BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Határátkelők fejlesztése

Összesen 16 milliárd forintot lehet az idén és 2002-ben a közúti határátkelőhelyek fejlesztésére fordítani, s további csaknem tízmilliárdot a hozzájuk vezető utak kiépítésére -- hangzott el az Országgyűlés gazdasági bizottsága infrastruktúra-fejlesztési albizottságának tegnapi ülésén.

A határátkelőhelyek fejlesztésére az idén és jövőre a költségvetésből tízmilliárd jut, ezt hatmilliárd forint PHARE-támogatás pótolja ki. Az odavezető utak kiépítésére a két év során 6,4 milliárdnyi költségvetési pénz jut, erre a célra a PHARE 3,1 milliárdot szán. Mindez tegnap hangzott el az Országgyűlés gazdasági bizottságának infrastruktúra-fejlesztési albizottsága ülésén. A testület a közúti határátkelőhelyek helyzetéről, fejlesztésük várható irányairól tájékozódott.
Bár uniós csatlakozásunk konkrét időpontja még nem ismeretes, a feltételeként szabott fejlesztések ütemezetten zajlanak -- derült ki a VPOP által készített tájékoztató anyagból. Az előterjesztés leszögezi, hogy Magyarország európai integrálódásában kiemelkedő szerepe van a közlekedésnek, ezen belül különösen a közúti szektornak. Elengedhetetlen a csatlakozás a Nyugat-Európában már kialakult nagy kapacitású útvonalakhoz, mégpedig egységes paraméterű és színvonalú közúthálózat létrehozásával. Ezekkel együtt a határátkelőket is fejleszteni kell. Kiemelkedően fontos a helsinki folyosókba eső útvonalakon (Magyarországon öt közúti korridor halad át) a határátkelés megkönnyítése, az áteresztőképesség növelése.
Az eddigi -- az EU által a PHARE-programon keresztül támogatott -- fejlesztések zöme a keleti és a délkeleti határszakaszokra irányult, mivel ezek lesznek várhatóan az unió külső határai. Itt zajlik majd az okmánykezelés, ezeken a helyeken kell megoldani a vámáruk végleges vámkezelését Magyarország és az EU belső piaca számára. Összességében eddig 6208 millió forintnyi PHARE-támogatást használtunk fel, ehhez további hasonló értékű költségvetési pénz állt rendelkezésre. A végrehajtott beruházásoknak köszönhetően megfelelő számú forgalmi sáv fogadja az érkezőket, a várakozási idő az európai normáknak megfelelően maximum két órára csökkent. Az áru ellenőrzése pedig 30--60 perc alatt megtörténik.
Jelenleg két jelentős infrastruktúra-fejlesztés zajlik: a letenyei kamionterminál korszerűsítése és a röszkei autópálya-határátkelő kiépítése. Mindkét beruházás még az idén befejeződik. Záhonyban, Gyulán és Ártándon pedig hamarosan megkezdődhetnek a korszerűsítési munkálatok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.