Vélemény

Régi magyar márkák újra a színpadon

Ha előveszünk egy Magyar Ipari Almanachot a 20. század első feléből, akkor számos gazdaságilag jelentős és önálló márkát előállító vállalattal találkozhatunk. Tungsram, Ikarus, Ganz, Goldberger, Wolfner – csak néhányat említve az olyan nagy múltra visszatekintő üzemek közül, amelyek egykor sikeres és kiemelkedő szereplői voltak a magyar gazdasági életnek.

A felsorolt szervezetek sorsa változatosnak mondható, ugyanis egy részük már régen megszűnt (például a Wolfner és a Goldberger), mások átalakultak, vagy éppen – és ez az utóbbi évek legjobb gazdasági irányzatainak egyike – újra magukra találtak.

2018-ban újraéledt a Tungsram, miután a cég korábbi magyarországi vezetője megvásárolta az amerikai multinacionális vállalat, a GE régiós fényforrásüzletágát és globális autólámpa-üzletágát, amelyet aztán Tungsram csoport néven az Örökségünk az innováció jelszavával vitt tovább. A vállalat folyamatosan erősíti alapvető üzleti tevékenységét, a világítástechnikát, miközben nagy hangsúlyt fektet az innovatív technológiákra és megoldásokra, a zöldgazdaság területén való megjelenésre és a nemzetközi piacokra.

A hosszú évekig nehézségekkel küzdő tápiószelei Ganz-üzemben – amely 2020-ig indiai tulajdonban volt, azóta pedig újra hazai kézben van – tavaly szeptemberben indult újra a gyártás, napjainkban pedig egyre több hazai és nemzetközi rendelést teljesít a vállalat. Folyamatban van a szervezet egységeinek piaci átstrukturálása, illetve egy újonnan kinevezett, húszéves nemzetközi tapasztalattal rendelkező ügyvezető dolgozik az exporttevékenység fellendítésén.

Érdemes megemlíteni az előző évszázadi magyar ipar világhírű termékét, az Ikarust is. A gyár ugyan 2007-ben bezárt, majd néhány éve külföldi tulajdonba került, az autóbuszok még mindig magyar tervezés és kivitelezés szerint készülnek. A legújabb, elektromos járművek olyan hazai szakemberek munkáját dicsérik, akik korábban a régi vállalatnak dolgoztak.

A szupermarketekben is több nagy múltra visszatekintő márka köszön vissza új köntösben. Generációk óta nagy népszerűségnek örvend a Maci kávé, amely pár éve arculati átalakuláson esett át, az idei évtől már új logóval kerül a magyar gyermekek asztalára.

A több mint 185 éves múltra visszatekintő, jelenleg is magyar tulajdonban lévő kozmetikai vállalat, a Caola a közelmúltban szintén fejlesztésekbe, valamint terjeszkedésbe fogott. A Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemmel írt alá szándéknyilatkozatot egy csíkszeredai termelői egység megépítéséről, a megállapodás értelmében a két fél együttműködik a kutatás- és a tananyagfejlesztés területén is. A cég az elmúlt időszakban jelentősen bővítette termékei körét is, a járványhelyzet miatt különös hangsúlyt fektetve a fertőtlenítőszereket tartalmazó termékcsaládjára.

Zajlik tehát az egykori magyar márkák újraépülése és új sikereinek előkészítése, ám vélhetően még vannak itthon olyan üzemek, amelyeket érdemes lenne újraéleszteni.

Természetesen nem könnyű feladat vár rájuk, számtalan kihívással kell szembenézniük, így például a gyorsan változó paci trendekkel és fogyasztói igényekkel, gazdasági válságokkal vagy a monopolhelyzetben lévő multinacionális vállalatokkal.

Ugyanakkor az előbb felsorolt esetek mutatják, hogy érdemes belevágni, ezeket a projekteket pénzügyileg is támogatni, hiszen az egykori több évtizedes piaci jelenlét és egy ismerősen csengő márkanév számos előnyt is kínálhat.

A versenyképesség megtartása pedig elsősorban attól függ, hogy mennyire képes megújulni egy vállalat. Az elmúlt évek sikertörténeteiből látszik, hogy egy innovatív szemléletű tulajdonosi kör, a professzionális menedzsment, a korszerű marketing és a technológia egyesülésével akár sikeres nemzetközi piacra lépés lehetősége is megvan.

versenyképesség magyar vállalat Magyar Ipari Almanach
Kapcsolódó cikkek