BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csapatot épít az új MTelekom-vezér

A Magyar Telekom 2007-es árbevétel- és eredmény-előrejelzését a többségi tulajdonos Deutsche Telekom napokban meghirdetett új stratégiája nem befolyásolja – nyilatkozta a Világgazdaságnak Christopher Mattheisen, a csoport decemberben kinevezett elnök-vezérigazgatója. A cég az idén a hatékonyság javítását, az ügyfél-elégedettség növelését tűzte ki célul, s folytatja az igen erőteljes expanziót is.
2007.03.13., kedd 00:00

A Magyar Telekom fő tulajdonosa, a Deutsche Telekom (DT) rohamos eredménycsökkenésének megállítása érdekében új stratégiát hirdetett meg. Milyen közvetlen hatása lehet ennek Magyarországon?

A Magyar Telekom önálló cég, amelynek a Deutsche Telekom 59 százalékban tulajdonosa, de a fennmaradó 41 százalékot birtokló részvényessel szemben is van felelősségünk. Önállóan működő tőzsdei társaságként előrejelzéseket adunk a piacnak, amely kötelez minket. Erre az évre azt mondtuk: tartani fogjuk az árbevétel és az EBITDA tavalyi szintjét. Ezt a Németországban történtek nem befolyásolják. Persze, a DT új stratégiája hatással lesz a munkánkra, ez azonban az egyes területeken eltérően jelentkezik.

A márkastruktúra a közös elemek egyike. Mit jelent ennek meghirdetett egyszerűsítése itthon?

A márkastruktúra új fókusza is főként Németországot érinti, a cél ennek hatékonyabbá tétele. A Deutsche Telekomnak ugyanis ott sok T-márkája van, amelyek mindegyikéhez anyagi támogatást is nyújt. Ezt egyszerűsítik a költségek csökkentése érdekében. E lépéseknek előbb-utóbb nálunk is lesz hatása. Magyarországon azonban a nem is olyan rég bevezetett márkastruktúra eredményes; javult az ügyfél-elégedettség s jó a márkák ismertsége is. Így e kérdésben drámai változásokra nem számítok itthon.

A stratégia része a nyitás új üzleti lehetőségek felé. Módosít ez a Magyar Telekom fókuszán?

A második generációs internetszolgáltatások, a web 2.0, ezen belül is a közösségépítő portálok térnyerése világtendencia. Ezt mi már korábban felismertük, s – az Iwiw megvásárlásával – tavaly a MTelekom be is lépett erre a piacra. A portálnak ma több mint 1,7 millió regisztrált felhasználója van. Az ebben rejlő üzleti lehetőségeket kívánjuk kihasználni, ennek érdekében bővíteni akarjuk az Iwiw technológiai lehetőségeit. A mi jövőképünkben az új eszközök (IPTV, mobil-sávszélességnövelés) összekapcsolása révén formálódó szolgáltatások szerepelnek.

Az árbevétel és eredménycél megjelölése mellett az idei feladatok között ön három területet emelt ki; az ügyfél-elégedettség emelését, a hatékonyságjavítást és a növekedést. Mit várnak ezeken a pontokon?

A csoport nagyon sikeres két-három évet tudhat maga mögött. Vezetékes szolgáltatásainkkal a liberalizált piacon is egyértelműen bizonyítottuk versenyképességünket. A mobilüzletág kiélezett helyzetben is őrizte pozícióit, és innovációkkal volt képes megjelenni. Az üzleti kommunikációs piacon pedig olyan eredményeket tudhatunk magunk mögött, mint a KFKI megszerzése. A múlt év adatain ennek hatása már jól látható, az árbevétel 9 százalékos bővülése jórészt ez utóbbi szegmensnek volt köszönhető. Mostantól arra kell koncentrálnunk, hogy ugyanazt csináljuk, mint eddig, csak sokkal hatékonyabban.

Melyek a növekedés fő területei?

Kétségtelen, hogy a hagyományos hangüzletnek távlatban vagy lassul a növekedése, vagy eleve csökken a forgalma. Vannak azonban olyan területek, amelyek e technológiai alapokon is jelentős bővülést ígérnek; a széles sávra előfizetők száma 60 százalékkal nőtt például az elmúlt évben Magyarországon. Már az idén érezhető hatása lesz az internetalapú televíziós (IPTV) szolgáltatásunknak Komoly fantáziát látunk továbbá a mobil-sávszélesítésben. Már tavaly számottevő előrelépéseket értünk el a HSDPA kiterjesztésében.

