BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beszáll a lakáspiacra a Market

Hosszú évek pangása után a magasépítési ágazat elindult felfelé, és a nemrégiben új többségi tulajdonoshoz került Market Zrt. ugrásra készen várja a lehetőségeket – állítja Scheer Sándor. A vezérigazgató elmondta: be akarnak lépni a lakásfejlesztési piacra, valamint a nagy sportberuházások kivitelezését is szeretnék elnyerni
2015.05.08., péntek 05:00

– Az elmúlt szűk egy évben nagy tulajdonosi változások történtek a meghatározó magasépítési cégeknél. A Market Zrt. többségi tulajdonát is megvette a Wallistól Garancsi István érdekeltsége. A változások azt jelzik, hogy a mélyrepülés után újra érdemes befektetni a magasépítésbe, vagy mások az okok?

– Nem az én tisztem boncolgatni az okokat, de én azt látom a piacon, hogy az építőipar a hosszú negatív periódus után talán most már elérte a mélypontját. Én ezt a tavalyi év közepére teszem, azóta az ágazat elindult felfelé. Ilyen felívelő szakaszban szinte minden iparágban történik valamilyen átrendeződés. Az érintett cégek tulajdonosai ráadásul évtizedek óta vezetik a társaságukat, eljöhetett az idő, amikor már ki akartak szállni, amit akkor lehet például jól megtenni, ha a piac felfelé ívelő periódus előtt áll.

– Ön is egy ilyen céget vezet, de nem száll ki, viszont a többségi tulajdonos megvált a részétől. Fontos egy olyan tulajdonos, aki megrendeléshez is segíti a céget?

– Esetünkben már nem. Mi az elmúlt húsz évben nagy, profi építőipari vállalattá váltunk, már a piac minősít minket. Mi nem arra apellálunk, hogy nekünk majd a tulajdonos hoz üzletet. A munkát a cég kapja, az elmúlt 20 év teljesítménye alapján. A tulajdonosváltás megtörtént nélkülem is, én maradtam 49 százalékos részvényes a cégben. Szeretném a hét szűk esztendő után ezt az építőipari felívelő szakaszt végigcsinálni. Ilyenkor elsősorban a szakmai háttérnek kell nagyon stabilnak lennie. A Market felkészült arra, hogy ha a kereslet bővül, akkor kihasználja a lehetőségeket. Az elmúlt 20 év szakmai, pénzügyi teljesítménye a mögöttünk álló finanszírozó bankokat is nyugodttá teszi, így a pénzünk is megvan ehhez.

– Mi bizonyítja azt, hogy a magasépítésben egy felívelő szakasz jön?

– Nagyon erősnek érzem az ipari beruházások területét. Nagyon sok ilyen kivitelezési ajánlatot adunk. Komoly iparvállalatok települnek ide vagy bővítik a magyarországi gyáraikat, ez pedig nagyon sok munkát ad az építőiparnak.

– A kormány nemrégiben nem a magasépítési beruházások felpörgetéséről döntött, hanem az útépítésekre ad 650 milliárdot. Ebből hogyan lesz megrendelés a magasépítőknek?

– Ez az összeg ugyan sok, de már messze elmarad azoktól az ezermilliárdoktól, amelyeket az országban az elmúlt években a mélyépítésre, infrastruktúra-fejlesztésre fordítottak. Én ráadásul az a magasépítő vagyok, aki örül a mélyépítésre költendő milliárdokról szóló híreknek is. Az ebből megvalósuló új utak, sztrádák ugyanis potenciálisan a Marketnek is megrendeléseket hoznak. Nemrégiben fejeztük be a japán Takata autóipari beszállító miskolci üzemének építését, amely nem valósult volna meg, ha nem készült volna el előtte az odavezető autópálya. Az ipari mellett az idegenforgalmi beruházásoknak is jót tesznek az új utak.

– A 2000-es évek nagy szállóépítési hulláma után sokan azt mondták, hogy már telített a piac. Akkor a Market nem szállt be ebbe az ágazatba, most viszont igen. Érdemes még további hotelmegrendelésekre számítani?

– A Market fennállása 20 éve alatt sok piaci átalakulást átélt már. Fókuszálunk ugyan egy-egy területre, de mindig igyekszünk megkeresni azokat az új piacokat, ahonnan megrendeléseket várhatunk.

Amikor látszott, hogy az iroda- vagy a plázaépítési hullám alábbhagyott, akkor az ipari létesítményekre jobban koncentráltunk. Ilyen fejlődő piacnak látjuk a szállodaépítést is, ezért léptünk be erre a területre. Az elmúlt 4-5 évben 14 hotelt építettünk, és három van folyamatban. A felújítási munkák is fontosak, ezek között vannak egészen egyediek is. A budavári Hiltonban vagy a Four Seasons-ben folytatott munkáinkat például úgy kell megszerveznünk, hogy közben zavartalanul működhessenek ezek a luxusszállók. Szinte észrevétlenül kell építenünk.

– Van még egy piac, ahová belépett a Market, amelynek a legismertebb épülete lett az új Fradi-pálya. Egyedi megbízás volt vagy egy új üzletág megalapozása is?

