Már az idén megspórolható az adóelőleg
Jövő csütörtökig kell jelezniük az 50 fő alatti vállalkozásoknak, ha a tavalyi évi eredményük után már az idén igénybe kívánják venni a beruházási adókedvezményt. Így a február 15-ig nyilatkozatot küldő vállalkozások már ez évben spórolhatnak az első féléves társasági adóelőlegükön. Az igénybevétel egyik feltétele, hogy a cég nyereséges legyen -- mondta érdeklődésünkre Kristóf Andrásné, az APEH osztályvezetője. A nyilatkozó cégeknek az adóhivatal automatikusan, legfeljebb 900 ezer forintig csökkenti a társasági adóelőlegét félévente. Az a mikro- és kisvállalkozás, amelyik legfeljebb 10 millió forintig a profitját beruházásra költi, maxium évi 1,8 millió forint adót takaríthat meg. Ezzel a lehetőséggel minden olyan cég élhet, amelyik 1999-ben már adózott, s mint ilyen tavaly már társasági adóelőleget is fizetett. Az APEH például havonta csak 150 ezer forintot vonna le attól a cégtől, amelyiknek minden hónapban 300 ezer forint társasági adóelőleget kell fizetnie, tavalyi eredmények alapján. A maradék pénz a vállalkozó kasszájában maradhat annak érdekében, hogy a beruházást megvalósítsa. (A negyedéves előlegfizetésre kötelezett cégeknek pedig negyedévente legfeljebb 450 ezer forintig nem kell társasági adóelőleget fizetnie.)
A törvény nem bünteti a céget, ha az év folyamán végül kiderül, mégsem tudja a tervezett korszerűsítést végrehajtani -- mondta. Ám a kettős könyvvitelt vezető cégeknek a beruházás időpontjának és összegének meghatározásakor figyelniük kell a december 20-i határidőre -- mondta Zara László, a Magyar Adótanácsadók Egyesületének elnöke. Eddig az időpontig kell feltölteni ugyanis a társasági adóelőleg szintjét a várható adó összegéig.
A beruházás összege ugyan csökkenti az adóalapot, így a társasági adót is, ám ha ez nem elegendő, akkor a fennmaradó profit után az adót meg kell fizetni. A legnagyobb laufot az egyszeres könyvvitelt végző cégek kaphatják: nekik 2002. május 31-ig kell az adót megfizetni, ha mégsem sikerül a beruházás.
Legkorábban 2002. nyár elején, a bevallások feldolgozása után ellenőrizheti az APEH az adókedvezmény felhasználását -- mondta az osztályvezető. A bevallásból ugyanis csak azt lehet felmérni, hogy e célból csökkentette az adóalapját a cég. Azt viszont, hogy az eszközöket nem személyes használatra, hanem kifejezetten a vállalkozás céljára vásárolta, csak az alaposabb ellenőrzés állapíthatja meg. Így öt éven belül bármikor megkeresheti a cégeket a korszerűsítést firtatva az APEH. Az viszont nem valószínű, hogy minden vállalkozást egyenként vonna kérdőre a hivatal.
Az APEH a pénzügyi tárcával közösen egy külön e témával kapcsolatos tájékoztatón dolgozik -- tudtuk meg. Már most biztos ugyanis, hogy lesznek vitás ügyek. Nehéz ugyanis egyértelműen megállapítani például, hogy a számítógép korszerűsítése mennyire nélkülözhetetlen a cégeknél: van, amelyiknél igen, van, ahol mellőzhető a beruházás. Ezt utólag kifogásolhatja a hivatal. Zara szerint például egy könyvelőcégnél egyértelmű, hogy a számítógépes könyvelőprogram megvásárlásával nő a hatékonyság. Ugyanakkor nem biztos, hogy ugyanezt a programot már elfogadhatónak találja egy szállítmányozócégnél az APEH. Azt pedig már szinte lehetetlen ellenőrizni, hogy a vállalkozás valóban azt a programot vásárolta, mint amit a számla mutat.
Az osztályvezető már most óva inti a kisvállalkozókat, hogy kizárólag a kedvezmény miatt vásároljanak cégautót. A jogszabály szerint ugyanis csak a személyszállítók, taxisok, fuvarosok, valamint gépkocsi-bérbeadók vehetik igénybe az újonnan vásárolt autó után az adókedvezményt.
Ám kiskaput jelenthet, ha például egy kereskedőcég csak azért veszi fel a tevékenységi körébe a rent a car szolgáltatást, hogy az e célra a vásárolt személygépkocsi után igénybe vegye az adókedvezményt. A jogszabályok azt nem kötik ki, hogy kizárólag e tevékenységi formában keletkezzen a cég profitja. Az adókedvezmény feltételénél a vállalkozás egészének kell nyereségesnek lennie. A cégek számára másik kiskapu lehet az újonnan épített ingatlan vásárlása -- mondta az adótanácsadó. Azt ugyanis csak az ellenőrzés derítheti ki, hogy a könyvelő, az orvos, a filmvágó vagy az ügyvéd valóban irodának használja az új lakást, vagy személyes céljaira.


