Hiányoznak a körutak és a gyorsvasutak
Budapest most elkészült közlekedési rendszerfejlesztési terve az elengedhetetlen feladatokat összegzi. Az anyag korábbi változata már 1999-ben elkészült, ám akkor a várost irányító MSZP-SZDSZ koalíció indokoltnak látta a döntés elhalasztását. A dokumentumot azóta több ponton módosították, illetve aktualizálták. A korábbi három helyett két ütemben foglalja össze az indokolt fejlesztéseket: a középtávú javaslatok a 2015-ig megvalósítandó fejlesztéseket jelentik, a távlati tervek pedig azokat a beruházásokat, amelyek megvalósítására az elkövetkező 15 évben reális esély sincs.
Budapest -- valamikori kontinensvezető -- közlekedési helyzete ma messze elmarad az európai városok színvonalától -- áll a tervezetben. A főváros forgalmának 80 százaléka a gépkocsik megjelenéséig kialakult úthálózaton közlekedik. A terjeszkedő város külső részeit nem kötik össze körgyűrűk, így a forgalom -- aránytalan terhelést okozva -- a belső kerületeken keresztül bonyolódik le. A város múlt században kialakított kötöttpályás hálózatához az utóbbi 100 év mindössze 31 kilométer metróvonalat adott hozzá, a gyorsvasúti hálózat pedig mintegy 20 éve nem fejlődik.
Középtávon a tömegközlekedés fejlesztésének kiemelt feladatai közé sorolják a 4-es metró megépítését a Keleti pályaudvar és a város dél-budai kapujánál lévő Budaörsi úti virágpiac között. A teljes vonal kiépítésére Rákospalotáig viszont csak 2015 után kerülhet sor. A középtávú tervek közé sorolja a dokumentum a kiskörúti villamosvonal fejlesztését a Fővám tér és a Nyugati pályaudvar között, az 56-os villamos közúti gyorsvasúttá alakítását, illetve a MÁV elővárosi hálózatának fejlesztését és a közös pályahasználat lehetőségének megteremtését. Itt szerepel az észak-déli regionális gyorsvasút első ütemének megvalósítása is. Ez a jelenlegi szentendrei és a csepeli, illetve a ráckevei HÉV vonalának belvárosi, térszint alatti összekötését jelentené. Az 5-ös metrónak is nevezett vonal első üteme a csepeli szárny meghosszabbítása lenne a Kálvin térig.
A távlati tervek között szerepel a 4-es metró teljes vonalának megépítése mellett az észak-déli regionális gyorsvasút teljes vonalának kialakítása Szentendre és Csepel, illetve Soroksár között, illetve a budai-hegyvidéki gyorsvasút megvalósítása. A vonal Hűvösvölgyet, illetve Farkasrétet kötné össze a Belvárossal.
A közúthálózat fejlesztésének legfontosabb feladatai közé sorolja a dokumentum a hiányzó körgyűrűk megépítését. A szakemberek szerint a pesti oldalon a Hungária körút és a tervezett M0-s autópálya között mindenképpen kellene egy út a Körvasútsor mellett, illetve még egy, amely a város keleti szektorában kötné össze a külső kerületeket. Budán a legsürgősebb az alsó rakparti út áteresztőképességének növelése lenne, illetve a budai hegyvidéken a forgalom elosztását segítő gyűjtőutak építése lenne.


