Mártonffy Béla. A Fruitveb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója. Több hatás. „A zöldség-gyümölcs szektor sajátossága, hogy nyáron az export, a téli időszakban az import dominál. Egyelőre nem látszik, milyen piaci események várhatók az első negyedévben, de előfordulhat, hogy egyes termékek ártendenciái nem igazodnak a hazai gazdaság problémái miatti ármozgásokhoz. Így például nem kizárt, hogy az energiadrágulás nyomán egyes kertészeti áruknál áremelésre lenne szükség, a piaci kínálat mégis csökkenti majd az árakat. A változások nagyban befolyásolhatják azt is, hogy a tavaly betárolt termékeket milyen eredménnyel értékesíthetik a tulajdonosok. Az uniós tagság elnyerése óta egyébként külföldről minden zöldség-gyümölcsféleség könynyen beszerezhető, de az importnál fokozott figyelmet kell fordítani a minőségi előírások ellenőrzésére.”
Lakatos Zoltán. A Hajdúgabona Zrt. vezérigazgatója. Újabb drágítás. „A lisztárak a tavalyi áremelések utáni szinten stabilizálódtak az utóbbi hónapokban, de februártól ismét drágításra lesz szükség. Az újabb változásokat az energiaárak és a minibálbér növekedése kényszerítheti ki. Egyelőre nem tudni, hogy az áremelés milyen mértékű lehet, mivel még folynak a számítások a malomipari vállalkozásoknál. Az elmúlt év őszére egyébként a zsákos lisztnél 82–88 forint közötti, a csomagoltán ennél mintegy 5 forinttal nagyobb kilónkénti átadási árak alakultak ki, így a februári drágulás ezen árszinteket emelheti. A későbbiekben árnövelési tényező lehet az is, hogy a malmok éves búzaigényük 20 százalékát nem vásárolták még meg, és a felvásárlási árak tavaly ősz óta emelkedtek. Ez 200-300 ezer tonnás pillanatnyi készlethiányt jelent.”
Ilonka Boldizsár. A Magyar Pék- szövetség elnöke. Kevesebb pékség. „A sütőipari vállalkozásokat rendkívül kedvezőtlenül érintené, ha a szükségesnek tartott 12–15 százalék közötti év eleji termékáremelés nem valósulhatna meg. Emiatt újabb pékségek zárnának be, ez pedig a munkanélküliség növekedéséhez vezetne. A nehéz helyzetre utal, hogy az elmúlt év decemberében tizenhárom vállalkozás szüntette be végleg tevékenységét, az egész év során pedig negyven-ötven. Így a pékségek száma mostanra 1190-1200-ra csökkent. Ma különösen a munkabér, illetve az elektromos áram és a gáz árának emelkedése teremt nehéz helyzetet. Emellett az üzemanyag drágulása is megviselheti a vállalkozásokat, mivel termékeiket általában maguk szállítják ki, az átlagos távolság pékségenként 75 kilométerre tehető.”
Bock József. A Villányi Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke. Minőség. „A villányi borok esetében jelentős áremelés nem várható, csupán kisebb árkorrekciókra lehet számítani. A borvidék borászai a mennyiségi termelés helyett a minőséget helyezik előtérbe, de így is megfogalmazódnak olyan fogyasztói kritikák, hogy a villányi borok túlságosan drágák. Ilyen körülmények között fennállhat a veszélye annak is, hogy a vásárlók nem a mi termékeinket, hanem egyre inkább a külföldi borokat részesítik előnyben. Ezért véleményem szerint olyan üzletpolitikát kell folytatnunk, hogy a magyar fogyasztókat megtartsuk. Tavaly a szőlőfelvásárlási árak 20-30 százalékkal emelkedtek, de ezt a jobb terméseredmények részben kompenzálták. A pincészetek ugyanis 10-20 százalékkal több bort készíthettek a megelőző évhez képest.”
Román Gyula. A Debrecen-Hús csoport többségi tulajdonosa. Éles verseny. „A 275 forint körüli hazai kilónkénti sertésfelvásárlási árak ma 10-15 forinttal haladják meg az uniós árszintet, és a különbséget sem a hazai, sem az exportpiac nem fizeti meg. A nemzetközi porondon az éles versenykörülmények, itthon az üzlethálózatok szorítják le a húsárakat. A láncok a termékeket inkább külföldről szerzik be, ha a húsipari cégek az átadási árakból nem engednek. Így hiába próbálkozunk, nem tudunk áremelést elérni. Persze megértjük az állattartókat, akik – növekvő költségeikre hivatkozva – további sertésdrágulást szeretnének. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a felvásárlási árak emelkedését a húsipar vevői közül senki nem ismerné el. A mostani helyzetben a hazai húsipar egyre nagyobb bajba kerül, és ez több vállalkozás tönkremeneteléhez vezethet.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.