BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cél a kelet-közép-európai piac

Amerikai cégekkel közös gépfejlesztéseket mutat be a kelet-közép-európai vasúttársaságok képviselőinek a MÁV. A fejlesztések értéke nyolcszázmillió forint, a külföldi tőkearány negyven százalékra tehető -- mondta lapunk érdeklődésére Zsákai Tibor, a MÁV Rt. pálya-, híd- és magasépítményi szakigazgatóság szakigazgatója.

A MÁV Rt. piaci pozícióit szeretné erősíteni a kelet-közép-európai régióban, s ehhez hozzájárulhatnak azok a fejlesztések, melyekkel a tegnapi konferencián, illetve a mai gépbemutatón ismertetik meg a szakembereket. Az egyik a mérőkocsi, amely a vasúti pályahálózat állapotfelmérésére alkalmas, s elengedhetetlen a vágányfelújítások tervezhetősége, a biztonság szempontjából. Mérővonatot korábban is használtak a MÁV-nál, a bemutatott kocsi viszont az adatokat nem mechanikus érintkezésen keresztül veszi fel, a vizsgálat optikai és gyorsulási mérésen alapul. Zsákai Tibor hangsúlyozta, hogy az új technológiával megbízhatóbb, pontosabb adatokat kaphatnak. Mint megtudtuk, a MÁV elsősorban a szolgáltatást szeretné értékesíteni a kelet-közép-európai országokban, s az új mérőkocsival vállalkozna az ottani vágányhálózatok vizsgálatára. A munkálatokban a Holland Company, valamint a MÁV Kísérleti és Fejlesztési Intézete mellett még több magyar vállalkozás is részt vett.
A mobil sínhegesztő gép fejlesztését az tette szükségessé, hogy a korábban a Szovjetunióból vásárolt gépek elavultak. A felújításhoz a MÁV külföldi partnert keresett, s a Reeves Company ajánlata volt a legkedvezőbb. A fejlesztés eredményeként a hegesztőfejet egy órán belül -- a korábbi típusnál ez egy napot vett igénybe -- át lehet állítani egyik síntípusról a másikra. Mivel a szomszédos országokban szintén a régi szovjet hegesztőgépeket használják, esély van arra, hogy az új prototípust sikerül külföldön is értékesíteni. Egy új sínhegesztő gép 500-600 millió forintba kerül, míg egy felújított mindössze 180-200 millióba.
A harmadik fejlesztést -- az ágyazatkotró és vágányszabályzó gépet -- ma munkavégzés közben mutatják be Jászkiséren a szakembereknek. A Harsco Track Technologies céggel a Jászkisér MÁV FKG Kft. gyártotta a berendezéseket -- amelyeket a MÁV a közeljövőben munkába állít --, s mint hírlik, az amerikaiak elégedettek a minőséggel. Az ágyazatkotró, illetve a vágányszabályzó 150-150 millió forintba kerül, s ez a világpiaci árnál -- ami 250-270 millió forint között mozog -- jóval kedvezőbb. A három fejlesztés összértéke nyolcszázmillió forintra tehető, s ebből az amerikai tőke mintegy negyven százalékkal részesedett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.