BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ingyenes sztrádaszakaszok

A szaktárca az M1-esen és az M3-ason lévő kapuk lebontását és két további városelkerülő sztrádaszakasz ingyenes használatát javasolja -- mondta lapunknak Fónagy János közlekedési miniszter. Szakmai körökben a kapuk megszűnése miatt a bliccelők számának növekedésétől és évi többmilliárdos bevételkieséstől tartanak.

A sztrádákon való folyamatos haladás érdekében javasolja a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium a kapuk lebontását -- tudta meg a Világgazdaság Fónagy Jánostól. A tárca előterjesztésében csak a főpályákon lévő kapuk leszedése szerepel, a többi megmaradna a forgalomszámlálásra. Ha a kormány áldását adja, még az idén lebontják a két állami sztrádán -- az M1-esen és az M3-ason -- lévő kapukat. Fónagy János nem tart attól, hogy emiatt megnő a bliccelők száma, évi akár többmilliárdos bevételkiesést okozva. A kapuk bontási költségét korábban kétmilliárdra becsülték.
Jelenleg a kapus állami sztráda szakaszain -- az M3-ason, illetve az M1-es Győr és Hegyeshalom közöttin -- gyakorlatilag nincs bliccelő -- tudtuk meg az üzemeltetőnél. A kapuk össz-száma 60, küzülük 31 van a főpályán. A 24 órában üzemelő kapuknál mintegy 300 ember dolgozik.
A Budapest és Győr közötti nem kapus szakaszon -- ahol az ellenőrzésekről több rádió is tájékoztatja a közlekedőket -- a forgalom 15-25 százalékára becsülik a bliccelők számát. Pontos érték azonban nincs, az ORFK 2000 második fél évétől felfüggesztette az autópálya-matricák használatával kapcsolatos adatok -- beleértve a díjfizetés elmulasztása miatti bírságok -- gyűjtését.
A rendőrök a közútkezelő társaságokkal közösen heti háromszor esetenként kettő-hat óra időtartamig végzik az ellenőrzést -- mondta lapunk érdeklődésére Szilágyi Tibor rendőr alezredes. Ez alkalmanként mintegy 50 ezer forintba kerül, és az ellenőrzési módszer a forgalomnak maximum tíz százalékát fedi le. Az ennél biztonságosabb komplex forgalomterelés esetenként 100-200 ezer forintot igényelne.
A szakember szerint a minimális forgalomtereléssel járó ellenőrzés is balesetveszélyes. Van azonban olyan megoldás is -- jellemzően a Komárom megyei szakaszon --, ahol még mobil forgalomterelés sincs, a pálya széléről állítják le matrica-ellenőrzéshez a járműveket. Úgy véli, hogy a gondokat az elektronikus ellenőrzés oldaná meg.
Ennek lehetőségéről -- értesült lapunk más forrásból -- a kormány várhatóan a jövő héten tárgyal. Információink szerint elképzelhető, hogy ez a -- milliárdos nagyságrendű -- beruházás is bekerül az autópálya-programba. Ha zöld jelzést kap, úgy az M7-esen, illetve az M3-as továbbépülő szakaszán már elektronikus rendszert építenének ki. Ez a pálya szélére szerelt egységek révén ellenőrizné a járművekben lévő kártyát. Ez a rendszer nemcsak a sztrádadíj befizetését, hanem a biztosítási tarifa, illetve a súlyadó befizetését is ellenőrizné.
A minisztertől megtudtuk, hogy a tárca azt is javasolja, hogy Tabányánál és Hatvannál néhány kilométeren ingyenes legyen a pálya. Ennek indoka, hogy a helyi lakosoknak ne kelljen nagyot kerülniük a városon belüli közlekedés során. Jelenleg ezt csak díjfizetés ellenében tehetik meg.
Ingyenes szakasz már két helyen (Győrnél és Tatabányánál) most is van az M1-esen -- tudtuk meg az Állami Autópálya-kezelő Rt.-nél. A hatályos rendelet értelmében erre azon a megyei jogú városok esetében van lehetőség, ahol két csomópont van.
A szaktárca javaslatát szakmai körökben precedensértékűnek nevezik, lévén a szóban forgó városok nem megyei jogúak. Az M7-esen -- a 2003-tól tervezett díjasítást követően -- sok település kérné ugyanis az elkerülő sztrádarész díjmentességét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.