Tavaly nyáron a főváros és a kormány párhuzamosan munkát indított, hogy megtalálja azt a helyszínt, amelyik a legalkalmasabb a kormányzati negyednek. Hamar egyértelművé vált, hogy Budapesten nincs már olyan reprezentatív helyszín vagy lehetőség, mint egy évszázaddal ezelőtt a Parlamenté a Duna-parton, vagy a bécsi Ring új városszerkezeti elemére szervezett épületegyüttesé. Így a vizsgálat során egyre erősebbé vált az a gondolat, hogy a minisztériumok új együttesét nem egy elszigetelt területen, hanem a város lüktető részeként kell kezelni, és magát e presztízsberuházást felhasználni, hogy Budapest egy „halott” területét újraélesszük. Ilyen volt a Nyugati pályaudvar térsége is.
Budapest ennél többet érdemel. Meggyőződésem, hogy a pályázat nyertese, Janesch Péter és Kengo Kuma irányításával vezetett fiatal építészcsapat progreszszív, a XXI. század urbánus problémájára adott válaszával olyat alkotott, amelyre büszkék lehetünk. Nem a hatalmat szimbolizáló imázst teremtett, hanem az eklektikus várostestben a városrész struktúráját letükröző zöld tömeggel eszmei jelképet. A technológiai haladás nem a szerkezetben és a homlokzatképzésben, hanem az innovatív tervezésben és épülettechnológiában jelentkezik. Az épület kompakt, mátrixszerű struktúrájával, egyszerű, tiszta logikájával magában hordozza a megújuló energiarendszert. Függőkertek és zöldhomlokzatok eredményeképpen a belvárosban a telek méreténél nagyobb zöldfelületet tud kialakítani. A minisztériumi rendszer tökéletesen átlátható az épület minden pontjában. Az épület-udvar tagolást úgy szervezi, hogy minden folyosónak és irodának közvetlen kapcsolata van a külvilággal. A mechanikusnak tűnő rendszer rendkívül humánus.
És ahogy a környezet gazdagodik… Az első ütemben, a kormányzati épülettel egy időben a Podmaniczky utca és a Ferdinánd híd felújítása, valamint kapacitásbővítése megtörténik, és a 47–49-es villamosvonal a régi tervek szerint újra visszakerül a Bajcsy-Zsilinszky útra. Megvalósulhat a korábban felvetett és a pályázatokban is visszatérő zöld villamospálya, majd bevezethető a Vágány utca és bővíthető a trolibuszhálózat.
A kormányzati épület környezetének megújítása során a legfontosabb – és akadályokba nem ütköző – elemként a Nyugati pályaudvar műemlék csarnoka nagykörúti környezetének a rendezése az első ütemben meg tud valósulni. Ebben a Nyugati téri aluljáró és felszín rendbetétele kiemelten fontos. A pályázatokban felmerült a Nyugati téri felüljáró elbontása és a buszvégállomás felszámolása – az előbbi gazdaságilag vizsgálandó, a második egyértelmű lépés.
A környezet rendezésekor számomra mindig is az volt a legfontosabb kérdés, hogy a rendkívül sűrű városrészben e fejlesztés során legyen lehetőség a helyi lakosság számára oly fontos, új „zöldet” teremteni. A Terézváros (Podmaniczky utca) és Újlipótváros (Váci út) közötti egybefüggő városi közpark javaslata egyértelműen megnyerte a zsűri tetszését, hiszen megvalósításának nem feltétele a MÁV-területek felszabadítási ütemezése, sem a vasúti felülépítés, így a kormányzati épületek kiegészítő kereskedelmi és vendéglátási területeinek a kialakítása folyamán megvalósítható. A Belvárosból induló, a Nagykörutat itt keresztező és a Városligetig húzódó gyalogos- és biciklissáv – amelyre térfüzérként terek, sportpályák kapcsolódnak – azonban már korántsem ilyen egyszerű. Komoly munka kezdődik azért, hogy ennek műszaki részmegoldásai, megvalósíthatósága megtörténjen, és kapcsolódni tudjon a fejlesztés további ütemeihez.
A szerző Budapest megbízott főépítésze
[enews_gallery id='205139']
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.