BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyilatkozatok és tények a SAPARD-programról

Az elmúlt másfél évben többen, több határidőt is szabtak arra, hogy mikorra lesz képes Magyarország felállítani egy olyan hivatalt, amelyik alkalmas a SAPARD-program forrásainak fogadására. Ha teljesültek volna a nyilatkozatokban állítottak, akkor már jó részét el is költöttük volna a 2000. évi tízmilliárd forintnak. Egyelőre azonban még mindig kérdés az is, hogy mikorra lesz az EU által elfogadható intézményrendszer Magyarországon.

Állítás:

2000. január
2000. áprilisban ki lehet írni a SAPARD-program pályázatait. Így nyártól indulhatnak a fejlesztések, októbertől pedig a kifizetések is. Vajda László, az FVM EU-integrációs főosztályvezetője akkor úgy véli, a SAPARD-terv uniós jóváhagyása előtt ki lehet írni a pályázatokat.

2000. március
A kifizető ügynökség szerepét az Agrárintervenciós Központ látja el, az Állami Számvevőszék felügyeletével. A 19 megyei FVM-hivatal feladata lesz az agrárberuházási pályázatok elbírálása. Ezenkívül a hét régióközpontban regionális vidékfejlesztési hivatalokat hoznak létre, amelyek a vidékfejlesztésekkel kapcsolatos projekteket értékeli majd -- nyilatkozza lapunknak Vajda László. 2000. április végére elkészül a támogatást fogadó intézményrendszer, júniusban pályázhatnak a magyar gazdák a SAPARD-program pénzeire -- hangsúlyozza.

2000. június
Tamás Károly, az FVM akkori közigazgatási államtitkára bejelenti: nem az Agrárintervenciós Központ, hanem maga a minisztérium lesz a programot lebonyolító intézményrendszer. Hivatalos indoklás nincs. A SAPARD-források kifizetése attól függ, milyen gyorsan áll fel az új intézményrendszer -- nyilatkozza Tamás Károly.

2000. július
Baintner Ferenc főosztályvezető lapunknak adott interjújában bejelenti: nem alakul külön főosztály a SAPARD-program lebonyolítására. Az FVM már meglévő főosztályai kapják meg pluszfeladatként a SAPARD koordinálását. Kijelenti: a minisztérium nem tudja finanszírozni egy új szervezeti egység kialakítását. Az a minisztérium, amelyik évente 260 milliárd forintot kezel megfelelően, annak a plusz tízmilliárd forintnak a koordinálását is meg tudja oldani, amit a SAPARD-program keretében évente kap Magyarország -- hangsúlyozza.

2000. augusztus
A kormány úgy dönt: az FVM szervezeti keretén belül egy új főosztályt kell létrehozni a SAPARD-program lebonyolítására. A hivatal 26 munkatárssal dolgozik. Közben a program felügyelete Tamás Károly közigazgatási államtitkártól Szabadi Béla politikai államtitkárhoz kerül.

2000. december
A SAPARD Hivatal ütemterve szerint december 20-ig el kellett volna készülni a belső önértékeléssel; januárban, egy hónap alatt végzett volna az ÁSZ az előakkreditációval. Ekkor 2001 tavaszára ígérik, hogy megérkeznek a SAPARD-pénzek.

2001. január
A SAPARD-program pályázatbefogadó helyeinek számát 26-ról hétre csökkentik. Az új ütemterv szerint a hivatalnak a belső önértékeléssel április végére kell elkészülnie, a pályázatok július elején írhatók ki.

2001. május
A hivatal nem készült el időre az önértékeléssel. Most június vége a határidő. Így már az FVM szakemberei is elismerik: ebben az évben már nem lehet egyetlen eurót sem felhasználni a SAPARD 2000. évi keretéből. Így egy év marad a tízmilliárd forint felhasználására.



Tény:



Az Európai Unió 23 pontban kifogásolta az 1999. december 29-én leadott magyar SAPARD-tervet. Az átdolgozott programot márciusban juttatták el az EU-nak. Azt csak október végén hagyta jóvá az Európai Bizottság.

2000. május
Már biztossá vált, hogy Magyarország ebben az évben a 2000. évi keret teljes összegét, a tízmilliárd forintot nem tudja lehívni -- nyilatkozta Vajda László. De Brüsszelben ígéretet tettek arra, ha december 10-ig megszületnek a pénzügyi megállapodások Magyarországgal, a következő két évben még felhasználható lesz a keret. Közben folyamatosan veszik fel a munkatársakat az Agrárintervenciós Központhoz.

Az Agrárintervenciós Központ munkatársait PHARE-pénzből, az úgynevezett Twinning program keretében kiképezték a feladatok ellátására. Kiépült az informatikai rendszer is, ami az FVM-ben a mai napig hiányzik.

Michael Lake, az EU budapesti nagykövete leszögezi: "fontos, hogy a kifizetőügynökség önálló ügynökségként álljon fel", amilyen hamar csak lehetséges. Ez azért fontos, mert ez a szervezet fogad majd minden uniós mezőgazdasági támogatást Magyarországon a csatlakozás után -- indokol.

A SAPARD Hivatal szeptember végére állt fel, hiányosan. Nem voltak megfelelően képzett emberei, hiányoztak többek között a belső ellenőrök. Közben az EU folyamatosan kérte, hogy tisztázzák a felelősségi viszonyokat a minisztérium és a hivatal között.

Az Európai Bizottság elégedetlen volt a hivatal felkészültségével. Nem volt kész az informatikai rendszer, hiányoztak a belső szabályzatok, létszámgondokkal küzdött a hivatal. Továbbra is hiányolták a hivatal függetlenségét. A csatlakozásra váró tíz ország között Magyarországot az utolsó előtti helyre sorolták be. Azt kérték, gondolják újra a hivatal jelenlegi helyzetét és a teendőket.

Ekkor már világossá vált, ha a hivatal el is készül határidőre az önértékeléssel, az ÁSZ ellenőrzése és az EU akkreditációja együtt fél évet vesz igénybe. Így leghamarabb csak ősszel írhatók ki a pályázatok. Közben március elsején az EU aláírta a SAPARD-program pénzügyi megállapodásait Magyarországgal.

Az Európai Unió továbbra is elégedetlen a magyar SAPARD Hivatal felkészültségével. Ősz óta egyetlen lépést tekint kedvezőnek: a hivatal megbízott egy nemzetközi könyvvizsgáló céget az önértékeléssel.
Most maga a SAPARD Hivatal javasolja a földművelésügyi miniszternek, hogy adja vissza az Agrárintervenciós Központnak a SAPARD-ügynökség szerepét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.