Legkésőbb 2007. július 1-jéig kell megvalósítani a tevékenységek szétválasztását a villamosenergia- és a földgázszektorban. Ugyanakkor a szétválasztás jogszabályi háttere még nincs kidolgozva, jelenleg csak az iparági működési modellek újragondolása folyik. A tisztázatlan jogszabályi háttér ellenére az érintett társaságok bizonyos feltételezések és a Magyar Energiahivatallal való konzultációk alapján megkezdték működésük felkészítését az új helyzetre.
A felkészülés számos kötelezően elvégzendő feladat végrehajtását igényli. Az egyik legfontosabb a jogilag is önálló hálózati társaság megalapítása, amely a jövőben a rendszer üzemeltetésével kapcsolatos tevékenységek ellátásáért és a hálózathoz való diszkriminációmentes hozzáférés biztosításáért lesz felelős. Fel kell állítani az új társaság belső szervezetét, átalakítani a meglévő folyamatokat, valamint a függetlenségi szabályok figyelembevételével ki kell nevezni az új társaság vezetőit. Mivel a szétválasztás eredményeképp a hálózati társaság önálló vállalatként jelenik meg a piacon, felül kell vizsgálni a meglévő partneri szerződéseket. Emellett nem kerülhető el a támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata és módosítása sem, különös tekintettel a kritikus üzleti információkhoz való hozzáférés határait rögzítő jogosultsági rendszerre.
A tevékenységek szétválasztásához kapcsolódó elkerülhetetlen változások ugyanakkor lehetőséget nyújtanak arra, hogy azokkal párhuzamosan az érintett vállalatok vezetői és tulajdonosai stratégiailag is újragondolják cégük működését, és a változásokat hatékonyságuk növelésére használják fel. A működés újragondolása során két fő területet érdemes a középpontba állítani.
1. Támogató funkciók: érdemes elemezni, hogy van-e hatékonysági szempontból értelme olyan belső szolgáltató központ létrehozásának, amely a cégcsoport tagjainak nyújt szolgáltatásokat (pl. számvitel, logisztika, informatika). Amennyiben az előnyök egyértelműek, akkor a tevékenységek szétválasztása folyamán a cégcsoport struktúráját, a szervezeteket, a folyamatokat és a belső szerződéses viszonyokat már ennek figyelembevételével érdemes kialakítani.
2. Értékesítési és ügyfélszolgálati funkciók: érdemes megvizsgálni, hogy a tervek szerint 2007. július 1-jén bekövetkező teljes piacnyitás milyen változtatásokat igényel az értékesítési és ügyfélszolgálati funkciókban. Az elemzés kiterjedhet a különböző ügyfélszegmensek és a hozzájuk rendelt különféle kiszolgálási csatornák vizsgálatára és az ügyféllojalitást erősítő programokra.
Ismerve a tevékenységek szétválasztásához kapcsolódó rengeteg feladatot, gyakran felvetődik bennem az a kérdés, megéri-e. Vajon ha megvalósul ez a feladat, akkor nagyobb lesz-e a verseny a villamosenergia- és a földgázpiacon, relatívan csökkennek-e az energiaárak az egyes fogyasztói csoportok számára? A válaszom árnyalt: véleményem szerint a tevékenységek szétválasztása és az így megvalósuló diszkriminációmentes hálózati hozzáférés szükséges feltétele az ellátási monopóliumok lebontásának és a versenynek, ezáltal bizonyos mértékben az árak csökkenésének irányában hathat.
Ugyanakkor a hazai gyakorlatban a szétválasztás nem fogja megoldani a magyar villamosenergia- és földgázpiacnak azt az alapvető problémáját, hogy mindkét szegmensben korlátozott és koncentrált kínálattal áll szemben az egyre bővülő kereslet. Emiatt nagymértékű átrendeződésre nem lehet számítani.
A szerző a PricewaterhouseCoopers üzleti tanácsadási osztályának vezető menedzsere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.