BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túl későn hatna az adócsökkentés

Volt idő, amikor az adócsökkentést szinte minden közgazdász ajánlotta a gazdasági visszaesés ellen. Ez a gyógyszer 1964 táján volt a legdivatosabb. Utána azonban háttérbe szorult a monetáris politikával szemben. Most George W. Bush az eredetileg a nagy állam elleni fellépés ideológiájával meghirdetett adócsökkentési javaslatát a gazdasági visszaesés veszélyének elhárításával indokolja.

Lehetséges azonban, hogy ez az új érvelés nem lesz sikeres -- állítja Robert J. Samuelson a Financial Timesban. A közgazdászok nem lelkesednek a költségvetési politika konjunktúraszabályozásra való bevetéséért, elsősorban alkalmazásának nehézkessége és hatásának vontatottsága miatt. Sok közgazdász szerint most nincs is szó recesszióról, csak a készletek átmeneti korrekciójáról és a tarthatatlanná vált fellendülés utóhatásáról. Ezért, mire az adótörvények hatnának, a lassulásnak vége is lesz, amit a monetáris politika lazítása a kamatcsökkentésekkel már eddig is gyorsan elősegített.
Bush azzal érvel, hogy a fiskális politikának több pénzt kell hagynia a fogyasztóknál és a befektetőknél -- a fogyasztás 68, az üzleti beruházás 14 százaléka a GDP-nek --, hogy a gazdaság visszanyerje lendületét. A korábbi becslések arra számítottak, hogy 2001-től 2011-ig 5600 milliárd dollár lesz a költségvetési többlet. Ez egészséges gazdaság feltevésén alapul. Nos, az elnök most épp az adókulcsok csökkentésével akarja megmenteni a többletet. A konzervatívok szerint épp a legmagasabb jövedelmi sávok adókulcsának csökkentése ösztönzi a munkát és a befektetéseket.
Ez azonban nem feltétlenül igaz Bush tervére. Az örökösödési adó eltörlése vagy a jótékonysági kiadások adókedvezménye alig érinti a gazdaságot. Más adómérséklések úgy elhúzódnak, hogy hatásuk néhány évig még nem érvényesülhet a magánkiadásoknál. Bush visszamenőleges adócsökkentésről is beszélt, de nem fejtette ki, mire gondolt.
Nagyobb probléma a jövedelemelosztó hatás. Az adófizetők leggazdagabb 10 százaléka -- körülbelül évi 100 ezer dollár jövedelem felett -- fizeti a szövetségi jövedelemadók 66 százalékát és az összes szövetségi személyi adó (beleértve a bér- és a speciális fogyasztási adókat) 50 százalékát. A leggazdagabb 1 százalékuk -- általában 300 ezer dollár felett -- fizeti a jövedelemadó 34 és az összes adó 19 százalékát. Az adócsökkentés jobban elérné célját, ha a közepes és kis jövedelműeket venné célba. Az ilyen háztartások eladósodása súlyosabb, és többet költenének el az adójuk csökkentéséből. Ezzel szemben a gazdagokról feltehető, hogy viszonylag többet takarítanak meg.
Bernie Sanders vermonti független honatya minden amerikainak 300 dollár adóengedményt vagy -- ha nem adóköteles -- adományt adna. Egy négytagú család 1200 dollárhoz jutna, akár 50 ezer, akár 500 ezer a jövedelme. Nem világos, hogy ez jobban ösztönözné-e a gazdaságot, mint Bush javaslata. Az elmélet empirikus kutatásokkal sem "érti" eléggé, hogy mihez fognának az emberek a jövedelemtöbblettel. Bushnak és gazdasági kíséretének hamarosan hasonló problémákkal kell szembenéznie. Miután ösztönzőként dobták be javaslatukat, meg kell győzniük az amerikaiakat, hogy az megvalósítja, amit ígértek. Ha ez nem megy, a kongresszustól valami mást kapnak vissza, mint amit beterjesztettek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.