Lépések a szabad gyógyszerreklám felé
A szóban forgó három gyógyszercsoport esetében egy most kidolgozás alatt álló magatartási kódex alapján ötéves átmeneti időre engedélyeznék a közvetlen reklám bizonyos fajtáit. A Financial Times szerint egyelőre nem lehet tudni, vajon ez a televíziós hirdetésekre is kiterjedne, vagy csak bizonyos reklámhordozókra -- például újságokra, óriásplakátokra -- vonatkozna. Annyi azonban bizonyos, hogy a gyártóknak jogukban állna tájékoztatást adni az interneten keresztül hozzájuk fordulóknak.
Ez a módszer -- csakúgy, mint a receptköteles gyógyszerek reklámozásának egyéb fajtái -- jelenleg tilos az Európai Unióban, ám a tilalom az amerikai internetes honlapok szabad elérhetősége miatt egyre kevésbé tűnik tarthatónak. A bizottsági javaslatok a betegek részéről tapasztalható információéhséget kívánják kielégíteni -- idézi bizottsági illetékesek véleményét a Reuters.
A reklámozás engedélyezése ugyanakkor több szempontból is aggályos. Egyes tagországok attól tartanak, hogy a növekvő információtömeg nagyobb fogyasztásra fogja ösztönözni a betegeket, ami a szubvenciós igény növekedése révén jelentős pluszterhet rakna az állami egészségügyi rendszerekre. A gyártók pedig attól tartanak, hogy a szabad reklámozás bevezetésével hatalmas összegeket lennének kénytelenek piaci részesedésük megtartására fordítani.
A gyógyszerhirdetés részleges liberalizációja az ágazat engedélyezési és piaci rendszerének átfogó reformja részét képezi (VG, 2001. június 14.). A bizottság június közepére ígéri a végleges javaslatok előterjesztését, amelyek azután az Európai Parlament és a miniszteri tanács elé kerülhetnek.


