A teremben jó százan lehettek. A Megéri jónak lenni? című könyv bemutatójára jöttek. A megnyitó beszéd József Attila Két hexameterét idézte. „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” Ilyen előzmény, lelki alapozás után a könyvismertető beszélgetés indításaként felhangzott a kérdés: itt és most megéri jónak lenni? A teremben ülők túlnyomó többsége feltette a kezét. Igen, megéri. Akkor is, ha nem éri meg – tették hozzá később többen is. A felmérés természetesen nem reprezentatív.
A 2008-as válság sok vállalatot váratlanul ért. Nem volt stratégia arra, mit kell tenni akkor, ha összeomlanak a piacok. Ha tartósan mélyben marad a kereslet. Ha elfogynak a tartalékok és üres a kassza. Az első sokkra a cégvezetők a költségek csökkentésével reagáltak. Először csak az oktatási, marketing és jóléti büdzsét vágták meg. Már ha volt ilyen. Ha ez kevésnek bizonyult, jött a keresetek csökkentése. Majd a létszámé. Sokan tudnának rémtörténeteket mesélni a kirúgásokról, ha egyszer kinyitnák a szájukat. De az emberek inkább hallgatnak. Őrlődnek. A cégvezetők is. Nehéz bevallani, megemészteni, hogy a nehéz időkben nem mindig úgy viselkedtek, ahogy előzőleg ígérték. Vagy ahogy várták tőlük, saját maguktól. Csődöt mondtak. Emberileg. A profitért, vagy csak a túlélésért (majdnem) mindenre képesek voltak. Valami eltörött sok cégvezetőben. Csalódtak magukban és talán munkatársaikban is. A dolgozók ugyanígy éreztek. Sok jónak és stabilnak gondolt cégkultúra összeroppant. Helyette maradt a meghasonlás, a kiábrándultság, a bizalmatlanság, a közömbösség. A „valamiből meg kell élni” nem éppen dinamizáló életérzés.
Ilyen légkörben nagy keletje lehet egy olyan könyvnek, amely segít feldolgozni a válság okozta munkaadói, munkavállalói traumát. Kellenek a kapaszkodók. A Megéri jónak lenni? című könyv a Bibliából hoz történeteket, s állítja párhuzamba a mai menedzserek döntéseivel. Egyik fejezetben kiderül, Jézus tizenkét tanítványa is gyengének bizonyult, amikor tanítójukat elfogták. A könyv Péter apostol példáját idézi hosszabban, akiről Jézus megjövendölte, hogy mielőtt megszólal a kakas, háromszor tagadja őt meg. Képtelenségnek tűnt, hiszen Péter imádta, istenítette mesterét, ám amikor élete mentéséről volt szó, gyengének bizonyult. A későbbi évek már Péter helytállásáról tanúskodnak: a keresztény egyház alapítójaként és első vezetőjeként beírta nevét a történelembe. Vagyis: lehet „szépíteni”, ha van lelkierőnk szembenézni azzal, hogy a jellempróbán egyszer elbuktunk. E bibliai történet mellé egy emlékezetes üzleti csalásról szóló eset került: az amerikai Enron cég sok éven át be tudta csapni a világot. Hat egymást követő évben elnyerte a Fortune magazintól az „Amerika Leginnovatívabb Vállalata” címet. E történetnek nem lett jó vége: az üzleti légvár összeomlott, a cég csődöt jelentett, egy hét alatt húszezer ember veszítette el az állását, hogy az erkölcsi kárról most ne beszéljünk.
Megéri jónak lenni? – kérdezi a könyv címében Tomka János és Bőgel György, a két szerző, s a számtalan bibliai és üzleti példa azt jelzi, valójában ez egy költői kérdés. Nehezen határozható meg, pontosan mi is az a jó. Mindenkinek más. Minden szituációban más. Minden korszakban más. Az a lényeg, hogy mindig a tükörbe tudjunk nézni. Akkor is, ha egy jellempróbán gyengének bizonyultunk. Ha ezt belátjuk, elismerjük, már van esély a változásra.
A 2008-as válság után sok cégnél új üzleti szabályokat, etikai normákat fogalmaztak meg és vezettek be kötelezően. Mert ugyan az üzletben a profit a lényeg, de ahogy több cégvezető is elmondta, erkölcsi tartás nélkül az egész nem sokat ér. Egy sokk hatására könnyen összeomlik. Nem árt hát az erősítés. Lelkiekben, tartásban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.