A tavaly januárban bevezetett egységes matricarendszer egyéves tapasztalatairól és a hogyan továbbról március végére elkészült előterjesztés kapcsán felmerült, hogy jövőre ingyenessé tennék a jelenleg díjas állami autópályák -- az M1-es és az M3-as -- használatát -- értesült lapunk. A szakmai érvek között a többi között az szerepel, hogy az M1-es nagyobb részén (a Győr--Hegyeshalom közötti, korábbi koncessziós szakasz kivételével) máig sem kielégítő az ellenőrzés. Úgy tudni azonban, hogy a dokumentumban végül 2003-ig, azaz az M7-es várható díjasításáig a szaktárca nem javasolta a jelenlegi szisztéma megváltoztatását. Ám szakmai körökben úgy vélik, a kérdést még nem vették le a napirendről.
Az M1-esen és az M3-ason 2000 januárjában bevezetett egységes matricarendszerből tavaly mintegy nettó kilencmilliárd forint bevétel származott. Ez -- tudtuk meg -- a szükséges kiadásoknak (üzemeltetés, fenntartás) hozzávetőleg 90 százalékát fedezte (a többit a költségvetés állta). Ha tehát ingyenessé válnának az autópályák, akkor a költségvetésnek kellene kigazdálkodnia a kieső bevételeket. Erre egyébként számos módja van.
Emlékezetes, az 1998-as választásoknál is kiemelt téma volt a sztrádadíj sorsa. Az akkori tapasztalatok alapján a kormány tarthat attól, hogy a díj elengedését az ellenzék programjába venné.
A Horn-kormány is lépett egyébként hasonlót: 1998 márciusában döntött arról, hogy az M3-as Budapest--Füzesabony közötti szakaszán 1998 szeptembere helyett csak 1999. január 1-jétől szednek díjat. A négy hónapi kedvezmény akkor mintegy kétmilliárdjába került a büdzsének.
A megfizethető sztrádákat ígérő Fidesz kormányra kerülését követően hozzálátott a matricás autópályadíj-rendszer felülvizsgálatához. Akkori véleményük szerint a személygépkocsik esetében az egész hálózatra szóló éves vignetta ára a korábban kalkulált 80 ezer helyett (ebbe az összegbe az építési költségekhez való hozzájárulást is beleépíteték) legfeljebb 10 ezer forint lehetett volna. A maximális évi útdíjbevételt akkor 12 milliárd forintra becsülték, amiből -- számításaik szerint -- kétmilliárdot vitt volna el a címkés rendszer működtetése.
Az állami autópályák közül elsőként az M3-ast díjasították, 1999. január 1-jétől. Az M1-es koncessziós szakaszának kivásárlását követően, 2000. január 1-jétől lépett életbe a két autópályán alkalmazott egységes matricarendszer.
Az európai sztrádákon meglehetősen vegyes a kép -- derül ki a Magyar Autóklub adataiból. Több országban részben vagy egészben díjmentesek a sztrádák. Belgiumban -- egyetlen díjköteles alagút kivételével -- személygépkocsival ingyen lehet rajtuk közlekedni. Görögországban egyes autópálya- és autóútszakaszokon kell csak fizetni. Hollandiában egy alagút és egy híd kivételével ugyancsak ingyenes a használat. Nagy-Britanniában néhány híd, alagút, valamint a Csalagút használata díjköteles csupán. Németországban a személygépkocsikkal utazóknak nem kell fizetniük, miként Romániában sem, ám a Duna-hídakon való áthaladás díjköteles.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.