BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Elkerülhetetlenek a brókerbotrányok?

Induljunk ki három alapigazságból: egyrészt kockázatmentes befektetés nem létezik, másrészt a vállalati csődök elkerülhetetlen velejárói a gazdaság működésének, végül pedig a tökéletes ellenőrzési rendszer elérhetetlen. A világban a belső ellenőrzés hiányosságaiból fakadó botrányok még a közelmúltban is okoztak vállalati csődöket, és Magyarországon sem kell túl sokat visszamenni az időben, hogy hasonló példát lássunk, elég csak a Kulcsár-ügyre gondolni.

De vajon mi a tanulsága a Buda-Cash- és a Quaestor-botránynak? A vezetők számára az, hogy a problémák elmélyülését kell megakadályozni, mégpedig fejlett vállalatirányítási rendszerek alkalmazásával és magas szinten működő kontrollrendszerekkel. A szabályozók, hatóságok tanulsága pedig, hogy a mielőbbi felderítés létfontosságú: az esetek közös jellemzője ugyanis, hogy az idő múlásával a kár gyorsuló ütemben növekszik. A megbillenő szervezet, ha fenntarthatatlan pályára áll, a pótlólagosan bevont tőkék egyre nagyobb hányadát fordítja a veszteségek finanszírozására és a forrásköltségek kifizetésére, lényegében felemésztve a saját és az idegen vagyont egyaránt.

A megfelelően működtetett belső kontrollrendszer, illetve annak külső, hatósági ellenőrzése rendkívüli módon megnehezíti a „félrelépéseket”, akár a beosztottak, akár a legfelső vezetők követnék is el. Az elbukott brókercégeknél ezeken a területeken lényeges hiányosságok lehettek. A szabályozottság önmagában erős gátat vet az ad hoc lépéseknek. A fő folyamatok teljes körű leírása, szabályozása, az ellenőrzési nyomvonalak precíz elkészítése esetén az attól való eltérés látványos, és egyidejűleg több résztvevő számára lesz nyilvános. Ezt a belső és külső ellenőrzés egyaránt könnyen kiszúrhatja.

A belső kontrollrendszer fontos eleme a független kockázatkezelés, ennek gyengesége miatt azonban kiemelt figyelem nélkül működhettek nagy kockázatú tevékenységek. Márpedig a rendszeres vizsgálatok jelentéseiből következtetni lehet a kockázatok növekedésére, az érdemi vizsgálatok hiánya pedig intő jelnek minősül.

A kreatív kettős könyvelés – egy valóságos és egy kifelé szóló – leleplezése szakszerű belső ellenőrzés esetén nem ördöngösség. Az összegzések kötelező egyezőségét szolgáló hidak nem rejthetők el tartósan: sok apró áthidalás a mintavételezésen, a kevés nagy pedig értékénél fogva kell hogy vizsgálat tárgyává váljon akkor is, ha nem célzottan keressük őket.

A belső ellenőrzés kiemelt szerepe miatt annak szakszerűségét és függetlenségét biztosítani kell. A külső minőségértékelés a hanyag – vagy a felső vezetés iránt elkötelezett – belső ellenőrnél minden további nélkül ki tudja mutatni a nemzetközi sztenderdektől való lényegi eltérést, és jelentése a hatóságoknak is figyelmeztető jel kell hogy legyen. A külső minőségértékelés nemzetközi normáknak megfelelő szervezettel történő elvégzésének kötelezővé tétele és számonkérése egyszerű feladat. A legutóbbi esetekben a könyvvizsgálat sem állhatott a helyzet magaslatán, mert a brókercégek egyes eszközei túlértékeltek lehettek. A túlzottan engedékeny vagy együttműködő könyvvizsgáló problémáját a kamarai minőségbiztosítás felülvizsgálata oldhatná meg.

A szabályozók számára a transzparencia erősítése lehet a továbblépés iránya. Érdemi külső forrást használó társaságok számára kötelezővé lehet tenni az auditbizottságot, a befektetők eligazodásának minimumkövetelményeként pedig elő kell írni a pénz útjának átláthatóságát, adott esetben célhoz kötöttségét. Ha a kibocsátott kötvényekből származó források követhetetlenül bukkannak fel egy vállalatcsoport különböző tagjainál, és nincsenek köztes jelentések a pénzek hasznosulásáról, akkor a befektetők jószerint csak a szerencsében bízhatnak. Márpedig erre már régen kitaláltak egy másik intézményt: úgy hívják, hogy lottó.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek