BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a mentességnek

Megszűnhet az európai légitársaságok közötti árrögzítő megállapodások rendszere, mivel az EU végrehajtó testülete azok betiltását fontolgatja. Brüsszel szerint a jelenlegi szabályozás magasabb árakat eredményez, és így hátrányos az utasok számára.

Az Európai Bizottság a légitársaságoknak a versenyszabályok alól 1991-ben biztosított mentesség megszüntetését fontolgatja -- írja a Financial Times. A kedvezményes elbírálás jövő júniusban jár le, ám ezt követően még egy évig érvényben maradhat a rendszer, hogy kellő felkészülési időt biztosítson a cégek számára.
A szektor különleges elbírálása lehetővé teszi, hogy a légitársaságok egymás jegyeit elfogadják, és közösen, a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) felügyelete alatt állapítsák meg a jegyárakat. Emiatt az oda-, illetve visszaúthoz más légitársaságot igénybe vevő utasok (azaz átlagosan tízből három) magasabb árat kénytelenek fizetni -- vélekednek a bizottság szakértői. Brüsszel szerint elsősorban ez a rendszer okolható azért, hogy az EU-ban jóval magasabbak a jegyárak, mint az efféle "árkartellt" nem engedélyező Egyesült Államokban.
Az IATA ezzel szemben úgy látja, hogy a jelenlegi rendszerből igenis profitál az utazóközönség, mivel az rugalmasabb jegykiadást tesz lehetővé, és az arra is lehetőséget nyújt, hogy kisebb társaságok csatlakozhassanak a szélesebb nemzetközi hálózathoz. Amennyiben az ágazat számára megszűnne az "árkartell" lehetősége, és az utasok külön foglalnák le az oda-, illetve a visszautat, akkor árlagosan öt százalékkal lennének kénytelenek többet fizetni a mostani árnál -- érvel a nemzetközi szövetség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.