BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Piaci elvek az adósságkezelésben

A kilencvenes években megduplázódott az OECD-országok központi költségvetéseit terhelő adósság -- derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet kiadványából. A 13,7 billió dolláros tartozás jó 90 százalékát az Egyesült Államok, az Európai Unió és Japán halmozta fel. Magyarországon az OECD metodológiája szerint számított hitelállomány 1999-re a GDP 57,8 százalékára csökkent.

A kormányzati adósság kezelésében a fejlett országokban egyre inkább erősítik a piaci elvet. Ennek eredményeként -- bár a statisztika a japán rendszer sajátosságai miatt nem ezt tükrözi -- a nem piaci adósságok dollárértékben gyakorlatilag változatlanok maradtak az OECD-ben, a növekedésért a kormányoknak a piacon felvett hitelei a felelősek. A piaci kölcsönökön belül pedig lassan, de kitartóan emelkedett a kötvények jelentősége a pénzpiaci eszközök -- főként kincstárjegyek -- rovására. Míg az Egyesült Államok kormánya a kivételes konjunktúrának hála 34-ről 27 százalékra mérsékelte részesedését az OECD adósságállományából, a japán központi költségvetés 26-ról 33 százalékra tornászta fel részarányát a sorozatos keresletélénkítő programoknak köszönhetően. Bár az EU államait takarékosságra szorították a maastrichti rendelkezések, összességében mégis egy ponttal, 34 százalékra növekedett az uniós kormányok adósságainak aránya a szervezetben.
Az OECD által vizsgált időszak végén, 1999-ben még Görög- és Olaszország, valamint Belgium alkották a szervezet -- a bruttó hazai termékhez viszonyítva -- legeladósodottabb trióját, azóta az akkor még negyedik Japán is átlépte a GDP 100 százalékos határát, és "lekörözte" európai riválisait. Szintén a GDP-hez képest Luxemburg, Csehország és Ausztrália kormányainak vállát nyomja a legkisebb adósságteher.
Lengyelországban és Magyarországon a legjelentősebb a nem piaci hitelek súlya a központi költségvetés tartozásain belül, de mindkét államban folyamatosan csökken ezek jelentősége. Magyarországon döntően a jegybank korábbi kölcsönei a központi költségvetés részére számítanak ebbe a kategóriába. Az összes nem piaci adósság 13,5 milliárd dollárt tett ki 1999 végén, míg a piaci tartozás 13,7 milliárd volt. Ez utóbbiból az államkötvények 76,2 százalékkal részesedtek, ami alig marad el a 79,9 százalékos akkori OECD-átlagtól.
Az Európai Unió tagállamaiban is vettek fel a kormányzatok nem piaci kölcsönöket. Európában a nem piaci hitelek felhalmozásának egyik módszere volt a maastrichti szabályok életbelépése előtt felvett jegybanki kölcsön.
Az OECD összeállításában kifejezetten csak a központi költségvetés adósságait szerepelteti. A társadalombiztosítási rendszer és az önkormányzatok figyelmen kívül hagyása miatt az adatok tehát nem a teljes államadósságot tükrözik. A szerzők a mutatókat nem a maastrichti kritériumok alapján kalkulálták.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.