Zenisek Andrea
A Gazdasági Versenyhivatal irodavezetője
Nyitottak vagyunk
„A GVH a maga eszközeivel hozzá kíván járulni egy valóban hatékony fogyasztóvédelem megteremtéséhez, azonban hangsúlyozni szeretném, hogy a verseny szempontjából értékeli a fogyasztói érdeksérelmeket: akkor folytat eljárást, ha adott magatartás hatással lehet a versenyre. Jogalkalmazásunk hatékonyságát megalapozott döntéseinkkel, szigorodó bírságolási politikánkkal, valamint határozataink közzététele révén próbáljuk növelni. Nyitottak vagyunk a piaci szereplőkkel folytatott, eljáráson kívüli konzultációkra, amelyek elősegíthetik a vállalkozások megfelelő tájékoztatási gyakorlatának kialakítását és a fogyasztói tudatosságot is. A fogyasztóvédelemmel foglalkozó civilszervezetek munkáját a számukra kiírt pályázatunkkal is el kívánjuk ismerni.”
Wittich Tamás
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója
Nyilvánosság
„A fogyasztóvédelem hatékonyságának jelenlegi szintjét jelzik a sajtóban botrányként megjelenő ügyek, termékbetiltások,ez azt (is) jelenti, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságok végzik a dolgukat, szankcionálnak, egyre nagyobb intenzitással. Fontos ugyanakkor a fogyasztói tudatosság növekedése annak érdekében, hogy a vitás ügyek megelőzhetők vagy a helyszínen elintézhetők legyenek. Legalább ilyen fontos a civilszervezetek megerősítése a hatékonyabb jogérvényesítésért. Szükség van a nyilvánosság eszközének intenzívebb alkalmazására, ez elősegítheti, hogy a vállalkozásokban is tudatosuljon az, hogy a normák nem önmagukért valók. Az ezzel kapcsolatos normaalkotás megindult, a leendő jogszabály-módosítások jelentős mértékben hozzájárulhatnak a hétköznapi életben is érzékelhető változásokhoz.”
Szűcs György
Az Iposz elnöke
Jó eszközök
„Bízom benne, mert az Iposz érdekelt a hatékony fogyasztóvédelemben abban, hogy a valóban jó minőségű munka kerüljön előtérbe. Az »aranykezű mester« mára csak illúzió, de az alapkövetelmény, hogy a kisiparosok színvonalas, értékkel arányos termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak. Gond, hogy a mai kényszerítő körülmények között a fogyasztó elsősorban az árakra koncentrál és rendszerint az olcsóbb, de nem mindig a kifogástalan áru mellett dönt. Az is tagadhatatlan, hogy az iparos ugyancsak kénytelen megalkudni nemegyszer az árral, az alapanyaggal, az igényekkel, amelynek silányság lehet az eredménye. A hatékonyság visszafogója sokszor a fogyasztó mindenható védelme, a bürokratikus szabályok, így azok nem is lehetnek jó eszközei a jó céloknak.”
Vándor Béla
Az MKIK vezető jogtanácsosa
Szemléletváltás
„Bizonyára, ha megváltozik a fogyasztó, de a gyártó, a kereskedő, a szolgáltató szemlélete is a fogyasztóvédelemről, és nem a korábbi beidegződések érvényesülnek. Tehát akkor, ha a fogyasztó nem elsősorban a hatóságtól várja panasza megoldását, ennek feltétele viszont, hogy vásárláskor kellő információ birtokában dönthessen, és ha szükséges, meg tudja védeni igazát. Ennek meg kell teremteni az eszköztárát, amelyben komoly feladat vár a kamarákra és a civilszervezetekre is. A kereskedő érdeke az, hogy növelje maga iránt a bizalmat, nemcsak jó minőségű termékkel, szolgáltatással, hanem úgy is, hogy az esetleges fogyasztói kifogásokat a tisztességes kereskedői gyakorlatnak megfelelően igyekszik rendezni.”
Garai István
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület ügyvezető elnöke
Mellékesen kezelve
„A fogyasztóvédelmet több szereplő közösen jobbíthatja. Az utóbbi években a politika és az állam mellékesen kezelte, az önkormányzatok elvétve tettek érte, a civilszervezetek pénztelenségben kínlódtak, az üzleti élet szakmai szervezetei pedig többnyire nem a fogyasztóért dolgoztak. A jövőt a fogyasztót és annak védelmét értő, nem csupán szavakban vállaló politikai döntéshozók, bővülő létszámú, koordinált hatósági szervezet, kiszámíthatóan támogatott civil szféra, az utóbbit segítő önkormányzatok és a jogsértéseket elítélő szakmai szervezetek jelenthetik. Mindehhez szükséges az uniós célokkal harmonizáló fogyasztóvédelmi kormánystratégia kialakítása és végrehajtása, ez az elmúlt években csak részben teljesült.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.