A verseny bűvöletében
Legkésőbb 2007. július 1-jéig kell megvalósítani a tevékenységek szétválasztását a villamosenergia- és a földgázszektorban. Ugyanakkor a szétválasztás jogszabályi háttere még nincs kidolgozva, jelenleg csak az iparági működési modellek újragondolása folyik. A tisztázatlan jogszabályi háttér ellenére az érintett társaságok bizonyos feltételezések és a Magyar Energiahivatallal való konzultációk alapján megkezdték működésük felkészítését az új helyzetre.
A felkészülés számos kötelezően elvégzendő feladat végrehajtását igényli. Az egyik legfontosabb a jogilag is önálló hálózati társaság megalapítása, amely a jövőben a rendszer üzemeltetésével kapcsolatos tevékenységek ellátásáért és a hálózathoz való diszkriminációmentes hozzáférés biztosításáért lesz felelős. Fel kell állítani az új társaság belső szervezetét, átalakítani a meglévő folyamatokat, valamint a függetlenségi szabályok figyelembevételével ki kell nevezni az új társaság vezetőit. Mivel a szétválasztás eredményeképp a hálózati társaság önálló vállalatként jelenik meg a piacon, felül kell vizsgálni a meglévő partneri szerződéseket. Emellett nem kerülhető el a támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata és módosítása sem, különös tekintettel a kritikus üzleti információkhoz való hozzáférés határait rögzítő jogosultsági rendszerre.
A tevékenységek szétválasztásához kapcsolódó elkerülhetetlen változások ugyanakkor lehetőséget nyújtanak arra, hogy azokkal párhuzamosan az érintett vállalatok vezetői és tulajdonosai stratégiailag is újragondolják cégük működését, és a változásokat hatékonyságuk növelésére használják fel. A működés újragondolása során két fő területet érdemes a középpontba állítani.
1. Támogató funkciók: érdemes elemezni, hogy van-e hatékonysági szempontból értelme olyan belső szolgáltató központ létrehozásának, amely a cégcsoport tagjainak nyújt szolgáltatásokat (pl. számvitel, logisztika, informatika). Amennyiben az előnyök egyértelműek, akkor a tevékenységek szétválasztása folyamán a cégcsoport struktúráját, a szervezeteket, a folyamatokat és a belső szerződéses viszonyokat már ennek figyelembevételével érdemes kialakítani.
2. Értékesítési és ügyfélszolgálati funkciók: érdemes megvizsgálni, hogy a tervek szerint 2007. július 1-jén bekövetkező teljes piacnyitás milyen változtatásokat igényel az értékesítési és ügyfélszolgálati funkciókban. Az elemzés kiterjedhet a különböző ügyfélszegmensek és a hozzájuk rendelt különféle kiszolgálási csatornák vizsgálatára és az ügyféllojalitást erősítő programokra.
Ismerve a tevékenységek szétválasztásához kapcsolódó rengeteg feladatot, gyakran felvetődik bennem az a kérdés, megéri-e. Vajon ha megvalósul ez a feladat, akkor nagyobb lesz-e a verseny a villamosenergia- és a földgázpiacon, relatívan csökkennek-e az energiaárak az egyes fogyasztói csoportok számára? A válaszom árnyalt: véleményem szerint a tevékenységek szétválasztása és az így megvalósuló diszkriminációmentes hálózati hozzáférés szükséges feltétele az ellátási monopóliumok lebontásának és a versenynek, ezáltal bizonyos mértékben az árak csökkenésének irányában hathat.
Ugyanakkor a hazai gyakorlatban a szétválasztás nem fogja megoldani a magyar villamosenergia- és földgázpiacnak azt az alapvető problémáját, hogy mindkét szegmensben korlátozott és koncentrált kínálattal áll szemben az egyre bővülő kereslet. Emiatt nagymértékű átrendeződésre nem lehet számítani.
A szerző a PricewaterhouseCoopers üzleti tanácsadási osztályának vezető menedzsere







