BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dávid és Góliát

2006.05.26., péntek 00:00

Mi a hasonlóság az amerikai Budweiser és egy csónak feneke között? Mind a kettő közel áll a vízhez. Ez a régi vicc jutott eszembe akkor, amikor St. Louisban, a világ legnagyobb sörgyárának a központjában figyeltem a „sörök királyaként” reklámozott italukra oly büszke amerikai látogatókat. Pedig az épp száz éve folyó névhasználati pereskedés ellenére elvileg már nekik is lenne lehetőségük a České Budějovicében készülő eredeti nedű kipróbálására – igaz, ők épp a jogvita miatt Czechvar néven kortyolgathatják a cseh sörremeket.

A Bud és a Budweiser név használatáért (České Budějovice korábbi német neve ugyanis Budweis) mintegy 50 országban folyik per a cseh sörgyár és az Anheuser-Busch között, változó eredménnyel. Az amerikai óriás megpróbálkozott már bosszantó riválisának a felvásárlásával is, eddig sikertelenül. A jogi huzavonában most ők nyertek egy ütközetet, mégpedig épp a magyarországi névhasználat kapcsán.

Bár a bírósági ítélet hatása a magyar piacra elhanyagolható, az ügy szimbolikus jelentősége ennél jóval nagyobb. Azt a küzdelmet jelképezheti ugyanis, amelyet a nagy tradíciójú, minőségi terméket előállító, kis vagy közepes manufaktúrák folytatnak a hatalmas, tőkeerős, tömegtermelésre berendezkedett multikkal szemben. Amelyeknek gyakran silányabb termékeit hatalmas marketinggépezet segíti piacvezető pozícióba, feledtetve a fogyasztókkal a minőség hiányosságait.

Félreértés ne essék, nem a multik profitéhségét kifogásolom, ők a saját érdekeiknek megfelelő logika alapján működnek. A fogyasztói társadalom elterjedésével azonban egyre kevesebb terük marad a kiemelkedő értéket teremtő, tradicionális vállalkozásoknak. Magyarán, a verseny előbb-utóbb saját maga korlátozza a versenyt és a választás lehetőségét.

Hát ezért emelem le én továbbra is a polcról a Budějovicében 1265 óta gyártott, gyöngyöző csodát. Amíg lehet.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.