Hivatalosan a kínai kormányzat azt érzékelteti, arra számít, hogy az év vége előtt beléphet a Kereskedelmi Világszervezetbe (WTO). Nyugati megfigyelők szerint azonban a helyi gazdaság még nem készült fel a piacnyitásra, és Pekingnek minden -- akár politikai -- alkalom szülte ürügy jónak mutatkozik arra, hogy időnyerés reményében lelassítsa a tárgyalásokat. Máris elnyúltak az alkudozások a mezőgazdasági szubvenciók mérsékléséről, az egyenlő verseny feltételeinek megteremtéséről.
Pekingben tevékenykedő üzletemberek érdeklődve figyelik, hogy a vasárnapi repülőgép-incidens nyomában gerjedő kínai--amerikai diplomáciai feszültség ugyanolyan hatással lesz-e a WTO-tárgyalásokra, mint két évvel ezelőtt a belgrádi kínai nagykövetség lebombázása. Akkor a megbeszélések több hónapra befagytak. A felvételi feltételek java részét a kínai illetékesek az amerikaiakkal egyeztetik, miután az USA Kína második legnagyobb kereskedelmi partnere. Tavaly a forgalom értéke csaknem 75 milliárd dollár volt.
Aggodalomra ad okot, hogy Kína gyakran keveri bele a politikát a gazdasági ügyekbe, szerződések megkötésekor előszeretettel él politikai megfontolásokkal. A külföldi biztosítók részére kiadott működési engedélyeket például az anyaországuknak nyújtott politikai jutalomként kezeli, minthogy Peking WTO-tagságával ez az üzletág nagy "kaszálási" lehetőséget biztosít.
Ugyanakkor kézzelfogható jelei vannak annak, hogy Kína készül a WTO-tagságra, de ezt aligha tervezi 2003 előtt. A pénzügyminisztérium például adócsökkentésekkel segíti a helyi pénzintézeteket az új helyzet fogadására. Az idei évtől kezdve a pénzügyi szektor üzleti adója évente egy százalékponttal csökken, hogy 2003-ra 5 százalékra essen vissza a jelenlegi 8-ról. Eredetileg 1997-ben emelték 5-ről 8 százalékra ezt az üzleti adót, amikor e cégek jövedelemadóját 55-ről 33 százalékra mérsékelték, hogy egy szintre hozzák őket a többi ágazatban tevékeny vállalkozással. A külföldi alapítású cégek többsége viszont 15 százalékkal adózik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.