A mozdonyvezetők sztrájkját például az utolsó pillanatban fújták le, mert sikerült megegyezni a szabályozó hatósággal arról, hogy a hivatalok eztán tényleg megteszik azt, ami a feladatuk: betartatják a szabályokat, amelyek ellen egyébként a MÁV konkurensei vétettek. A legfurcsább az, hogy munkabeszüntetésükkel éppen azt a céget – a MÁV-ot – büntették volna meg leginkább, amely állítólag egyedüliként betartja az előírásokat, s amúgy is a legnagyobb károsultja a versenytársak tisztességtelen versenyének. Ez piackonform? Miért nem csak ott szerveztek sztrájkot a szakszervezetek, ahol gondok vannak? Miért nem az ottani munkaadókkal ültek le a dolgozók? Nyilván, mert ők féltették az állásukat, hiszen bőrükön érzik a munkapiaci verseny hatását.
Furcsa a versenyképe a biztonsági előírásokat be nem tartó vasúti cégek vezetőinek, ahogy a visszadátumozott termékeket polcaikra kirakó áruházaké is, vagy azoké, amelyek úgy hirdetnek fűnek-fának akciókat, hogy az adott termékből csupán néhány darab van. Vagy ott a magát olcsónak hirdető lánc, amely a beetetés évei után tavaly nyáron jó 20 százalékkal megemelte árait.
A verseny – tudjuk jól – nem csodaszer: a piaci kudarcok miatt az államnak mindenképpen van szabályozó szerepe, amelyet nem ellátni legalább akkora hiba, mint beavatkozni ott, ahol nem kellene. Egyes hatóságok azonban mintha megfeledkeznének erről: miközben az ellenőrző testületek létszáma egyre csökken, a kordában tartandó verseny élénkítését hirdetik, s ez óhatatlanul a visszaélések elszaporodásához vezet.
De az állam berkein belül homlokegyenest ellenkező elveket is követnek. Például az egészségügyben, ahol a szolgáltatók dolgoznak túl drágán, s nem a finanszírozó szervezet működési költségei magasak. Mégis a finanszíroztatást versenyeztetjük meg, miközben felszámoljuk az egymás versenytársaivá alakítható szabad kapacitásokat, majd körzetesítéssel monopóliumokat kreálunk. Mintha úgy akarnánk leszorítani a kenyér árát, hogy bezáratjuk a pékségek jó részét, hogy csak a fogyasztásnak megfelelő kapacitás maradjon, majd élénkítjük a versenyt a kenyérre adott kölcsönök piacán.
Azt hinnénk, legalább az állandóan a piacon dolgozó kisvállalkozók értik már a szabályokat. Egy minapi hír alapján ebben is csalódnunk kell. A gépjárművezető-szakoktatók minimális óradíj jogszabályi elrendelését követelik, különben képviselőjük szerint sztrájkolni fognak. A piacon, ahol – párhuzamosan a gyerekszám csökkenésével – drámaian esik a tanulók száma, a jellemzően egyéni vállalkozóként vagy bt.-ben dolgozó oktatók száma egy évtized alatt másfélszeresére kapaszkodott. A kialakuló árversenyt a kisebb iskolák nemigen bírják, de éppen ez is a lényege a piacnak: a költséghatékonyabb cégek túlélnek, a többiek pedig kiszorulnak, ha nem képesek javulni. Egy minimális ár bevezetése így a piac megszüntetésével egyenlő. Ez az érvelés igencsak hasonló a fővárosi taxisokéhoz, akik minimálárat vagy egységárat akartak bevezetni, illetve a további engedélyek kiadását megtiltani.
Érdekes a versenyről alkotott képe annak a csecsemőkre szakosodott, borsos árú gyógytornászláncnak is, amely nemcsak területekre osztja fel az országot tagjai között, de a hozzá forduló aggódó szülőknek szép ígéretek (s nyilván bizonyítékok) mellett megtiltja, hogy bármilyen más gyógytornász kezelését is igénybe vegyék, kizárva még a verseny lehetőségét is. Akár azt is mondhatnák: „Csak akkor adunk el önnek kenyerünkből, ha soha nem vásárol másutt többé semmilyen péksüteményt.”
Ezeket a példákat látva valahogy az az érzése az embernek, hogy míg mindenki a piaci koordinációt szidja, az nem is érvényesül, mert aki csak tudja, gátolja és torzítja a versenyt. Nem kéne már kipróbálnunk a tisztességes játékot is?
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.