BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatékonyabb lesz-e a fogyasztóvédelem?

Készül a fogyasztóvédelem következő évekre szóló koncepciója, amely egyebek között egységesebb szervezetrendszert, kiszámíthatóbb forrásfelhasználást, a civilszervezetek erősítését helyezi előtérbe. A szakemberek válaszaiból kiderül, hogy a hatékonyabb fogyasztóvédelem – a cégek és a fogyasztók részéről egyaránt – megköveteli a szemléletváltozást is.
2007.02.23., péntek 00:00

Zenisek Andrea
A Gazdasági Versenyhivatal irodavezetője
Nyitottak vagyunk
„A GVH a maga eszközeivel hozzá kíván járulni egy valóban hatékony fogyasztóvédelem megteremtéséhez, azonban hangsúlyozni szeretném, hogy a verseny szempontjából értékeli a fogyasztói érdeksérelmeket: akkor folytat eljárást, ha adott magatartás hatással lehet a versenyre. Jogalkalmazásunk hatékonyságát megalapozott döntéseinkkel, szigorodó bírságolási politikánkkal, valamint határozataink közzététele révén próbáljuk növelni. Nyitottak vagyunk a piaci szereplőkkel folytatott, eljáráson kívüli konzultációkra, amelyek elősegíthetik a vállalkozások megfelelő tájékoztatási gyakorlatának kialakítását és a fogyasztói tudatosságot is. A fogyasztóvédelemmel foglalkozó civilszervezetek munkáját a számukra kiírt pályázatunkkal is el kívánjuk ismerni.”

Wittich Tamás
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója
Nyilvánosság
„A fogyasztóvédelem hatékonyságának jelenlegi szintjét jelzik a sajtóban botrányként megjelenő ügyek, termékbetiltások,ez azt (is) jelenti, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságok végzik a dolgukat, szankcionálnak, egyre nagyobb intenzitással. Fontos ugyanakkor a fogyasztói tudatosság növekedése annak érdekében, hogy a vitás ügyek megelőzhetők vagy a helyszínen elintézhetők legyenek. Legalább ilyen fontos a civilszervezetek megerősítése a hatékonyabb jogérvényesítésért. Szükség van a nyilvánosság eszközének intenzívebb alkalmazására, ez elősegítheti, hogy a vállalkozásokban is tudatosuljon az, hogy a normák nem önmagukért valók. Az ezzel kapcsolatos normaalkotás megindult, a leendő jogszabály-módosítások jelentős mértékben hozzájárulhatnak a hétköznapi életben is érzékelhető változásokhoz.”

Szűcs György
Az Iposz elnöke
Jó eszközök
„Bízom benne, mert az Iposz érdekelt a hatékony fogyasztóvédelemben abban, hogy a valóban jó minőségű munka kerüljön előtérbe. Az »aranykezű mester« mára csak illúzió, de az alapkövetelmény, hogy a kisiparosok színvonalas, értékkel arányos termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak. Gond, hogy a mai kényszerítő körülmények között a fogyasztó elsősorban az árakra koncentrál és rendszerint az olcsóbb, de nem mindig a kifogástalan áru mellett dönt. Az is tagadhatatlan, hogy az iparos ugyancsak kénytelen megalkudni nemegyszer az árral, az alapanyaggal, az igényekkel, amelynek silányság lehet az eredménye. A hatékonyság visszafogója sokszor a fogyasztó mindenható védelme, a bürokratikus szabályok, így azok nem is lehetnek jó eszközei a jó céloknak.”

Vándor Béla
Az MKIK vezető jogtanácsosa
Szemléletváltás
„Bizonyára, ha megváltozik a fogyasztó, de a gyártó, a kereskedő, a szolgáltató szemlélete is a fogyasztóvédelemről, és nem a korábbi beidegződések érvényesülnek. Tehát akkor, ha a fogyasztó nem elsősorban a hatóságtól várja panasza megoldását, ennek feltétele viszont, hogy vásárláskor kellő információ birtokában dönthessen, és ha szükséges, meg tudja védeni igazát. Ennek meg kell teremteni az eszköztárát, amelyben komoly feladat vár a kamarákra és a civilszervezetekre is. A kereskedő érdeke az, hogy növelje maga iránt a bizalmat, nemcsak jó minőségű termékkel, szolgáltatással, hanem úgy is, hogy az esetleges fogyasztói kifogásokat a tisztességes kereskedői gyakorlatnak megfelelően igyekszik rendezni.”

Garai István
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület ügyvezető elnöke
Mellékesen kezelve
„A fogyasztóvédelmet több szereplő közösen jobbíthatja. Az utóbbi években a politika és az állam mellékesen kezelte, az önkormányzatok elvétve tettek érte, a civilszervezetek pénztelenségben kínlódtak, az üzleti élet szakmai szervezetei pedig többnyire nem a fogyasztóért dolgoztak. A jövőt a fogyasztót és annak védelmét értő, nem csupán szavakban vállaló politikai döntéshozók, bővülő létszámú, koordinált hatósági szervezet, kiszámíthatóan támogatott civil szféra, az utóbbit segítő önkormányzatok és a jogsértéseket elítélő szakmai szervezetek jelenthetik. Mindehhez szükséges az uniós célokkal harmonizáló fogyasztóvédelmi kormánystratégia kialakítása és végrehajtása, ez az elmúlt években csak részben teljesült.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.