Az inflációt fékező gazdasági intézkedések népszerűtlensége miatt a parlamentáris demokrácia keretei között működő kormányok hajlamosak a választások előtt lazítani a fiskális fegyelmen, s az ennek következtében támadt inflációt a ciklus elején -- kevesebb lelkesedéssel -- költségvetési szigorral korrigálni. Ennek következtében a politika által vezényelt gazdaságpolitika már középtávon aszimmetrikus lesz, az államadósság pedig gyűlik. Ezért alakult ki az a szokás, hogy a nemzeti bankot a kormánytól függetlenítik, így a szűk politikai érdektől mentesen összpontosíthat a pénz értékállóságának megtartására, és alakíthatja a monetáris politika eszközeit, a pénzkibocsátást és a rövid távú kamatlábakat.
Ennek hátránya az, hogy a gazdaságpolitika két eszköztára egymás ellen is működhet, továbbá a monetáris politika hatása lassan terjed tova a gazdaságban, becslések szerint egy év is eltelik, amíg a kiadásokat befolyásolja. A fiskális megszorítás, ha már életbe lép, rövidebb késéssel dolgozik, a kiadások apadása és az infláció csökkenése között is idő telik ugyan el, de kevesebb. A fiskális döntések meghozatala viszont sokkal több időt vesz igénybe, mint a monetáris elhatározásoké. Ha azután a gazdaság hozzászokott az aszimmetrikus költségvetési buzgalomhoz, a deficit miatt a kormányoknak több kölcsönt kell felvenniük, ezért a piacok a kötvénykibocsátás növekedésére számítanak. Ennek hatására a kötvények hozama nő, és a valutaárfolyam esik. A hosszú távú kamatok mozgása azt mutatja, hogy a piac a monetáris politikával egy irányba mozog, míg a fiskálissal ellentétesen.
E "fordított világ" talpára állítása céljából az Ausztráliai Üzleti Tanács (BCA) javaslatot tett a fiskális politika intézményi reformjára. Az OECD új folyóirata Nicholas Gruen megfogalmazásában közli a javaslatot. Először is az átláthatóság és a bizalom növelése céljából új-zélandi mintára rendszeres jelentést kell kiadni a költségvetés helyzetéről a választások táján is, méghozzá nemcsak az állampénztár lebonyolított pénzforgalmát, hanem a már meghozott döntések következményeit is figyelembe véve. Ez mérsékli annak a lehetőségét, hogy rövid távú politikai megfontolások miatt a fiskális politika eltorzul.
A költségvetés konjunkturális szerepének erősítése végett először is meg kell teremteni azt a jegybankhoz hasonló intézményt, amely függetlenként módosíthatná az adózást a demokratikus parlamentáris rendszer sérelme nélkül. Gruen a BCA-ra és más szerzőkre utalva olyan hivatalra gondol, ami garanciát nyújt a fiskális politika megbízhatóságára -- mikrointegritásnak nevezi -- a gazdaság szereplőinek, akár a jegybank mint a makrointegritás őre. A jelenlegi számvevőszékre bízná az említett jelentések elkészítését. Ez független lenne a kormány előrejelzéseitől.
Továbbá ez a szervezet -- amelynek feladatát tulajdonképp a jegybank maga is elláthatná -- a piac bizalmát aláásó költségvetési hiány és infláció megfékezésére az adótörvényekben előírt határok között változtathatna az adókulcsokon egy úgynevezett adóparaméter szerint, méghozzá lehetőleg egyenlő mértékben minden adónemnél. Ausztrál példát idéz: a jövedelemadó legalsó sávjának 30 százalékos kulcsa 0,97 és 1,03 közötti szorzóval változhatna a konjunkturális helyzet szerint az intézmény döntése következtében. A forrásadó kulcsának módosítását az esedékesség előtt néhány nappal kellene bejelenteni. Más esetekben az éves adóbevalláskor lépne életbe a változás. A közvetett adókra is alkalmazni lehetne a rendszert, de a BCA szerint ennek hátrányai nagyobbak lennének az előnyeinél. A rugalmasabb és hitelesebb költségvetési politika jótéteményei nagyobbak volnának, mint a csekély mértékű adókulcsváltozás miatt a cégek számára okozott bizonytalanság.
A kiadási oldalon azonban a független intézmény csak befolyásolná a kormányt, amely a kiadásokról továbbra is maga döntene. De az adópolitikát szem előtt kellene tartania. Ezért a rendszer ezen a téren növelné a pénzügyi fegyelmet. Tulajdonképp az adózásban is a kormány lenne a prímhegedűs, de a független intézmény nyilvánosan figyelmeztetné, ha felelőtlenül döntene. Nemcsak a kormánynak, de az összes politikai pártnak már a választások előtt át kellene térnie a fedezetlen ígéretek helyett a fiskális józanság feltételeinek megteremtését hirdető programra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.