kedvezőtlen hatásától tartva lépten-nyomon az árfolyamsávval kapcsolatos komfortzónák kijelölését és tartását kérte a jegybanktól. Ez egyfelől nem volt összeegyeztethető az inflációs célkövetés logikájával, másrészt a csak kamatpolitikai eszközökkel vezérelt árfolyam-stabilizáció amúgy is olyan feladat, amelyet gyakorlatilag lehetetlen teljesíteni. Az MNB mégis megpróbálta. Ebből (is) fakadtak a drasztikus kamatlépések: csökkentés az erős sáv szélén kényszerből és emelés jelentős forintgyengülés esetén, tartva az állampapírpiac összeomlásától.
A tanulság az, hogy ilyen rendszerben a jegybank ne jelöljön meg árfolyamcélt, még csak hozzávetőlegeset sem, a kamatpolitikában ne váltson hirtelen irányt, és csak a hosszabb távú inflációs célhoz igazítsa a lépéseit. Ezt a monetáris politika már jó ideje így is teszi.
Ami megmaradt ebből a kezdeti időszakból, részben az államháztartás tragikus helyzetéből fakadóan, az a régióban még mindig legmagasabb kamatszint, és az annak további csökkentése érdekében kifejtett politikai nyomás. Most azonban fordulhat a kocka. A forintnak az elmúlt napokban tapasztalt gyengülésével szemben – ha ez nem bizonyul tartósnak, és nem veszélyezteti az inflációs cél elérését – a jegybank nem kíván hirtelen kamatemeléssel reagálni. Ellenben a politikusok már nem hangoztatják a gyengébb forint exportösztönző és növekedésserkentő hatását, viszont kezdenek aggódni a vállalati szektor és a lakosság árfolyam-kockázati kitettsége (devizahitelek) nyomán bekövetkező tehernövelés miatt. Egy ilyen hatás, amely vélhetően 280 és 300 forint/euró közötti árfolyam mellett válna érezhetővé (úgy mellékesen éppen az érintettek költségére és növekedési áldozata árán), hozzájárul a megbomlott egyensúly helyreállításához, akár jelentős inflációnövekedés nélkül.
Lehet, hogy egy ilyen forgatókönyv megvalósulása nem annyira kívánatos a kormány szemében, és az árfolyam védelmében ő kéri majd a jegybankot egy mielőbbi kamatemelés végrehajtására? Ha eljutunk odáig, akkor az MNB bizonyíthatja, hogy ennyi jó és rossz tapasztalat után jobb, ha következetesen halad most már a választott úton – a piac ezt vagy megérti, vagy megtanulja. A politika meg ma Magyarországon amúgy is reménytelen eset.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.