Elektronikus ügyfélkapcsolat
A vámeljárások informatikai hátterének kidolgozásában vállal szerepet néhány, informatikai innovációval, szoftverfejlesztéssel és számítástechnikai adatkezeléssel foglalkozó cég, így a Kopint-Datorg Rt., a Mindsoft Kft., a Vámszolg Kft., a Régens Informatikai Rt., a Fekete és Fia Üzleti tanácsadó Kft., valamint a Soft-Point Kft. A VPOP-val a napokban kötött megállapodás rövid távú célja, hogy a vámeljárások során alkalmazandó elektronikus kommunikáció, illetve számítógépes nyilvántartási rendszer informatikai háttere legkésőbb 2001. április 1-jéig kiépüljön. Annál is inkább, mivel a modern vámszolgálat, csakúgy, mint bármely, a nemzetközi vérkeringésbe bekerülő gazdasági tevékenység elképzelhetetlen megfelelő informatikai háttér nélkül.
A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló törvény módosítása -- az európai jogharmonizációs kötelezettségünknek megfelelően -- csaknem egy évvel ezelőtt, 2000. július 1-jén lépett hatályba. Ez teremtette meg a vámjogi kereteit a vámhatóság és a gazdálkodószervezetek közötti elektronikus kapcsolattartásnak. Az informatikai szakterületet képviselő szoftverházakkal kötött együttműködés jelentősen segíti a vámszerveket a hatékonyabb ellenőrzésben. Ugyanakkor a kidolgozandó számítógépes programok a gazdálkodóknak is hasznosak, hiszen lehetőségük nyílik a gyors és a vámhivatali nyitvatartási időtől független üzletmenet kialakítására.
A szoftverházak a megállapodásban vállalták, hogy 2001. április 1-jéig kidolgozzák a számítógépes nyilvántartások vezetéséhez, valamint a közvetlen elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges szoftvereket. Április 1-jét követően a kiépített rendszerek folyamatos továbbfejlesztése lesz a cél. A megállapodásban részt vevők köre nem zárt, a későbbiekben mások is csatlakozhatnak hozzá.