A folyamatosan visszaszoruló vezetékes üzletág azonban arányában még ma is a legtöbb erőforrást köti le. Mennyiben változik ez?

A hagyományos telefónia csökken, de korántsem mindegy, hogy milyen mértékben és milyen sebességgel. Magyarországon is van lemorzsolódás, de az új díjcsomagoknak köszönhetően ez lényegesen elmaradt a korábbitól. Ezzel párhuzamosan nem változtak az innen származó bevételeink, a hangforgalom pedig összességében még emelkedett is. Annak ellenére, hogy a beszélgetések egy része a mobileszközökre terelődött át, az emberek többet használták vezetékes telefonjukat.

Lesz-e folytatás az akvizíciók terén, vagy egyelőre megállnak?

A 2006-os évet igen sok stratégiai fontosságú ügylet jellemezte, gondolva itt például a már említett Iwiwre vagy a KFKI-ra. A terjeszkedést a tavalyihoz hasonló ütemben mind belföldön, mind külföldön folytatni kívánjuk. Az üzlethez azonban két fél kell. Nem csak a mi szándékainkon múlik, hogy kit és milyen áron vásárolhatunk meg. Így konkrétumokról egyelőre nem tudok beszámolni. Annyit mondhatok, nagyon aktívak vagyunk.

A Magyar Telekom már egy jóval dinamikusabb cég, mint a korábbi állami vállalat. Lát-e további tennivalókat ezen a területen is?

A Magyar Telekom megítélésem szerint már rég levetette a valaha volt állami vállalat jegyeit, egy versenyképes, dinamikus cég. Az egyetlen állandó dolog azonban a változás. Ez az év arról szól, hogy nagyon alaposan átvizsgáljuk a cég szerkezetét, s minden olyan ponton változtatunk, ahol a versenypozíciónk javítása érdekében a ma igen kiélezett piacon szükség lehet a rugalmasság fokozására. Ebben iránymutató lehet a T-Mobile beolvasztása. A mobilüzletág mind jogi, mind funkcionális szempontból integrálódott a Magyar Telekom struktúrájába, s nem omlott össze. Sőt, 2006 az egyik legsikeresebb éve volt a területnek.

Az elmúlt hetekben több, korábban meghatározó egyéniség hagyta el a csoportot. Számít ennek folytatódására, esetleg szándékában áll egyes területek megerősítése?

Pásztory Tamás vezérigazgató-helyettes és Bodnár Zsigmond, a mobilüzletág helyettes vezetője nagyon sokkal járult hozzá a Magyar Telekom fejlődéséhez. Távozásukat azonban nem szabad túldramatizálni. Természetes, hogy időnként egy-egy korábban fontos szerepet betöltő személyiség új területet választ az érvényesülésre.

Így tett ön is legutóbb épp tavaly júniusban, nem sokkal azelőtt, hogy felkérték: legyen a Magyar Telekom első embere. Erről a lépéséről később olyan vélemény is forgott a piacon: már nyáron ön volt a poszt várományosa, csak azért távozott júniusban a Magyar Telekomtól, hogy távol tartsák a montenegrói leányvállalatnál folyó vizsgálattól, személye semmiképp ne kerülhessen összefüggésbe azzal. Volt alapja ezeknek a pletykáknak?

2006-os év közepéig nagyjából megvalósítottam azt, amit vállaltam: irányításommal dinamizáltuk a vezetékes üzletágat. De olyan ajánlatot kaptam, amely lényegesen izgalmasabbnak ígérkezett, mint azok a feladatok, amik itthon vártak volna rám. A 2005-ben privatizált Türk Telekom irányítása komoly kihívást jelentett. Ám amikor a teljes csoport irányításával kerestek meg, nagyon szívesen elvállaltam, s hazajöttem. A feladat is vonzott, de a céghez is komoly kötődésem van, bizonyos mértékig a családomnak is tekintem; több mint 9 évet töltöttem el itt. Nemcsak a vezetékes, hanem a mobilüzletágban is szereztem korábban tapasztalatot.

