BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

A kisebbik rossz

Elvileg most már nyugodtan hátradőlhetnénk képzeletbeli fotelünkben: a koalíciós pártok frakciói is rábólintottak az egészségbiztosítási rendszer átalakítására, így 2009-től indulhat az új szisztéma. Derűlátó megközelítésben elégedettek lehetünk azzal is, hogy az eltérő filozófiát valló szereplők végül bölcs kompromisszumokat kötöttek, így a több hónapja tartó, majd az elmúlt hetekben felerősödő adok-kapok után győzött a józan ész.

Ezt azonban valóban csak a legoptimistábbak gondolhatják így. Mert ami az alkudozás nyomán létrejött, az igencsak távol áll az eredeti elképzelésektől, különösen az ötletgazdának számító SZDSZ-étől. És legfőképp: senki sem tudja biztosan, egyáltalán működőképes lesz-e a „magyar modell”.

A legnagyobb kérdőjel továbbra is az, hogy az üzleti biztosítók látnak-e fantáziát a politikusok által kiagyalt szisztémában. Kockáztatják-e a pénzüket úgy, hogy az ellenzék azzal fenyegeti őket, hogy – győzelme esetén – velük fizettetné meg a visszaállítás költségeit? Ha igen, vajon javít-e érdemben az egészségügyi ellátás hatékonyságán, színvonalán a magánbiztosítók befektetett pénze, profitérdeke és szakértelme, vagy csak a korábbi monopolhelyzetek alakulnak át, a betegek pedig az eddiginél is nagyobb megpróbáltatásoknak lesznek kitéve az átállás miatt?

Az nem vitás, hogy a jelenlegi rendszer igazságtalan és pazarló, tehát hozzá kellett nyúlni. Az ennél sokkal egyszerűbb feladatok gyakorlati megvalósítását látva azonban erős a gyanú, hogy az igen eltérő igényeket ötvöző, kapkodó előkészítés végeredménye nem áll majd közel az optimális állapothoz. És ez még akkor is igaz, ha tudjuk: az egészségügyben nincs tökéletes megoldás, csak rossz és kevésbé rossz. Az viszont mindannyiunk érdeke, hogy a mostani koalíciós megállapodás és a törvény majdani „finomhangolása” legalább elmozdulást jelentsen a kisebbik rossz felé.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek