Az Innovációs és Technológiai Minisztérium – ahogy a legutóbbi nyilatkozatokból kitűnik – fontosnak tartja, hogy Magyarországon is megvalósuljon a fejlett országokban már jól működő, és az innováció szempontjából elengedhetetlen hármashurok-rendszer. Ez a rendszer az állam, a vállalatok és a felsőoktatási intézmények egyenlő partneri viszonyban történő együttműködése az innováció felgyorsítása érdekében.
Ennek a rendszernek egyes elemei már ma is működnek, de elsősorban a nagyvállalatokat kötik össze állami támogatással a nagyobb, főleg műszaki képzést végző egyetemekkel. A rendszer azonban nem terjed ki a kisvállalati szektor és a felsőoktatás együttműködésére. Pedig nemzetközi elemzések azt mutatják, hogy a hazai kisvállalkozások digitális tudásszintje – főleg a kevéssé fejlett régiókban – nem elegendő ahhoz, hogy sikeresen tudjanak bekapcsolódni a magyar gazdaság digitális átalakulásába.
Ezt a problémát nem oldják meg a gépi és technológiai beruházásokat
ösztönző pályázatok, illetve az MNB kedvezményes kamatú hitelei. A „hardverek” működtetéséhez ugyanis „szoftverek”, azaz tudás is szükségeltetik. Ehhez járulhatna hozzá egy, a kisvállalkozásokat a hazai felsőoktatási intézményi hálózattal összekapcsoló, államilag finanszírozott továbbképzési program. A programnak nemcsak a kisvállalkozások, hanem az oktatók is nagy hasznát vehetnék, mivel a kisvállalatok gyakorlatából vett, életszerű üzleti példákkal korszerűsíthetnék, színezhetnék tananyagaikat. A program hatékonyságát azzal lehetne biztosítani, hogy a pénzügyi támogatást konkrét eredmények eléréséhez kötnék.
A program jó hatással lenne egy másik, gyakran emlegetett probléma megoldására, a termelékenység növelésére is. A korszerű termelékenységelemzések – a teljes tényezős termelékenységvizsgálatok – ugyanis bizonyítják, hogy az alacsonyabb szintű termelékenység legfőbb oka éppen a tudáshiány. Hiszen az új berendezések új szervezési, termelésirányítási rendszereket, esetenként új vezetési rendszerek alkalmazását is igényelik. A kisvállalkozások tudásszintjének és termelékenységének jelentős javítása pedig a nemzeti versenyképesség növelésének is hatékony forrása lehetne.
Arra is érdemes felfigyelnünk, hogy míg Magyarország az EU-hoz csatlakozás, azaz 2004 óta fejlettségi mutatója – vagyis az egy főre jutó GDP EU-átlaghoz mért szintje – tekintetében 2017-re mindösszesen 7 százalékpontnyi javulást tudott elérni (61 százalékról 68 százalékra javítottuk fejlettségi mutatónk értékét), addig Csehország 11, Lengyelország és Szlovákia pedig egyaránt 20 százalékpontos javulást ért el. Ez – mások mellett – versenyképességi problémákra utal. A versenyképesség további javításához és ezzel együtt fejlettségi felzárkózásunk felgyorsításához pedig a kisvállalkozások hármashurok-rendszer keretében történő digitális fejlesztése, tudásszintjének emelése is hozzájárulhatna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.