"Csak" egyenrangú partner kell
A Kehi holnap nyilvánosságra kerülő vizsgálata során 982 külföldi utat tekintettek át, amelyek közül mintegy fél százalék esetében derült ki egyértelműen, hogy indokolatlan volt. A vizsgált időszakban 528 millió forintot fordítottak erre a célra. Azt, hogy egy-egy miniszter vagy más magas rangú állami vezető külföldi útja indokolt, vagy nem nagyon nehéz meghatározni. Ugyanis ha egy hivatalos személyt a másik országban fogadják hasonló vagy nála magasabb szinten, akkor ez fontos diplomáciai lépés. Ezekre az utakra már nem lehet azt mondtani, hogy felesleges volt -- mondta Sepsey Tamás.
Kényes kérdés a főhivatalnokok feleségeinek utazása is. Itt ugyanis az a döntő szempont, hogy miképp szól a meghívás. Ha egy ország egy magyar vezetőt és feleségét hívja meg, akkor a diplomácia szabályai szerint ezt így illik elfogadni. Eszerint nincs semmi kivetnivaló abban, ha egy minisztert felesége is elkíséri egy-egy hivatalos külföldi útra.
A Kehi számára nagyobb gondot okoz az, hogy a minisztériumok nem egyhangúlag értelmezik a közbeszerzési törvényt. Néhány esetben ugyanis azt az álláspontot képviselik, hogy a minisztériumok utazásai nem tartoznak a törvény hatálya alá. A mostani vizsgálat kapcsán egyértelműen kiderült, hogy nem így van. Arra a kérdésre, hogy ez az eltérő vélekedés vonatkozik-e a legtöbbet utazó miniszter, Torgyán József esetében az FVM-re, Sepsey Tamás nem kívánt válaszolni. A Kehi javaslatai között ez az ellentmondó állapot megszüntetése is szerepel. Sepsey Tamás azonban hagsúlyozta, ez a gyakorlat nem az Orbán-kormány hivatali ideje alatt terjedt el, egyes minisztériumok már 1996 óta folyamatosan kivonták magukat a közbeszerzési törvény hatálya alól. Emellett a Kehi szükségesnek tartja, hogy a hivatalos utazásoknál a repülőjegy-beszerzés kerüljön a központosított közbeszerzés hatálya alá.
Az utazási irodai szakmában megoszlanak a vélemények arról, van-e e területen korrupció, vagy a nyílt közbeszerzési pályázatok mindenki számára követhetővé teszik a döntéseket. Van, aki azt mondta lapunknak, a hivatalos utaztatás nem jó üzlet, ám presztízsszempontból fontos a cégek számára. Más szakemberek szerint, ha ez igaz lenne, akkor a cégek nem követnének el mindent, akár tisztességtelen eszközöket is bevetve (minisztériumi alkalmazottak lefizetése, üzleti szempontból indokolatlanul magas engedmények biztosítása) annak érdekében, hogy egy-egy minisztériumot, főhatóságot "megszerezzenek". Jelenleg 6-8-ra teszik azon utazási irodák számát, amelyek e piacot uralják.
Egy a neve elhallgatását kérő nagy utazási iroda vezetője elmondta, kemény korrupció van e területen, formális pályázatokat írnak ki. Elfordul, hogy egy-egy tengerentúli repülőjegy esetében az ajánlatok között akár 200-250 ezer forint különbség is van, ám ez a minisztériumok döntéshozó embereit nem érdekli. Sokszor a különböző százalékokban meghatározott engedményeket át sem gondolják, hanem a látszatra kedvezőbb mellett döntenek.
Az FVM -- ahol információink szerint nem írnak ki közbeszerzési pályázatot a hivatalos utazásokra -- utaztatója az OTP Travel. A cég -- amely 1984-ben kifejezetten a hivatalos utaztatásokra alakult -- jelenleg az Országgyűlés, a Miniszterelnöki Hivatal és az FVM mellett még másik két minisztérium utaztatója. Az utazási vállalkozást a legtöbb támadás azért éri, mert jogtanácsosa -- szerződéssel -- Torgyán Attila, a földművelésügyi miniszter fia, aki 1995 óta dolgozik a cégnek. Még a konkurencia szerint is ennek oka, hogy az OTP Travel már közel húsz éve végzi ezt a feladatot, s a bizalmat a mögötte lévő kereskedelmi banknak köszönheti, semmint Torgyán fiának.


