A vállalati ügyfelek jelentős része még mindig nincs teljesen tisztában a faktoring jelentőségével és a fogalmával sem. Mikor érdemes egy vállalkozásnak a faktoring eszközéhez nyúlni, és milyen előnyökkel jár ez a konstrukció a bankhitelhez képest?
A faktoringszolgáltatás igénylése leginkább akkor vetődhet fel, ha egy vállalkozásnak folyamatos vevőkövetelése van. A hagyományos bankhitelhez képest a konstrukció nagy előnye, hogy a finanszírozás fedezetét nem valamilyen tárgyi biztosíték adja, hanem maga a követelés, amely a kölcsönhöz képest jóval könnyebb hozzáférést biztosít a vállalkozások számára. Ami a kézzelfogható előnyöket illeti: a faktoring jóval gyorsabb a hitelnél, hiszen itt mindössze nagyjából egyhetes átfutási időre kell felkészülnie az ügyfélnek. Az adminisztráció szintén jelentősen kisebb: bankunknál – fedlappal együtt – mindössze háromoldalas dokumentációt kell mellékelnie a vállalkozásnak, és értelemszerűen nem szükséges üzleti terv benyújtása sem.
A hazai vállalati kultúrában ugyanakkor inkább az a jellemző, hogy a felmerülő finanszírozási igényüket inkább hitellel oldják meg a cégek.
Kétségtelenül így van. Ebben persze szerepet játszik az is, hogy a cégek félnek attól: ha faktorált a követelésük, a partnerüknél kedvezőtlenebb megítélés alá esnek. Bízom benne, hogy ez az egyébként nyilvánvalóan téves vélekedés idővel elhalványul a vállalkozások körében.
Milyen kockázatokat hordoz a faktoring, vannak-e kiemelten figyelendő ágazatok?
Ami a kérdés utóbbi részét illeti: szerencsére jók a tapasztalataink, így az MKB Bankra vonatkozóan nem tudok olyan ágazatot mondani, ahol kiemelten magas lenne a nem teljesült követelések aránya. A sajtóban sokat emlegetett építőipari cégeknél sem rosszabb az átlagosnál a helyzet, bár ez nyilván a bank prudens hozzáállásának is köszönhető. Itt újra megmutatkozik a faktoring egyik fontos előnye: a vevő sokkal pontosabban fizet, ha tudja, hogy egy bank áll a követelés mögött. Ez azért is nagyon fontos, mert a fizetési határidőkkel közismerten akadnak problémák Magyarországon: a multinacionális vállalatoknál az átlagos átfutási idő mára 58-60 napra tolódott ki, ráadásul ezeknél a társaságoknál bocsánatos bűnnek számít a néhány napos csúszás az eredeti határidőhöz képest.
Mennyire versenyképes a faktoringszolgáltatás ára a likviditási problémák kezelésére hivatott konstrukciókhoz – folyószámla-, illetve forgóeszközhitelekhez hitelkerettel kínált kártyákhoz - képest?
A faktoring nagy előnye, hogy magán a kamaton és a faktordíjon felül nem kell járulékos költségekkel számolnia az ügyfélnek. Így például nincs különdíja a szerződéskötésnek és az ügyfél részére meghatározott keretösszegnek sem. Nincsenek a hiteleknél értelemszerűen jelentkező tételek, így például a fedezetül felajánlott ingatlan értékbecslésének a díja, a rendelkezésre tartás vagy a bírálat ára. A faktoring kamatszintje ügyfelenként jellemzően megegyezik azzal a kamatszinttel, amelyet hitelek esetében tudnak elérni bankunknál. A járulékos költségek megtakarításával pedig a vállalkozásnak a faktoring kifejezetten kedvezőbb lehet más finanszírozási módoknál.
Gondolom, a faktoringszolgáltatásnál is léteznek bizonyos követelmények, amelyeknek az ügyfél meg kell feleljen. Van-e valamilyen minimális méret, árbevétel vagy egyéb ismérv, amely alapján szelektálnak?
Ami a méreteket illeti: léteznek egymilliós és több milliárd forintos nagyságrendű faktorszerződéseink is. A szerződéskötésnél természetesen figyelembe vesszük a cég vevőkörének a minőségét, valamint magának a szállítónak az adottságait is. Tekintettel arra, hogy Magyarországon minden vállalkozásnak kell lennie valamilyen hitelintézeti kapcsolatának, ez egyáltalán nem megoldhatatlan feladat.