– A sport, a foci ugyan zene füleimnek, de a Groupama Arénával határidő előtti, tökéletes átadásával egy olyan területen akartuk letenni a névjegyünket, ahol nagy lehetőségeket látunk.

– Az állam óriási sportberuházásokra készül az elkövetkező években. Új Puskás-stadion épül, és a vizes vb-re a Dagály helyére is egy hipermodern létesítményt terveznek. Ezekhez képest a Fradi-pálya csak bemelegítés. Indulni akar a Market ezekért a nagyberuházásokért?

– Persze, a Market mindenevő, minden építkezési munka érdekli, ami a profiljába vág, és képes a megvalósítására. Így a leendő Puskás-stadion, valamint az új Dagály építésére is pályázunk.

– Meg tudja csinálni egyedül ezeket az óriás beruházásokat a cég?

– A Marketben van akkora erő, szellemi és anyagi tőke, hogy ezeket a kivitelezői munkákat elvállalja. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne kellene megfelelő partnerekkel összefogni ezekhez a munkákhoz, de ez sem jelenthet problémát számunkra.

– A Market mindenevő, de a lakásépítésektől feltűnően távol tartotta magát még akkor is, amikor pörgött a piac. Nincs ebben üzlet a cége számára?

– A Market épített ugyan lakásokat, de nem voltak jók a tapasztalataink. Nem találtuk meg azt a profi megbízót, akihez mi más területeken szoktunk, és akinek a Market szakértelme, minősége kellett, ezért aztán le is álltunk ezzel a területtel. Most azonban szeretnénk visszatérni a lakásépítési piacra, mert azt látom, annyira kevés új lakás épült az elmúlt időszakban, hogy az ágazat nagy fejlődés előtt áll.

– De ha eddig nem volt megfelelő partner a Marketnek, akkor most mitől lesz?

– A válság megtisztította a piacot és megváltoztatta a szereplők gondolkodását. Arra számítok, hogy a bankok, beruházók és magánvevők is megfontoltabb döntéseket hoznak, felértékelődik a minőségi építés, márpedig ez a Market erőssége. Ráadásul a keresletet az is generálhatja, hogy a brókercsődök, alacsony kamatok láttán a kisbefektetők újra a biztosabb, kézzelfoghatóbb ingatlanbefektetések felé fordulhatnak.

– Most már van olyan megrendelő, akivel érdemes a Marketnek együttdolgoznia?

– A Market nem csak egyszerűen építőként akar belépni a lakáspiacra, hanem ingatlanfejlesztőként is. Megvan hozzá az erőnk és szakértelmünk, ahol pedig hiányzik, ott megkeressük a legjobb szakembereket, és saját lakásokkal is piacra lépünk.

– Ha nő a piac, meddig nőhet a Market a jelenlegi stábjával?

– A válság éveit nem cégzsugorítással, elbocsátásokkal igyekeztük túlélni, hanem kemény munkával, odafigyeléssel, ezért sikerült megőrizni és képezni azt a szakembergárdát, tudást, amire most alapozhatunk a növekedésben. A Marketnek nagyjából 30 milliárd forint megrendelésre van szüksége ahhoz évente, hogy veszteségmenetesen gazdálkodjon. A válság idején sem voltunk ez alatt, tavaly pedig 55 milliárd forint volt a cégcsoport konszolidált árbevétele és 475 saját dolgozónak és közvetve több ezer embernek adott munkát.

A jelenlegi szakértelmünkkel és stábunkkal 50 százalékkal több megrendelést is teljesíteni tudnánk, tehát ugrásra készen várjuk az új lehetőségeket. Ilyen például a gyöngyöshalászi Apollo-gumigyár, amelynek még csak a földmunkáit nyertük el, de a többit is szeretnénk. Tudjuk viszont, hogy minden nagy ipari megrendelés elnyerése egy üzleti háború. Hiába képes csak 3-5 cég jól elvégezni Magyarországon ekkora megrendeléseket, olyanok is versenybe szállnak, akik még csak hasonlót sem csináltak eddig, viszont le tudják nyomni az árat.

– Ha vannak szabad kapacitásaik, miért nem keresnek külföldön megrendelést? Tettek már erre kísérletet.

– A válság mélypontjának idején valóban elvállaltunk egy oroszországi önkormányzati projektet, de túl nagy műszaki kockázatokkal szembesültünk, nagy megrendelői bizonytalansággal, így inkább kiszálltunk ebből az üzletből. E tapasztalatok alapján külföldi megrendeléseket akkor érdemes vállalnunk, ha a magyarországi partnereink, például a multinacionális cégek közül valaki máshol valósít meg beruházást, és ehhez megbízható kivitelezőt keres.

– Húsz év alatt sok mindent építettek már. Melyikre a legbüszkébb?

– Sok épületünket említhetném, de a legbüszkébb mégis a cégépítésre vagyok, magára a Marketre. Az a cél, hogy trendcsinálók legyünk, ne csak trendkövetők, értéket, minőséget akarunk létrehozni, nem egyszerűen a vevői igényeket kielégíteni, és erre a Market képes is.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.