Versenyképesség és innováció
Szinte már közhelynek számít, hogy Székesfehérvár nemcsak az ország, hanem a világ egyik legdinamikusabban fejlődő városa. Alátámasztja ezt az Magyar Tudományos Akadémiának (MTA) a városok versenyképességéről készült legújabb tanulmánya is, amelyben a megyei jogú városok rangsorában Székesfehérvár a ''98-as második helyről az elsőre ugrott. Nem véletlen, hogy a városba települt multinacionális cégek ma már munkaerőhiányról beszélnek. Akárcsak 10-15 évvel ezelőtt, ma is naponta 40-50 munkásjárat szállítja a dolgozókat a környező településekről a megyeszékhely legnagyobb üzemeibe -- persze a körülmények egy évtized alatt gyökeresen megváltoztak.
Az önkormányzat jelenlegi szándéka szerint a munkahelyteremtés mellett inkább a minőségi változások ösztönzésére helyezi a hangsúlyt. Székesfehérvár a régió innovációs centrumává kíván válni, hogy a fejlődés magával "húzza" a kedvezőtlenebb helyzetben lévő környező településeket is -- például Sárbogárdot és környékét. Tehát nem a többiek rovására, hanem velük együtt szeretnénk eredményeket elérni. E célból jött létre 2000-ben az MTA Regionális Kutatás-fejlesztési Központja. Az intézet a régió k+f lehetőségeit keresi, miközben felajánlja szabad kapacitását a multinacionális cégek számára is.
Rendkívül fontosnak tartjuk a felsőoktatás támogatását is, hiszen az itt képesítést szerző -- és a városban maradó -- fiatalokra lehet bízni a magas szintű technológiák működtetését. Ezen a területen elsősorban az önkormányzat által alapított Kodolányi János Főiskolára számítunk, de folyamatos a kapcsolatunk a többi főiskolával is. A széles körű együttműködés koordinálására a város felsőoktatási koncepciót dolgoz ki.
Székesfehérvár pénzügyi helyzete stabil, költségvetésünk egyensúlyban van. Ebben az évben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó és a normatív támogatások összege 219 millió forinttal nőtt. Ugyanakkor a közalkalmazottak kötelező béremeléséhez 684 millió forintra van szükség. A különbség 465 millió forint, melyet az önkormányzat kénytelen más bevételeiből finanszírozni. A központi költségvetés által a dologi kiadások fedezetére biztosított források nem követik az inflációt, ezt szintén saját forrásból kell előteremtenünk.
A gazdasági fejlődés fenntartásának érdekében elengedhetetlen a város úthálózatának fejlesztése, a főbb közlekedési csomópontok modernizálása. A 8-as és a 63-as utakat összekötő úgynevezett nyugati elkerülő út sajnos az idén sem valósulhat meg. Bár megépítésére 2001-ben több mint 2 milliárd forintot szánt az állam -- és az önkormányzat már összesen 600 milliót költött a kisajátításokra --, végül ez a beruházás sajnálatos módon kimaradt a kétéves központi költségvetésből. Polgármesterként a széles körű egyeztetések híve vagyok, ezért a helyi költségvetés összeállításakor minden képviselővel egyenként, személyesen próbálom a különböző területekre vonatkozó igényeket és lehetőségeket összhangba hozni. A közgyűlések előtt minden esetben kikérem a frakcióvezetők és a bizottsági elnökök véleményét, és csak azokat a kérdéseket tűzöm napirendre, amelyekben sikerült megegyezésre jutnunk. Hozzám a konszenzuskeresés áll közelebb, és ezen a jövőben sem szeretnék változtatni.


