A szövetségi kormány határozottan kiáll majd a vasárnapi kamionstop fenntartása mellett -- idézi Kurt Bodewig német közlekedési miniszter nyilatkozatát a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ebben a kérdésben egységes álláspontot képvisel a három fő uniós tranzitország, melyek együttesen képesek az erre vonatkozó, minősített többséget igénylő tanácsi döntések megvétózására.
Az egyes tagállamok által érvényesített különböző forgalmi korlátozások régóta zavarják az Európai Bizottságot, amely azonban az egységes belső piac szabad áruforgalmának korlátozását látja. Ellenérdekeltek az EU perifériáján elhelyezkedő tagállamok is, számukra rengeteg kellemetlenséget okoznak a teherforgalmat sújtó korlátozások.
Brüsszelnek a szabályok harmonizálására vonatkozó első -- 1998-as -- kísérlete kudarcba fulladt, ám a holnapi szakminiszteri ülés napirendjén újabb erre vonatkozó tervezet szerepel. Ez a dokumentum azonban a Süddeutsche Zeitung szerint igen óvatosan fogalmaz: a harmonizált szabályok mindössze a transzeurópai közlekedési útvonalakat használó tehergépkocsikra vonatkoznának, a nemzeti úthálózaton érvényes tilalmakról továbbra is a tagországok határozhatnának.
A meglévő országon belüli korlátozások tehát fennmaradnának; automatikusan engedélyeznék a 24 órás kamionstopot, valamint nyári időszakban a szombat reggel 7-től vasárnap este 22 óráig érvényes forgalmi tilalmat. Rendkívüli környezetvédelmi okok miatt a tagállamok további korlátozásokat alkalmazhatnának -- bizonygatja tovább kompromisszumkészségét a bizottság. A Németországban komoly felzúdulást kiváltott tervezet elfogadásáról azonban holnap még nem szavaznak a szakminiszterek, úgyhogy egyelőre semmiképpen nem látszik szükségesnek a "blokkoló kisebbséget" alkotó koalíció összekovácsolása.