BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyoma veszett a brit csontlisztnek

Négy évben is érkezett Magyarországra csontliszt Nagy-Britanniából 1991--1996 között. A brit kormány az exportot csak 1996-tól tiltotta be a BSE-botrány miatt. A magyar importot a Medimpex Rt. bonyolította le, de technikai okokból már nincsenek adatai a felhasználásról. Az FVM kizárja az állati takarmányozást. Felvetődik azonban, hogy a csontlisztet esetleg gyógyszerkészítéshez vették igénybe. A kergemarhakór miatt az EU egyre bizalmatlanabb hazánkkal szemben is.

Nyoma veszett azoknak a Nagy-Britanniából származó csontlisztszállítmányoknak, amelyek 1991 és 1996 között érkeztek Magyarországra. Ma már nem állnak ugyanis rendelkezésre információk arról, hogy e termékeket itthon mire használták fel. Az ügynek azért van jelentősége, mert a brit kormány az exportot csak 1996-ban tiltotta be a szarvasmarhák szivacsos agysorvadása (BSE) miatt. Ugyanakkor a szigetországban már 1988-ban észlelték, hogy a csontliszteknek (illetve a húsliszteknek) szerepük van a kór terjedésében. Így korábbi uniós híradások szerint 1988--1996 között Magyarországra is kerülhettek potenciálisan fertőzött csontlisztek.
Arról ma már egyáltalán nincsenek hivatalos statisztikák, hogy mit importáltunk 1988 és 1991 között -- tudtuk meg a Kopint-Datorg Rt.-től. A társaság nyilvántartásaiból ugyanakkor kiderül, hogy 1991 után négy évben is érkezett az országba brit csontliszt 1996-ig. A behozatal tényét megerősítette az export-import adatbázist ma kezelő Külügyminisztérium is. (Nagy-britanniai húslisztimport viszont ebben az időszakban egyáltalán nem volt.)
A Kopint-Datorg szerint 1991--1996 között évente nem nagy mennyiségű, 1-3 tonna brit csontliszt került az országba. Lapunk más forrásból úgy értesült, hogy a behozatalt minden esetben a Medimpex Rt. bonyolította le. A cég többek között gyógyszerek, alapanyagok, vegyi anyagok külkereskedelmével foglalkozik.
Lovas László, a Medimpex Rt. vezérigazgatója lapunknak nem cáfolta az import tényét. Ugyanakkor közölte: a cégnek erről ma már nincsenek konkrét adatai, mert a társaságnál működő számítógépes rendszer csak öt évre visszamenőleg tartalmaz információkat. Megerősítette viszont, hogy a Medimpex korábban valóban importált olyan anyagokat, amelyeket a gyógyszerkészítésben vagy az állati takarmányozásban alkalmaztak. Semmilyen elképzelése nem volt azonban arról, hogy a brit csontlisztet konkrétan mire használhatták fel.
Teljes mértékben kizárja az állattenyésztési felhasználás (takarmányozás) lehetőségét az agrártárca, mivel az importált csontliszt vámtarifaszáma ipari felhasználást takar -- mondta lapunknak Földi Zsolt, az FVM állat-egészségügyi főosztályának munkatársa. A VPOP-nél érdeklődésünkre megerősítették: a lapunk rendelkezésére álló, Kopint-Datorg által közölt vámtarifaszám (HS-kód) a csontliszt ipari rendeltetésére utal. Ezért felvetődik, hogy a csontlisztet a gyógyszeriparban vették igénybe humán- vagy állatgyógyászati célokra úgynevezett kiegészítő vagy vivőanyagként. Nincs azonban információ arról, hogy a csontlisztből esetleg milyen gyógyszereket gyártottak, és az alkalmazott technológiák garanciát nyújthattak-e a BSE-kór ellen.
Brüsszelben már alig titkolt bizalmatlansággal kezelik azokat a kelet-európai állításokat, miszerint ezen országok bizonyosan mentesek a BSE bármilyen formájától -- jelentette brüsszeli tudósítónk. Rudolf Mögele, az Európai Bizottság agrár-főigazgatóságának bővítési ügyekért felelős főosztályvezetője szerint egyelőre legalábbis fenntartásokkal kell kezelni azokat a kelet-európai -- köztük magyar -- állításokat, hogy mivel ezekben az országokban a kérődzőket nem etették csontliszttel, ezért biztosra vehető az itteni állomány BSE-mentessége. Emlékeztetett arra, hogy a térségben igenis jelentős mennyiségű közösségi eredetű csontlisztet értékesítettek, s bár hivatalosan e tápokból a kérődzők nem kaphattak, ám kérdéses, hogy a vonatkozó rendelkezés betartatása kellően hatékony volt-e az érintett országokban.
"Biztosat csak akkor fogunk tudni, ha már megkezdődtek a tesztelések az önök gazdaságaiban is" -- szögezte le Maeve Doran-Schiratti asszony is, Fischler kabinetjének helyettes vezetője, aki egyúttal visszautasította a kockázati besorolás miatti szemrehányásokat. (Az úgynevezett földrajzi kockázati felosztás alapján négy csoportba sorolhatók az országok: az elsőben vannak azok, amelyekben igen valószínűtlen a megbetegedés előfordulása. A másodikba kerülnek azok, ahol ez valószínűtlen, ám nem kizárt. A harmadik csoportot alkotják azon államok, ahol valószínűsíthető a betegség előfordulása, de tényleges léte nincs megerősítve. S végül maradnak a nagy kockázatot jelentő térségek.)
Magyar részről visszatérően azért lobbiznak, hogy az ország ha nem is az első, de legalább a második csoportba kerüljön, midőn a bizottság a következő hetekben véglegesíti a térségünkről szóló jelentéseket. Doran-Schiratti ennek kapcsán emlékeztetett ugyanakkor arra, hogy az egyes kategóriák bizonyos kritériumok teljesítését feltételezik. Így az említett második csoportos -- "valószínűtlen, de nem kizárt" -- besorolás egyik feltétele a több mint hat év óta végzett tesztelés, amit például Magyarországon sem hajtottak végre.
Az elvégzendő vizsgálatok jelölteket sújtó költségterhei kapcsán bizottsági részről jelezték ugyanakkor, hogy elvben mód nyílhat a leendő SAPARD-támogatás igénybevételére is. Jóllehet maga a tesztelés közvetlenül nem finanszírozható majd e forrásból, e pénzek már elérhetők lesznek például laboratóriumi, technikai eszközök beszerzésére -- erősítette meg Alan Wilkinson, az agrár-főigazgatóság SAPARD-részlegének vezetője. Minderre azonban -- egyebek között a magyar kifizetési ügynökség akkreditálásának elhúzódása okán is -- leghamarabb csak a második fél évben nyílhat mód.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.