BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz a megvalósítás

A szlovák kormány 2000 júliusában jóváhagyta a korrupcióellenes nemzeti programot, amelyet az egyes minisztériumok "akcióterveinek" közvetítésével december 1-jétől kezdtek végrehajtani. Hogy eddig nem túl látványos eredményekkel, azt Emília Sicáková, a CPHR-Transparency International Slovensko elnöke is elismerte a Národná Obrodának adott interjúban.

"Szlovákia korrumpált állam. Az egyetemi diplomától kezdve itt pénzért bármit meg lehet venni" -- így fogalmazott Robert Fico, a Smer (Irány) párt elnöke. Valójában sok minden történt annak érdekében, hogy jogszabályokkal megalapozzák a korrupció elleni harcot. Vagyonbevallásra kötelezték a közéleti személyiségeket. Jóváhagyták a pénzmosás elleni törvényt. Megvizsgálták az engedélyeztetési eljárásokat. A párttörvény 2001. január 1-jétől hatályos módosításával ellenőrizhetővé tették (vagy legalábbis akarták tenni) a pártok finanszírozását. Szintén az idén januártól lépett hatályba a tájékoztatási törvény, amely az állampolgárok információkhoz való szabad hozzájutását van hivatva biztosítani.
Ám még hátravan több más jogszabály megalkotása, és a meglevőket is ki kellene egészíteni. Például nincs meghatározva a jogi és természetes személyek részéről a politikai pártoknak adható támogatás felső összeghatára. Nem lehet ellenőrizni a vagyonbevallási adatokat, mert ezeket az illetékes parlamenti bizottság hatáskörében titkosítják. Nem eléggé áttekinthető az Európai Unió pénzalapjaiból kapott támogatások felhasználása. Még éppen csak hozzáfogtak az ingatlan-nyilvántartás rendezéséhez. A tájékoztatási törvényhez késve készült el a módszertani utasítás -- itt nem annyira minisztériumi, mint közigazgatási szinten jelentkeznek problémák. Az is kérdéses, hogy eléggé biztosítják-e a nyilvános pályáztatások az egyik leginkább korrupcióveszélyes terület, a privatizáció áttekintését, meg tudják-e akadályozni a "kulisszák mögötti machinációkat"?
A CPHR-Transparency International Slovensko konkrét esettanulmány (a szlovák távközlési vállalat privatizációja) alapján már kidolgozta a "privatizációs tájékoztatási minimum" rendszerét, amelyet a politikai pártok jóvá is hagytak kettő -- a Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom (HZDS) és a Szlovák Demokratikus Koalíció (SDK) -- kivételével. A rendszer bevezetését a privatizációs minisztériumnak, a nemzeti vagyonalapnak (FNM) és a korrupció elleni programot koordináló (minisztériumi hivatalvezetőkből, független szakértőkből, tanácsadókból álló) központi egységnek is javasolták. Mindez azonban egyelőre "papír", a gyakorlat ettől még messze van. Bejelentések ügyében csak most várják az első bírósági döntéseket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.