Elsősorban az állami támogatások szabályozásában marad el a közösségi elvárásoktól Magyarország a csatlakozási tárgyalások versenyjogi fejezetét illetően. Brüsszel a regionális térkép véglegesítése és a versenyügyi hatóságok "felfegyverzése" mellett az úgynevezett érzékeny szektorok kezelése terén is előrelépést vár hazánktól.
Európai bizottsági tisztviselők efféle problémák fényében fogalmaznak úgy, hogy amíg nem látják szavatoltnak ténylegesen EU-konform rendszerek konszolidálását adott tagjelölt országokban, addig a versenyjogi fejezet lezárást sem látják realisztikusnak.
"Érdemi munkát akarunk végezni, de ehhez időre van szükségünk. Ezért is mondjuk azt, hogy adjanak nekünk időt, ha kell, az év végéig, ha kell, a jövő évig, mielőtt lezárnánk (a versenypolitikai) joganyagfejezetet is" -- jelentette ki Alexander Schaub, az illetékes bizottsági főigazgatóság főigazgatója kelet-európai újságírókkal találkozva.
Schaub egyúttal megerősítette azt a már ismert brüsszeli elvárást, hogy a tagjelöltektől nemcsak azt kérik, a csatlakozás idejére tegyék teljeskörűvé a versenyszabályozás EU-konformitását, hanem hogy már a tagságot megelőzően váljon általánossá annak végrehajtási hatálya és gyakorlata is. Brüsszel látni szeretné, hogy "a versenyszektort oly módon kezelik, hogy biztosak lehetünk abban: a csatlakozás után az adott jelölt taggá válása ésszerű munkát tesz lehetővé ezen a területen is".
Szakértők szerint bizottsági körökben mindenekelőtt attól tartanak, hogy ha az újonnan csatlakozó országok a belépés pillanatáig kivárnak adott támogatási formákra vonatkozó EU-jogszabályok érvényesítésével, akkor felettébb kényelmetlen helyzetbe hozhatják a közösségi versenypolitikáért felelős bizottsági főigazgatóságot. Az utóbbi ugyanis rákényszerülhet, hogy egyik napról a másikra vállalatok százai ellen indítson eljárást a közösségi szabályoktól eltérő mértékű vagy formájú támogatás miatt.
Ezt részint nem győznék kapacitással, részint az ügy komoly politikai feszültséget is indukálhat. Emellett komolyan tartanak attól is, hogy ha a jelöltek illetékes hatóságai és a szektor érintett gazdasági alanyai nem kezdik meg a közösségi szabályozás "begyakorlását", akkor ez rengeteg zavarhoz vezethet a taggá válás idején.
Magyarország esetében alapvetően három területen vannak brüsszeli érzékenységet sértő eltérések. Az egyik a vállalati magatartás szabályozását és monitorozását intézményi oldalról szavatoló hatóság -- a Gazdasági Versenyhivatal és a versenytanács -- relatív "fegyvertelensége". Véleményezési szerepük van, fogalmakat tisztázhatnak, aktív részvevői a joganyag feldolgozásának, jelentést készíthetnek és még számos formában fontos módon hozzájárulhatnak a versenyfeltételek figyelemmel követéséhez, ám nincs szankcionálási jogkörük. Következő lépésként ugyan adott a jogi fórumokhoz fordulás lehetősége, ám Brüsszelben emlékeztetnek arra, hogy a közösségi versenypolitikáért felelős Európai Bizottság maga az eljáró hatóság is, és a jogi fórumhoz az elmarasztalt fordulhat akkor, ha nem tud egyetérteni a döntéssel, vagy kirótt büntetéssel.
Hasonlóan "deficites" a felügyelő hatóság hatásköre az állami támogatásokban tapasztalt eltérések esetében is -- "közvetlenül nem foghatják le a kormány kezét, ha meg nem engedett gyakorlatot tapasztalnak", jegyezte meg erről egy brüsszeli illetékes --, mi több, az önkormányzati döntések egyelőre keresztül sem mennek a monitorozást végző hatóságokon.
Általában is elmondható, hogy a legtöbb kifogás a magyar -- és többnyire a jelölt országbeli -- gyakorlatot az állami támogatások kapcsán éri, miközben például a kizárólagos jogok (állami kereskedelmi monopóliumok) esetében lényegében már lezártnak tekinthető a joganyagrész véleményezése.
Az igazsághoz tartozik, hogy ennek csak részben oka a jelölteknél esetenként aránytalan mértékű vagy formájú támogatási politika megléte. Fontos tényező az is, hogy e terület szabályozása relatíve új még a közösségi joggyakorlatban, amely maga is egyelőre folyamatos fejlődik.
Emellett -- elsősorban ami az adókedvezményeket illeti -- a kérdéskör egésze (különösen az euróra történő felkészülés jegyében) a figyelem előterébe került a tagállamokban is, és miközben Brüsszelben folyamatos erőfeszítéseket tesznek az adókedvezmények visszaszorítására, nehezen tudják tolerálni hasonló jelenségek túlburjánzását a leendő új tagok körében.
Magyarország esetében ugyan "túlburjánzásról" voltaképpen nincs szó -- a vállalkozói szférának Magyarországon nyújtott állami támogatások a legutóbbi években a GDP 1-2 százalékát teszik ki, ami EU-sáv alsó felén mozog --, ám visszatérő kifogás a nem kellő mértékű átláthatóság. Így közösségi részről mindenekelőtt nehezményezik a támogatások "regionális térképének" a hiányát, amely egyértelműbbé tehetné, hogy adott körzetben működő vállalkozás -- egyéb szempontoknak való megfelelés esetén -- milyen mértékű támogatásra számíthat. (A közösségi szabályozás ma a beruházások értékének 50 százalékánál húzta meg a nagyvállalatoknak, 65-nél a kis- és közepes méretű vállalatoknak nyújtható állami támogatások maximumát. Ez azonban -- lefelé -- különböző mértékben eltérhet attól függően, hogy az adott régió fejlettsége milyen szinten áll.)
A magyar gyakorlat egyelőre adós mind a regionális térkép véglegesítésével, mind pedig a mindebből adódó támogatási maximumok szektoronkénti átvezetésével a megfelelő támogatási programokban. A kormány ugyan a joganyagfejezetre vonatkozó tárgyalási álláspontjában határozott ígéretet tett arra, hogy -- miként a joganyag átvétele terén általában -- a csatlakozás időpontjáig teljes körű lesz az EU-konformitás e téren is, ám Brüsszelben a már említett okok miatt ezt későinek tartják, és hamarabb szeretnék a tényleges áttérést a közösségi gyakorlatra. Hasonló konfliktus terheli az úgynevezett érzékeny szektorokkal kapcsolatos támogatási programok szabályozását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.