Hogy áll most a montenegrói leányvállalatnál kötött szerződések miatt indult vizsgálat? Mikor zárul le, s mennyibe fog kerülni?

Épp ez az a két kérdés, amelyre nem lehet válaszolni. Azért indult vizsgálat, hogy kiderítsen bizonyos dolgokat, amíg ez meg nem történt, nem zárható le, és az sem tudni, mennyibe fog kerülni. Azt viszont el lehet mondani, hogy a nehezén túl vagyunk.

Ez azt jelenti, hogy a 2006-os év mérlegének elfogadását a vizsgálat már nem érinti?

Nem látom semmi jelét annak, hogy bármilyen probléma felmerülhessen. Természetesen a munka lezárását követően csak a könyvvizsgáló mondhatja meg, miként fejeződik be a folyamat, de a 2006-os év auditja eddig a normál menet szerint alakul.

A vizsgálat, a beszámoló elhúzódó elfogadása, a késve kifizetett osztalék azért némiképp megtépázta a cég megítélését. Tesznek valamit ennek helyreállítására?

Ezt a megállapítást nem igazolják viszsza a legutóbbi befektetői találkozón tapasztaltak. Február végén a londoni és frankfurti a „roadshow”-kon nem volt sok kérdés a vizsgálatról. Az elemzők és befektetők számára ez egy ismert ügy, amelynek jelentőségét nem becsülték többre, mint amit jelent. A lényeges szempont az volt, hogy soha egy pillanatra sem volt kérdéses a Magyar Telekom eredménye, soha nem kellett negatív jelzést, profitfigyelmeztetést kiadni a piacnak a vizsgálattal összefüggésben.

Lendületes tervekkel vette át az irányítást. Egy év múlva milyen céggel lenne elégedett?

Sokkal inkább csapatként működő társaságot szeretnék látni. Nem jelenti ez azt, hogy ennek ma még nincsenek meg a jelei, sokat kell azonban fejlődni ezen a területen is. Egy konvergáló piacon tevékenykedünk; a versenytársak, a technológiák mind-mind közelítenek egymáshoz, nekünk is ezt kell tenniük. Javítani kell mind az emberek, mind az üzletágak közötti együttműködést.


Névjegy: Christopher Mattheisen (45)

Gazdasági és pénzügyi tanulmányait a bloomingtoni Indiana Egyetemen és a New York-i Columbia Egyetemen végezte.

1990-ben jött Magyarországra.

1993 és 1996 között a mobilcég marketing- és értékesítési igazgatója volt. Majd néhány év távollét után, 2002 szeptemberétől a csoport vezérigazgató-helyettese lett.

2006 decemberében választották meg vezérigazgatónak s az igazgatóság elnökének.

MAGÁNÜGY. Nős, magyar felesége s három gyermeke van (5, 9 és 10 évesek). Lelkes zenész, gitározik és zongorázik. Ha mozgásról van szó, a tenisz és a squash jut eszébe, de tervezi azt is, hogy indul a cég által támogatott Vivicittá futóversenyen, bár erre még edzenie kell.




1990-ben jött Magyarországra.

1993 és 1996 között a mobilcég marketing- és értékesítési igazgatója volt. Majd néhány év távollét után, 2002 szeptemberétől a csoport vezérigazgató-helyettese lett.

2006 decemberében választották meg vezérigazgatónak s az igazgatóság elnökének.

MAGÁNÜGY. Nős, magyar felesége s három gyermeke van (5, 9 és 10 évesek). Lelkes zenész, gitározik és zongorázik. Ha mozgásról van szó, a tenisz és a squash jut eszébe, de tervezi azt is, hogy indul a cég által támogatott Vivicittá futóversenyen, bár erre még edzenie kell.

Cég: Mtelekom A Magyar Telekom 2005-ös árbevétele alapján Magyarország 4. legnagyobb cége. A cég részvényeit a budapesti és a New York-i tőzsdén jegyzik. Piacvezető a vezetékes, a mobiltelefon és az internetszolgáltatásokban, de a meghatározó szereplők között jegyzik a kábelpiacon is. Külföldi érdekeltségei között van a macedón MakTel, illetve a montenegrói Crnogorski Telekom. -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.