BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízmilliárdos idei keret

Május végén az M1-es és az M0-s burkolatának felújításával tízéves sztrádafelújítási program indul. A munkákat a díjbevételekből finanszírozzák, az idei keret tízmilliárd forint.

A tízéves sztrádafejlesztési programhoz illeszkedve készítették el az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nél a felújítási programot. Mivel az M0-s kivételével a tervek szerint valamennyi állami autópálya díjassá válik, az első négy évben a cél, hogy a sztrádákon azonos legyen a műszaki és szolgáltatási színvonal. Ebben az M1-es Győr és az országhatár közötti szakasza, valamint az M3-as az irányadó -- nyilatkozta lapunknak Répássy Attila vezérigazgató. A többi állami autópálya-szakaszt az amúgy is sovány útalapból, illetve az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból finanszírozták, meglehetősen szegényesen. Az autópályák burkolatának kopórétegét átlagosan tízévente kellene felújítani -- ez az európai gyakorlat is --, ám erre sem volt eddig forrás.
Bár a többi állami sztrádához hasonlóan az M7-est is az ÁAK Rt. üzemelteti, felújítása nem szerepel a társaság programjában. Az ugyanis a Nemzeti Autópálya Rt. beruházása. A társaság kezelésében lévő összes többi autópálya (M0-s, M1-es, M3-as, valamint az M5-ös M0-son belüli szakasza) azonban bekerült a programba.
Az idén az M0-s és az M1-es felújítására koncentrálnak. A május végén induló burkolatfelújítások teszik ki várhatóan az idei mintegy tízmilliárdos keret durván felét. Pontos értéket a folyamatban lévő pályáztatás miatt nem tud mondani a vezérigazgató. Az ÁAK a kis- és középvállalkozások számára mintegy két tucat különböző munkafajtára tett közzé pályázatot. Száznál is több cég jelentkezett.
A tervek szerint májusban megindulhat a burkolatfelújítás az M1-es Tatabánya és Győr közötti szakaszán (Bicske és Budapest között alig lesz beavatkozás, mert az M7-est elkerülő "egérutat" nem akarják zavarni), illetve az M0-son. Az idei tervekben szerepel -- egyebek között -- vízelvezető rendszerek, pihenőhelyek rendbe hozása is, és az M1-es mentén végig kerítést építenek. Megkezdődött a régi autópálya-mérnökségek felújítása, valamint az elavult gépek cseréje is. Mindkettő többéves program.
Az ÁAK a felújításokat a díjbevételekből finanszírozza. A tavalyi bevétel kereken nettó tízmilliárd forintot tett ki. Az idén többre számítanak. Az új sztrádaszakaszok belépésével is várhatóan tovább nőnek a program forrásai. A bevételekből kell azonban finanszírozni az autópályák fenntartását és üzemeltetését is.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.