Hatoduk szorul azonnali korszerűsítésre
Az országos közúthálózaton közel 6000 híd van, átlagosan öt kilométerenként. Átlagéletkoruk -- beleszámítva az autópályák fiatal hídjait is -- 44 év. Négyszáz olyan híd van, amely életkora meghaladja a nyolcvan évet.
Jelenleg minden tizedik teherbírása vagy szélessége elégtelen a rajtuk áthaladó forgalom számára. Ha az Európai Unió előírásait vesszük figyelembe, a fenti megállapítás minden negyedik hídra igaz. Emiatt forgalomkorlátozásokat kell bevezetni, kerülő utakat kell kijelölni, amelyek növelik az üzemanyag-felhasználást és a környezeti terhelést, lassítják a forgalmat, rontják a közlekedésbiztonsági helyzetet.
A Duna magyarországi szakaszán a hidak száma jelentősen elmarad a szomszédos országokéhoz képest, a budapestieken kívül összesen további négy van. A Tisza 600 kilométeres szakaszán csak kilenc állandó híd üzemel, ebből kettőn vasúti forgalom is bonyolódik. A kényszerkerülők miatt több milliárd forint nagyságrendű közlekedésüzemi többletköltség keletkezik évente. A nagy folyami hidak hiánya lehetetlenné teszi a szükséges hálózati gyűrűs kapcsolatok kiépítését.
Az érvényben lévő EU-előírások itthoni bevezetése újabb problémákat vet fel. Hazánkban a tehergépjárművek megengedett legnagyobb tengelyterhelése -- azaz a gépjármű egy tengelyére nehezedő súly -- 10 tonna, amelyet az EU-szabványoknak megfelelően 11,5 tonna értékre kell növelni. A legnagyobb nehéz-tehergépjármű megengedett össztömege jelenleg 40 tonna, ez 44 tonnára fog változni.
Hídjaink (és útjaink) egy része nem képes megfelelni -- sem eredendően, sem jelenlegi állapotánál fogva -- az új határértékeknek. Ez újabb kerülő utak kijelölését, nagyobb környezeti terhelést, baleseti veszélyeket, többletköltségeket jelent, és szűkíti az igénybe vehető úthálózat hosszát.


