A tízéves sztrádafejlesztési programhoz illeszkedve készítették el az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nél a felújítási programot. Mivel az M0-s kivételével a tervek szerint valamennyi állami autópálya díjassá válik, az első négy évben a cél, hogy a sztrádákon azonos legyen a műszaki és szolgáltatási színvonal. Ebben az M1-es Győr és az országhatár közötti szakasza, valamint az M3-as az irányadó -- nyilatkozta lapunknak Répássy Attila vezérigazgató. A többi állami autópálya-szakaszt az amúgy is sovány útalapból, illetve az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból finanszírozták, meglehetősen szegényesen. Az autópályák burkolatának kopórétegét átlagosan tízévente kellene felújítani -- ez az európai gyakorlat is --, ám erre sem volt eddig forrás.
Bár a többi állami sztrádához hasonlóan az M7-est is az ÁAK Rt. üzemelteti, felújítása nem szerepel a társaság programjában. Az ugyanis a Nemzeti Autópálya Rt. beruházása. A társaság kezelésében lévő összes többi autópálya (M0-s, M1-es, M3-as, valamint az M5-ös M0-son belüli szakasza) azonban bekerült a programba.
Az idén az M0-s és az M1-es felújítására koncentrálnak. A május végén induló burkolatfelújítások teszik ki várhatóan az idei mintegy tízmilliárdos keret durván felét. Pontos értéket a folyamatban lévő pályáztatás miatt nem tud mondani a vezérigazgató. Az ÁAK a kis- és középvállalkozások számára mintegy két tucat különböző munkafajtára tett közzé pályázatot. Száznál is több cég jelentkezett.
A tervek szerint májusban megindulhat a burkolatfelújítás az M1-es Tatabánya és Győr közötti szakaszán (Bicske és Budapest között alig lesz beavatkozás, mert az M7-est elkerülő "egérutat" nem akarják zavarni), illetve az M0-son. Az idei tervekben szerepel -- egyebek között -- vízelvezető rendszerek, pihenőhelyek rendbe hozása is, és az M1-es mentén végig kerítést építenek. Megkezdődött a régi autópálya-mérnökségek felújítása, valamint az elavult gépek cseréje is. Mindkettő többéves program.
Az ÁAK a felújításokat a díjbevételekből finanszírozza. A tavalyi bevétel kereken nettó tízmilliárd forintot tett ki. Az idén többre számítanak. Az új sztrádaszakaszok belépésével is várhatóan tovább nőnek a program forrásai. A bevételekből kell azonban finanszírozni az autópályák fenntartását és üzemeltetését is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.