Az államháztartási törvény szerint az önkormányzatoknak ebben az évben március 15-ig kellett elfogadniuk, illetve beküldeniük idei költségvetésüket a területi államháztartási hivatalokhoz. Innen kerülnek át a Pénzügyminisztériumba, ahol májusra végzik el az adatok összesítését.
Tapasztalataink szerint az ez évi költségvetés összeállításakor a legtöbb önkormányzatnak gondot jelentett, hogy a dologi kiadások fedezéséhez folyósított állami támogatást nem emelték -- mondta a Világgazdaságnak a mintegy 1600 helyhatóságot tömörítő Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára. Zongor Gábor kifejtette: mivel a dologi kiadásokra kapott összeg már tavaly sem nőtt az 1999-eshez képest, az energiaárak és az egyéb költségek viszont emelkedtek, így az önkormányzatoknak egyre többet kell saját bevételeikből erre fordítani. Ez különösen a kisebb településeken okoz nehézséget, ahol a saját források egyébként is korlátozottak.
A TÖOSZ főtitkára szerint várható, hogy az idén a korábbinál is súlyosabb gondok lesznek az egészségügyben. A legtöbb kórházban nem volt elegendő a kötelező béremelések fedezetére a központi támogatás. Mivel a dolgozóknak a béremeléseket mindenképpen kifizetik, így több helyhatósági gyógyintézmény arra számít, hogy az év második felében nem tudják majd az egyéb számlákat kiegyenlíteni.
Az önkormányzati vezetők jelzései szerint nagy feszültséget okoz a dolgozók között a minimálbér 40 ezer forintra emelése. Zongor Gábor rámutatott: az állami hozzájárulásokból kifizetik a tavaly még 40 ezer forint alatt keresők béremelését. Gyakori azonban, hogy felsőfokú végzettségű, évtizedes munkaviszonnyal rendelkező dolgozók csupán néhány ezer forinttal keresnek többet a minimálbérnél, a legtöbb helyhatóságnak viszont nincs pénze arra, hogy arányosan megemelje az ő fizetésüket is.
A saját erő hiánya gondot jelent majd a fejlesztéseknél is. A pályázati lehetőségekkel ugyanis csak akkor élhetnek az önkormányzatok, ha ki tudják egészíteni saját pénzzel a központi forrásokat -- fejtette ki a TÖOSZ főtitkára.
Annyi pénze az önkormányzati szférának valószínűleg sosem lesz, hogy minden jogos igényt ki lehessen elégíteni -- mondta lapunknak a Megyei Jogú Városok Szövetségének (MJVSZ) elnöke. Szita Károly, Kaposvár polgármestere azonban jelentős előrelépésnek tartja, hogy tavaly -- 1993 óta először -- nőttek az önkormányzatok központi költségvetési kapcsolatokból származó bevételei, s ez a tendencia az idén is folytatódik. A központi források növekménye fedezi a kötelező béremelések költségét -- jelentette ki az MJVSZ elnöke. Szita Károly szerint ki kell jelölni a prioritásokat, s most a kétéves költségvetés legfontosabb célja a közszféra bérhelyzetének javítása. Az önkormányzati intézmények működtetéséhez a központi normatívákat eltérő módon és mértékben kell kiegészíteni a különböző településeken. Ez kisebb helyhatóságoknál jelenthet gondot, de a jelentősebb saját bevétellel rendelkező városoknál semmiképpen -- fejtette ki a kaposvári polgármester.
A képviselő-testületeknek rangsorolniuk kell a helyi fejlesztési szükségleteket, de 2001--2002-ben a korábbiaknál nagyságrendekkel több a megszerezhető pályázati forrás, s Szita Károly szerint a nagyobb önkormányzatok tudják biztosítani az ehhez szükséges saját erőt. Mintegy 600 helyhatóság költségvetési helyzetét segíti az a 65 milliárd forint, amelyet a gázközművagyon ellenértékeként kapnak.
Az önkormányzati szféra finanszírozásának alapvető változása a helyhatóságok által ellátandó feladatok és hatáskörök újragondolásától várható, de ehhez olyan törvénymódosításokra van szükség, amelyeket 2002 előtt már nem lehet végrehajtani -- mutatott rá Szita Károly.
A kistelepülések számára súlyos gond, hogy harmadik éve nem emelkedik a dologi kiadásokra fordítható állami hozzájárulás, míg az infláció a tervezett 6 százaléknál is többel nő -- mondta a Világgazdaságnak a mintegy 450 önkormányzatot képviselő Községi Önkormányzatok Szövetségének elnöke. Nádor Rudolfné kifejtette: a kisközségeknek járó állami kiegészítő támogatás valóban könnyít azoknak a falvaknak a helyzetén, ahol 270-nél kevesebben élnek. Az 500--1000 lakosú településeken azonban az önkormányzatok előzetes jelzései szerint a tavalyinál is nehezebb lesz az intézmények működtetése, a karbantartási munkálatok elvégzése, az étkezési térítési díjak és a rendszeres szociális segélyek fedezése. Az elöregedő népességű falvakban kicsi a személyi jövedelemadóból az önkormányzatnak járó részesedés, és az iparűzési, illetve az egyéb helyi adóból sem jutnak értékelhető összegű saját forráshoz. Saját erő híján viszont nem tudnak fejlesztésekbe sem kezdeni. Ezen a területen is szigorodtak a feltételek: többek között a szennyvízcsatorna-építéshez igényelhető állami céltámogatás is csak akkor kérhető, ha az önkormányzatok előre elkülönítik a szükséges saját forrást. A tavalyi adatok szerint a 3200 magyar önkormányzat több mint egyharmada -- csaknem 1100 -- működőképességének megőrzéséhez is kiegészítő állami támogatásra szorul. Nádor Rudolfné szerint nem várható, hogy az idén csökkenne az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe kerülő önkormányzatok száma, a Községi Önkormányzatok Szövetségének elnöke inkább azok szaporodására számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.