Mi a hasonlóság az amerikai Budweiser és egy csónak feneke között? Mind a kettő közel áll a vízhez. Ez a régi vicc jutott eszembe akkor, amikor St. Louisban, a világ legnagyobb sörgyárának a központjában figyeltem a „sörök királyaként” reklámozott italukra oly büszke amerikai látogatókat. Pedig az épp száz éve folyó névhasználati pereskedés ellenére elvileg már nekik is lenne lehetőségük a České Budějovicében készülő eredeti nedű kipróbálására – igaz, ők épp a jogvita miatt Czechvar néven kortyolgathatják a cseh sörremeket.
A Bud és a Budweiser név használatáért (České Budějovice korábbi német neve ugyanis Budweis) mintegy 50 országban folyik per a cseh sörgyár és az Anheuser-Busch között, változó eredménnyel. Az amerikai óriás megpróbálkozott már bosszantó riválisának a felvásárlásával is, eddig sikertelenül. A jogi huzavonában most ők nyertek egy ütközetet, mégpedig épp a magyarországi névhasználat kapcsán.
Bár a bírósági ítélet hatása a magyar piacra elhanyagolható, az ügy szimbolikus jelentősége ennél jóval nagyobb. Azt a küzdelmet jelképezheti ugyanis, amelyet a nagy tradíciójú, minőségi terméket előállító, kis vagy közepes manufaktúrák folytatnak a hatalmas, tőkeerős, tömegtermelésre berendezkedett multikkal szemben. Amelyeknek gyakran silányabb termékeit hatalmas marketinggépezet segíti piacvezető pozícióba, feledtetve a fogyasztókkal a minőség hiányosságait.
Félreértés ne essék, nem a multik profitéhségét kifogásolom, ők a saját érdekeiknek megfelelő logika alapján működnek. A fogyasztói társadalom elterjedésével azonban egyre kevesebb terük marad a kiemelkedő értéket teremtő, tradicionális vállalkozásoknak. Magyarán, a verseny előbb-utóbb saját maga korlátozza a versenyt és a választás lehetőségét.
Hát ezért emelem le én továbbra is a polcról a Budějovicében 1265 óta gyártott, gyöngyöző csodát. Amíg lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.