A Széchenyi-terv pályázataira egyelőre meglehetősen csekély számban jelentkeznek a kisvállalkozások, mivel túlságosan bonyolultnak és szigorúnak bizonyulnak a feltételek. A Magyar Bankszövetség már februárban (a pályázatokat január 15-én hirdették meg) jelezte a Gazdasági Minisztériumnak a Széchenyi-terv pályázati rendszerével kapcsolatos problémákat -- mondta érdeklődésünkre Földi Tamás, a bankszövetség főmunkatársa. Részben ennek is tulajdonítható, hogy áprilisban némileg módosították a feltételeket.
A szakember úgy véli, a problémák 90 százaléka kiszűrhető lett volna, ha a pályázati rendszer kidolgozásakor -- beleértve a vonatkozó rendeletet, illetve a pályázatokat -- egyeztettek volna a bankszövetséggel, illetve a szféra érdekképviseleteivel. Ez azonban sem akkor, sem az áprilisi módosításkor nem történt meg. Így továbbra is vannak még rendezetlen kérdések, ellentmondások a rendszerben.
Példaként említi Földi Tamás egyebek között a vissza nem térítendő támogatásokhoz szükséges visszavonhatatlan bankgarancia feltételeinek tisztázatlanságát. A vonatkozó rendelet szerint a pályázó által vállalt kötelezettségek nem, vagy hibás teljesítése esetén hívhatja le az állam a bank garanciáját. Amikor azonban a bank -- a pályáztatás szabályai szerint -- a garancia ígérvényét adja, akkor még nem tudja pontosan, mi szerepel majd a támogatási szerződésben, és milyen jellegű eltérést szankcionálnak. A kamat maximuma is tisztázatlan.
A bankszakma nem tartja szerencsésnek a házi- és a szakorvosi működtetési jog megvásárlását vagy gyakorlását segítő kamattámogatási pályázat egyes célkitűzéseit, továbbá azt sem, hogy gyakorlatilag csak magánszemélyek vehetik igénybe. Az orvosok ugyanis általában társas vállalkozásban működnek. A GM adatai szerint eddig erre heten nyújtottak be pályázatot.
A mikro-, kis- és középvállalkozások (mkkv-k) a Széchenyi-terv pályázati rendszere egyik legneuralgikusabb pontjának azt a követelményt tartják, hogy a teljes fejlesztési költség 25 százalékának megfelelő saját forrással (ami csak készpénz, számlapénz, illetve állampapír lehet) kell rendelkezni. Ezt azonban a szféra érdekképviseletei szerint a kisvállalkozók zöme képtelen teljesíteni. Ugyanis a tőkeszegény kicsik a forrásigényes beruházásaikat több éven keresztül valósítják meg. Így készpénztartalékot nem tudnak képezni.
A másik nagy problémának azt tartják, hogy a támogatási programot lezáró jegyzőkönyv jóváhagyásáig elő kell teremteniük a biztosítékot (ingatlanra vagy ingó vagyonra szóló jelzálog lehetősége, visszavonhatatlan bankgarancia). Az mkkv-k ugyanis a beruházásaikhoz is hitel felvételére kényszerülnek, amihez szintén fedezet kell. A hosszú lejáratú bankgarancia miatti többletköltség pedig a támogatás értékének negyedét is elérheti. A vállalkozáserősítő program kamattámogatásánál előírt feltétel is problémát okoz a szférának.
A kényszerűségből mérsékelt igényeket támasztják alá a Gazdasági Minisztériumtól kapott adatok is. Eszerint a Széchenyi-terv vállalkozáserősítő pályázataira június 18-ig 1074 jelentkeztek. A legkevesebb pályázatot -- kettőt -- a mikrohitelhez kapcsolodó kisvállalati kölcsönprogramra nyújtották be, a legtöbbet, 603-at a minőség- és környezetirányítási rendszerek bevezetéséhez és tanúsításához nyújtható támogatásra. A 13 vállalkozáserősítő pályázaton összesen 74-en nyertek vissza nem térítendő támogatást, 5,3 milliárd forintot meghaladó összértékben. A GM az eddigi tapasztalatok alapján az elmúlt hónapban módosította a feltételeket -- tudtuk meg a tárcától. A változások a bankgaranciával kapcsolatos feltételeket is érintik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.