A vevőkövetelésekre tekintettel nem lehet kikerülni a körbetartozások kérdését, amelyre az utóbbi hónapokban elég nagy hangsúlyt helyeztek a közéletben. Erre a problémára mennyiben jelenthet megoldást a faktoring?
Véleményem szerint a faktoring csak korlátozottan alkalmas ennek a problémának a kezelésére. A körbetartozásnál ugyanis többnyire már lejárt tartozásokról van szó, amelyekre – kevés kivételtől eltekintve – már nem lehet faktoringszerződést kötni. A körbetartozásokra csak az jelenthet megoldást, ha megkeressük a „leggyengébb láncszemet”: vagyis egy szerződésláncolatban meg kell találni azt a vevőt, akinél a fizetési folyamat valamikor elakadt. Erre a feladatra több cég is szakosodott Magyarországon, és természetesen többel az MKB Bank is kapcsolatban áll. Ha sikerül újraindítani a fizetéseket, az aktuális követeléseknél ismét szóba kerülhet a faktoring. Nagyon fontos tehát, hogy a szállítócégek ne várjanak addig, amíg a súlyos likviditási problémák már elhatalmasodnak rajtuk, hanem próbáljanak előre gondolkodni és még élő követeléseket értékesíteni az MKB-faktoring részére: ehhez ideális eszközt jelent a faktorálás.
Tekintettel arra, hogy a faktoring nem számít régi finanszírozási formának Magyarországon, gondolom, bőven van tere a növekedésnek. Az MKB Bank mennyire tudja kihasználni a piac nyújtotta lehetőségeket?
Tavaly hozzávetőlegesen 40 százalékkal nőtt a magyarországi fakto-ringpiac, ez kiugró teljesítménynek számít. Ami 2006-ot illeti: a gyors növekedési tendencia folytatására számítunk, ez nagyjából 30 százalékos bővülést jelent. Az MKB Banknak meghatározó súlya van a faktoringpiacon, és kiemelkedő eredményeket ért el: tavaly a forgalom megduplázódott, az ügyfélszám pedig a hatszorosa volt az egy évvel korábbinak. Annak tükrében, hogy április végére elértük a tavalyi egész éves forgalmunkat, 2006-ra vonatkozóan sem rosszak a kilátások.
A jó eredmények megfelelő értékesítési hálózatot is feltételeznek. Milyen adottságaik vannak ezen a téren?
A faktoringszolgáltatásunk természetesen a pénzintézet teljes fiókhálózatában elérhető. Emellett nagy előnyünk, hogy az MKB Bank minden egyes ügyfelének saját vállalati ügyfélreferense van, aki személyesen támogatja őt a legjobb megoldás – legyen az faktoring vagy bármely más pénzügyi konstrukció – kiválasztásában.
Az MKB Banknak nagy múltja van a külkereskedelemben érdekelt vállalatok kiszolgálásában. Mennyire tudják kihasználni ezt az előnyt a faktoring területén?
A hitelintézet tizenöt éve képviselteti magát a faktorpiacon, és tagja a világ faktoringgal foglalkozó legjelentősebb társaságait tömörítő szervezetnek, a Factors Chain Internationalnek is. Ennek tükrében a bank olyan – például az USA-ba vagy Ausztráliába irányuló – ügyletekkel is foglalkozik, amelyekkel kevés más szereplő. Az exportügyleteknél egyébként fontos tudni, hogy mindig van vevőbiztosítás, tehát a vevőkövetelés minden esetben biztosnak vehető.
A hazai piacon érdekelt ügyfeleknek mennyiben jelent előnyt a Hitelgarancia (HG) Rt.-vel kötött megállapodás?
Mindenképpen hasznos a HG Rt. garanciája, amelynek alapján a követelés 80 százalékát – nemfizetés esetén – megtéríti a társaság. Fontos megjegyezni, hogy az első partneri szerződést az MKB Bankkal kötötte meg a Hitelgarancia Rt., és az első garanciás faktorszerződés is nálunk köttetett meg. Ez utóbbinál fontos megemlíteni, hogy a szerződés nem jöhetett volna létre, ha nincs mögötte a HG Rt. garanciája. A megállapodásunk óta eltelt két hónap alatt már határozottan látszódtak az együttműködés kedvező hozadékai. Azt egyébként nagyon örvendetesnek tartom, hogy az állam felismerte a faktoring mint eszköz jelentőségét, és biztató jelként értékelhető, hogy a közeljövőben újraindul a Lánchíd Faktoring Program is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.