Merész tervvel állt elő a gazdasági miniszter: 30 milliárdos bevételt remélve eladná a tőzsdén az autópálya-üzemeltető cég 20-40 százalékát. Az ötlet alapvetően üdvözlendő, hiszen egy profitorientáltan is végezhető tevékenység állami kézben tartására elméletileg semmi szükség.
A részletek azonban itt is árnyalják a képet. Furcsa megoldás, hogy még az eladás előtt, nem kis részt az új tulajdonosok kontójára, jókora hiteleket vennének fel, ennek felhasználási módját előre rögzítik, akárcsak a várható bevételeket. Ilyen feltételek közepette a reménybeli részvényesek tulajdonképpen egy elvileg igen kiszámítható pénzáramlást kaphatnak meg – feltéve, ha látnak reális garanciát arra, hogy a többségben lévő állam hajlandó lesz a – remélhetőleg megtermelt – felesleges pénzt osztalékként kifizetni.
A megoldás melletti legfontosabb érvként a remélt mintegy 20 százalékos építésiköltség-megtakarítást emlegette a miniszter. Nagy kérdés azonban, hogy pusztán a tőzsdei bevezetés miként eredményezhetné ezt, hiszen a privatizációk okozta hatékonyságjavulást rendszerint a belépő szakmai befektető hozzáértése eredményezi, az ilyen cégeket azonban a tervek szerint kizárnák a vételből.
Az, hogy negyed- vagy félévente közzé kell tenni a gazdálkodás adatait, még nem garancia arra, hogy az eredmények jók is lesznek, vagy hogy a cég vezetését nem politikai alapon jelölik ki. Ha pedig így lesz, csupán az változik, hogy eztán nemcsak az állam, hanem jó pár kisbefektető pénzét is költik, ugyanolyan pazarlóan, mint eddig.
A másik lehetőség, hogy az állami apparátus a tőzsdére menetel után mégis csak egyötödével olcsóbban tudja majd építeni a pályákat. Ekkor viszont előbb-utóbb választ kell adni arra az igen kellemetlen kérdésre is, hogy eddig – az ÁSZ ellenőrzése alatt – miért nem csináltak mindent ugyanilyen jól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.