Csúszik az M7-es díjasítása
A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről hozott 1999. májusi kormányhatározatban az M3-as autópálya Füzesabony és Polgár közötti szakaszának, a szekszárdi Duna-hídnak, valamint az M7-es Budapest--Zamárdi közötti felújított részének (meghatározott bővítésekkel együtt) forgalomba helyezését 1999--2001 között szabta meg. Ez utóbbin a díjszedés bevezetésének határidejét pedig legkésőbb 2002. január 2-ában határozták meg.
A balatoni sztráda díjasításának startja azonban információink szerint várhatóan csúszik. Ezt támasztja alá a Széchenyi-terv autópálya-építési alprogramja is, amelyben az említett beruházások megvalósítását már egy évvel eltolva, azaz 2000--2002-ben jelölték meg. Így egyéves csúszással épül meg egyrészt az M3-as sztráda Füzesabony és Polgár között és az 56-os számú főút Polgárt elkerülő szakasza.
Másrészt felújítják az M7-es autópályát Budapest és Zamárdi között, megépítik a Balatonaliga--Zamárdi szakaszon a jobb pályát, valamint a Budapest--Székesfehérvár közötti jobb pálya harmadik sávját. A hároméves programban szereplő szekszárdi Duna-hidat a kapcsolodó útszakaszokkal pedig várhatóan 2003 nyarán helyezik csak üzembe.
Az M7-es felújításának, bővítésének elkészültéhez kötött díjasítás csúszását látszik igazolni az is, hogy ezekre a munkákra -- árvita miatt -- még mindig nem kötötték meg a szerződést. Így szakértők szerint a munkák még év végéig elhúzódnak. Emiatt pedig csúszhat a díjasítás is.
A Széchenyi-terv szerint -- tudtuk meg -- a hétéves sztrádafejlesztési program finanszírozása részben a Magyar Fejlesztési Bank Rt. mint tulajdonos által az építésért felelős NA Rt.-ben megvalósuló tőkeemelés formájában történik. Részben -- állami kezességvállalás fedezete mellett felvett -- hitelekkel és kötvényekkel. Az elképzelések szerint az állami tőkeemelés jelenti a fejlesztések forrásának 29 százalékát. A forint- és devizahitelek képviselik a 26 százalékát, a forint- és devizakötvények aránya pedig 45 százalék. Az autópálya-fejlesztési programra a Széchenyi-tervben az idén 114 milliárd, a jövő évben 102,8 milliárd forint bruttó építési költséget terveztek.


