Magyarország területének közel 80 százaléka termőföld, amely európai viszonylatban is kiemelkedő aránynak minősül. Mezőgazdasági hasznosításban ebből közel 5 millió hektár van, amely az ország méretéhez képest komoly exportpotenciált biztosít számunkra. A termőföldek sorsa tehát mindig is stratégiai kérdés volt a magyar nemzet számára, ahogy ez nem volt másként a mostani földforgalmi szabályok megalkotásakor sem. Tíz évvel a törvény hatályba lépése után pedig érdemes megvizsgálni, hogyan alakult a magyar birtokszerkezet az elmúlt időszakban, magyarán: teljesülnek-e azok a célok, amelyeket földforgalmi törvény alapelvként tűzött maga elé?
A szocialista kollektivizálás, majd a 90-es évek rohamléptékű privatizációja alapjaiban forgatta fel a magyar birtokszerkezetet az elmúlt több mint fél évszázadban. A sokszor emlegetett Ausztria vagy Dánia letisztult birtokszerkezetével szemben Magyarországon több mint 4 millió földtulajdonossal és több százas tulajdonosi kényszerközösségek létrejöttével indult meg a mezőgazdaság rendszerváltozás utáni története. Ezzel egyidőben, az élelmiszeripar leépülésével és a KGST megszűnésével a keresleti oldalon is drasztikus átalakulás ment végbe, megfejelve ráadásul egy komoly forráshiányos állapottal is. Ez is indoka volt annak, hogy a hazai termőföldárak jócskán a nyugat-európaiak alatt voltak. Nem véletlen, hogy az uniós csatlakozással és a földpiac megnyitásának közeledtével a külföldi befektetők érdeklődése is megnőtt a magyar földek iránt, a 2004-2014 közötti tízéves moratórium számukra elsősorban azzal telt, hogy biztosítsák pozícióikat a majdani piacnyitás idejére. Így érkeztünk el 2013-hoz, a magyar földforgalmi törvény megalkotásához.
A birtokpolitikának tehát számos kihívásra kellett választ adnia a 2010-es évek első felében, ezek jelennek meg a törvény legfontosabb alapelvei között is:
Európa egyik legszigorúbb földforgalmi szabályozásával egy új korszak köszöntött be a földtulajdonszerzés terén: a zsebszerződések felszámolása érdekében egy adásvételi szerződést immáron biztonsági okmányon, ún. „zöld papíron” kell beadni (ezzel semmissé téve a korábbi zsebszerződéseket), emellett a szerződések hatályba lépését hatósági jóváhagyáshoz is kötötték. Az elővásárlási sorrend felállításával pedig egyértelműen kézzel fogható a helybeli gazdák segítése, amelyben komoly szerepet kapott a helyi földbizottság is. Radikális (de helyesnek bizonyuló) változás volt az is, hogy aki földet vásárol, az köteles azt maga használni, nincs lehetőség tehát a megvásárolt föld bérbeadására. Ezzel egyértelműen azt a szándékát fejezte ki a jogalkotó, hogy a földvásárlásra ne befektetési céllal kerüljön sor, a föld a gazdák kezében maradjon.
A földhasználat terén szintén hangsúlyossá vált a helybeli gazdálkodók elsődlegessége, de a kiszámítható és stabil birtokviszonyok érdekében a „volt haszonbérlő” került a rangsor első helyére.
A Központi Statisztikai Hivatal jelentéseinek köszönhetően teljes körű képet kaphatunk a hazai birtokviszonyokról (a legfrissebb elemzés a 2023-as évben készült). Ez alapján a magyar termőföldek több mint felét az 50 és 500 hektár közötti, jellemzően családi gazdaságok művelik, míg 20 százalék körül van az 500 hektár fölötti gazdaságok földhasználata. Érdemes kitérni az 1 hektár alatti kisbirtokosok adataira, amely rávilágít az osztatlan közös tulajdon problémájára is: az általuk használt terület még az összes termőföld 4 százalékát sem éri el, de úgy, hogy az ország összes gazdálkodójának az 1/3-át ők teszik ki.
Azt gondolom, a tendenciák visszaigazolják a Földforgalmi törvény célkitűzéseit: a legjelentősebb növekedés a 100 és 200 hektár közötti, jellemzően családi gazdasági kategóriában figyelhető meg, ahol mind a gazdaságszám, mind a terület nagysága közel 20 százalékkal nőtt 2020-hoz viszonyítva. Van egy másik folyamat is, amely sajnos nem vonatkoztatható el a Covid-tól és a termékpiaci válságtól sem, az elmúlt három évben ugyanis harmadával csökkent az 1 hektár alatti, jellemzően idősebb gazdálkodók száma. Országosan egyértelműen megfigyelhető a nagygazdaságok visszaszorulása is: az 1000 hektárnál nagyobb területet művelő gazdaságok száma és az általuk használt terület nagysága is 20%-kal csökkent három év alatt.
Összefoglalva: az elmúlt évtized földpiaci folyamataiban egyértelműen látható a családi gazdaságok erősödése, amely aligha működött volna az őstermelői adókedvezmények vagy a célzott agrártámogatások nélkül. Pont ezért létfontosságú a magyar vidék érdekében, hogy ez utóbbi, a támogatási rendszer legalább ebben a formájában fennmaradjon és azt ne rombolja le az uniós agrárpolitika változása vagy pedig Ukrajna uniós csatlakozása. Ha ez bekövetkezne, az a birtokszerkezetben is óriási változásokat okozna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.