Múlt csütörtökön a szegénység elleni küzdelem volt a fókuszban. Magyarországon többek között Bátonyterenyén és a fővárosban, a Blaha Lujza téri aluljáróban. Előbbi helyen egy államtitkár ismerkedett a sanyarú sorssal, utóbbin egy ellenzéki mozgalom elnöke próbálta ki, milyen is életvitelszerűen élni a mocsokban. Ezen a csütörtökön sem mulasztotta el a kormány, hogy ecsetelje, mennyi mindent tett a szegényekért, míg az ellenzék a saját szerepét alakítva arról tájékoztatott, hogy a kormány nem a szegénység, hanem a szegények ellen küzd. A szokásos politikai lózungok és propagandafogások – miközben a statisztikai adatok egyre sötétebb képet festenek.
A Tárki kutatója úgy látja, Magyarországon tavaly a teljes népesség 17 százaléka élt szegénységben, vagyis egy háztartástagra havonta nettó 66 ezer forintnál kevesebb jövedelem jutott. A kutatóintézet szerint az ezredfordulós stagnálás után kezdett nőni a szegények száma, 2007-ben a magyarok 13 százaléka, 2009-ben 14 százaléka számított annak. Egyértelműen látszik a leszakadási folyamat, aki szegény volt, az még szegényebb lett.
A legpopulárisabb programok közé tartozik, hogy – mondjuk – csirke-, disznó vagy éppen nyúltartásra ösztönzik azokat, akiknek esélyük sincs arra, hogy közel-távol munkát találjanak. Voltak családok, ahol egyértelmű volt a kudarc, a malacot a második napon levágták és egy hétig jól éltek belőle, máshol viszont arról számoltak be, hogy sikeres volt az első lépés. Az ilyen programok természetesen nem oldják meg a szegénykérdést, de ne becsüljük le ezeket, még akkor sem, ha nem akarjuk beleélni magunkat azok életébe, akiknek kéthetente kerül hús az asztalukra, a gyerekek pedig csak az iskolában laknak jól – már ha járnak egyáltalán iskolába.
A Központi Statisztikai Hivatal 1,44 millióra teszi azoknak a számát, akik anyagi okokból olyan alapvető cikkeket, szolgáltatásokat kénytelenek nélkülözni, mint a telefon, a mosógép, a fűtés. Ők azok, akik kétnaponta sem ehetnek húst, és ők azok, akiknek nem telik színes televízióra. Még akkor sem, ha gyakran láthatunk olyan felvételeket, amelyeken a mélyszegénységben élők, ha mezítlábasan is, de televízióznak, és legalább így színesben látják a (bulvár)világot.
A két évvel ezelőtti mérés azt mutatta, hogy a szegénységi kockázatot leginkább az csökkenti, ha valaki a munkaerő piac aktív résztvevője. A teljes munkaidőben foglalkoztatottaknál ugyanis a szegénységi kockázat még az 5 százalékot sem éri el. Ez a felmérés még nem tartalmazhatta a közmunkásokkal kapcsolatos adatokat, de egyértelmű, hogy az ő, sokszor részmunkaidős és ennek megfelelően részösszegű bérezésük mellett az említett arány jóval nagyobb. Az Orbán-kormány egyértelmű stratégiája, hogy a segélyeken alapuló szociálpolitika helyett a munkaközpontúságot célozza meg, ennek része a közmunkaprogram. Ennek azért van jelentősége, mert a korábban a társadalommal elfogadtatott segélyosztó politizálás helyett olyan családokban mutat valamilyen jövőképet, ahol már a második, harmadik generáció sem tudta, mi az, hogy dolgozni. A közmunka önmagában nem változtat a szegénységi helyzeten, az érintettek a munka ízét már ismerik ugyan, de a rántott húsét még nem.
A kormány nem véletlenül igyekszik a nagycsaládosokat segíteni, mert a KSH szerint éppen ők azok (két szülő, három vagy több gyerek), akiknek 32 százalékát fenyegeti az elszegényedés veszélye. Ha valaki gyerekként szegénysorban él, alig van esélye, hogy kitörjön a körből.
A kormány első számú feladatai között említi az államadósság csökkentését. Kivételesen én is demagóg leszek: legyen a szegénység elleni harc az elsőszámú prioritás. Például: ne költsenek egyelőre stadionprogramra, az erre szánt sok milliárdot fektessék a szegénység elleni programokba. Kifizetődőbb lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.