BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatoduk szorul azonnali korszerűsítésre

A magyarországi 5760 hídból ezer azonnali korszerűsítésre szorul -- derül ki az Állami Közútkezelő és Műszaki Információs (ÁKMI) Kht. által az országos közutak állapotáról készített tanulmányból. A hidak nem kellő minősége és mennyisége miatti kényszerkerülők évente többmilliárdos többletköltséget okoznak a közlekedésben.

Az országos közúthálózaton közel 6000 híd van, átlagosan öt kilométerenként. Átlagéletkoruk -- beleszámítva az autópályák fiatal hídjait is -- 44 év. Négyszáz olyan híd van, amely életkora meghaladja a nyolcvan évet.
Jelenleg minden tizedik teherbírása vagy szélessége elégtelen a rajtuk áthaladó forgalom számára. Ha az Európai Unió előírásait vesszük figyelembe, a fenti megállapítás minden negyedik hídra igaz. Emiatt forgalomkorlátozásokat kell bevezetni, kerülő utakat kell kijelölni, amelyek növelik az üzemanyag-felhasználást és a környezeti terhelést, lassítják a forgalmat, rontják a közlekedésbiztonsági helyzetet.
A Duna magyarországi szakaszán a hidak száma jelentősen elmarad a szomszédos országokéhoz képest, a budapestieken kívül összesen további négy van. A Tisza 600 kilométeres szakaszán csak kilenc állandó híd üzemel, ebből kettőn vasúti forgalom is bonyolódik. A kényszerkerülők miatt több milliárd forint nagyságrendű közlekedésüzemi többletköltség keletkezik évente. A nagy folyami hidak hiánya lehetetlenné teszi a szükséges hálózati gyűrűs kapcsolatok kiépítését.
Az érvényben lévő EU-előírások itthoni bevezetése újabb problémákat vet fel. Hazánkban a tehergépjárművek megengedett legnagyobb tengelyterhelése -- azaz a gépjármű egy tengelyére nehezedő súly -- 10 tonna, amelyet az EU-szabványoknak megfelelően 11,5 tonna értékre kell növelni. A legnagyobb nehéz-tehergépjármű megengedett össztömege jelenleg 40 tonna, ez 44 tonnára fog változni.
Hídjaink (és útjaink) egy része nem képes megfelelni -- sem eredendően, sem jelenlegi állapotánál fogva -- az új határértékeknek. Ez újabb kerülő utak kijelölését, nagyobb környezeti terhelést, baleseti veszélyeket, többletköltségeket jelent, és szűkíti az igénybe vehető úthálózat hosszát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.